• Perex

Hur gör ni med (begränsar?) barnens spelande (7-åring)?

Hej!
    Det verkar ju vara en skillnad mellan spelande och andra aktiviteter. Känner igen det i omgivningen också, att spel "tar över" för en del (många?) barn. Var man tycker gränsen går, och om man ser pos eller neg på dataspelande och dy.l. är förstås olika. Jag är nyfiken på hur ni andra tänker.

Våra barn gör mycket annat än att spela. De är också rätt små; 5 och 7 år. Men om jag ger klartecken för att ha datorn håller de nog på tills jag säger stopp. Detsamma gäller inte när de leker, målar, syr eller vad de gör. Då kliar det i kroppen efter en stund, och de vill hitta på något annat.

Min oro handlar inte om att spelande i sig är skadligt. Däremot att det konkurrerar ut mycket annat, och det i sin tur är dåligt. Jo, också att det är lätt att roas av spel, och att jag har en (vettig eller moralisk?) bild av att man behöver kunna skapa sig nöje. Lite på samma sätt som att det är "jobbigare" att läsa en bok än att se en film, men utvecklande att (därför) läsa även böcker.
    Den inställningen förstärks av att mina barn verkar vilja spela mer ju mer de spelar. Har de spelat mycket en dag är det de de frågar om så fort det blir stiltje.

Jag är också nyfiken på hur era ev gränser ser ut. Räknar ni timmar per dag? Uppmuntrar ni, väljer spel ny tycker är bra och spelar ihop med barnen? Mäter ni utetid = "intjänad datortid" etc.

• Svar på tråden Hur gör ni med (begränsar?) barnens spelande (7-åring)?
  • nattalie

Har ingen egen sjuåring men min sambos lillebror är 7 och ofta hos oss, då vi har xbox och han inte har det hos sin fosterfamilj vill han såklart spela.
    Men eftersom han är här för att umgås med sin bror och mig har vi sagt att han inte får spela själv, bara med oss så det blir som en kul grej man gör.
    Kommer säkert att ändras när han blir äldre för just nu har han för mycket myror i baken för att spela mer än 1½ - 2 timmar åt gången även med oss...

• pigglet

De får spela 15-25 minuter lö-sö. De sitter med när syskonen spelar, så det blir oftast 1 timme/dag.
    De äldre barnen ( 7 o 9) tjatar inte annars heller, men 5-åringen är helt fixerad och gnäller hela tiden om att få spela på något - dator, telefon, tamagotchi eller petshop spelar ingen roll bara det har knappar. 

De spelar "Kalle kunskap" eller är på bolibompa. 

• Glimma76

Vi har en timme per dag, men sedan kan man tjäna mer tid om man gör något som tex läser en bok, räknar matte mm (utöver läxan då) så får man spela lika länge till som man har lärt sig något

Viktigt att se till att barnen rör sig i alla fall, så de inte blir försoffade, som ju är skadligt.

• Tygtiiger

xbox spelar vi tillsammans och då bara en dag i veckan, men då kan det bli flera timmar. Datorspel har hittills inte blivit för mycket, jag tar mig rätten att sätta stopp utan att motivera det så mycket. Men jag brukar varna en kvart innan. Timer är bra.

Krupke, we've got problems of our own!
  • cosinus

Mina spelar kanske i snitt 15 min per dag ( 5 och 7 år) de skulle lätt kunna sitta hur länge som helst och nu under julen har det blivit sjukt mycket spel och tv då vi alla haft någon form av influensa och avverkat minst 5 feberdagar per person så antingen har de inte orkat annat eller vi orkat propsa på annat.

Svar på tråden Hur gör ni med (begränsar?) barnens spelande (7-åring)?