• Anonym (undrar)

Sår i rumpan

Nu under graviditet har jag blivit lite hård i magen, kan väl bero på Niferex.
    För kanske en vecka sen när jag bajsade blev det ett sår i analöppningen och det har inte läkt igen än.
    När jag bajsar brukar vattnet i toaletten bli rött, men jag antar att det inte blöder så mycket som det ser ut. 
    När jag torkar blir det bara lite blod.
    Jag är inte mycket hård i magen, inte så att laxermedel behövs. 

Någon mer som råkat ut för detta?
    Ungefär hur lång tid kan det ta för ett sånt här sår att läka?
    Jag har inte sett hur långt såret är, men jag har sett i en spegel att det är i ett av vecken i analen. Kan tänka mig att ett sår där utsätts för en hel del påfrestningarl.       

• Svar på tråden Sår i rumpan
  • Philippa

Köp xyloproct eller annan salva mot analbesvär på apoteket så läker det fortare...

• Anonym (kanske)

är det ett sår eller kan det vara ett ytligt blodkärl som gått sönder? hade så under graviditet o fick torka superförsiktigt flera dagar i rad för att det skulle läka och hålla igen... tror det är helt ofarligt, men lite jobbigt.

• Strumpemamma

Om du vill få lite bättre fart på magen så kan du köpa Laktulos på apoteket. Har både jag och min stora tös tagit när det varit lite för trögt i magen =)

• Anonym (undrar)

Svårt att säga om det är ett sår eller ett blodkärl, vill inte gärna att nån annan ska dit och kolla Skäms
    Men då är det väl bara att vänta.
    Tror ni babyolja gör nån skillnad?  

• Anonym (undrar)
    Strumpemamma skrev 2012-01-05 20:09:04 följande:
    Om du vill få lite bättre fart på magen så kan du köpa Laktulos på apoteket. Har både jag och min stora tös tagit när det varit lite för trögt i magen =)

Tror jag klarar mig bra än så länge, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvet om det skulle behövas :)
  • Anonym

Har samma problem och det är allt annat än skönt.. Kan man inte smörja med typ idomin lr nått?

• Strumpemamma
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-05 20:10:44 följande:
    Tror jag klarar mig bra än så länge, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvet om det skulle behövas :)
    I övrigt är det normalt att få lite sprickor där bak när man är gravid. Då får man lite skörare slemhinnor. Sådär har jag haft under båda mina graviditeter. Jag har använt Alcosanal. Tyckte det hjälpte rätt bra.
  • Anonym (Norea)

Hemorrojder är jätte vanligt vid graviditet. Kärlen blöder lätt. När blodet hamnar i toaletten ser det alltid mer ut än vad det faktiskt är. Xyloproct är en jätte bra salva. Blir det väldigt smärtsamt, så finns det som en supp att ta ett tag innan du ska gå på toaletten.

En kompis hade mycket problem med Hemorrojder under graviditeten. Det tryckte på ordentligt under förlossningen. Då fick hon en kall handuk som BM tryckte mot området och det hjälpte bra. Kan vara bra att ha i minnet. 

• Anonym (undrar)

Tack så mycket för svar :)
    Det gör inte ont eller så och det är nog inte hemorrojder utan bara ett litet sår/spricka.
    Men nu vet jag iaf att det inte är nåt att oroa sig över :)  

• Anonym (kanske)
    Anonym (undrar) skrev 2012-01-05 21:57:23 följande:
    Tack så mycket för svar :)
    Det gör inte ont eller så och det är nog inte hemorrojder utan bara ett litet sår/spricka.
    Men nu vet jag iaf att det inte är nåt att oroa sig över :)  

bepanthen på barnhyllan på apoteket är bra både för bebisen sen o för dig nu. men alltså, du vet itne omd et är ett sår? det gör inte ont? låter rätt misstänkt att det är ett blodkärl? droppar det lite blod? alltid färskt?
  • Anonym ((S))

jag blir också sjukt förstoppad av graviditet + järntillskott.

aldrig så att jag sitter o krystar och brister därför, utan jag försöker vara jätteförsiktig på toa. ändå känner jag när bajset kommer hur ändtarmen brister. svårläkta sprickor som går upp återigen nästa gång jag får gå på toa. blir en dålig kombo att kroppen gör för stora korvar och mina slemhinnor alldels för sköra.

jag har laddat med järn innan graviditeterna och sen bara ätit en multivitamineral/varannan dag. bm har inte gillat det men jag har bra hb i grunden så jag har ändå legat runt 130 på slutet av graviditeteterna. tänker såhär: jag förlorar mer järn på att sitta o blöda på toan än jag tjänar på att äta tillskott. haha.

laxerande historier har hjälp till viss del men för mig men det är inte jättelätt alla gånger att få i sig/behålla sånt som inte smakar bra. minns väl att inolaxol var mindre kul att kräkas eftersom det sväller på en gång i magsäcken. svårt att motivera sig till att äta en dos sånt igen med den förra kräkan i för färskt minne....

annars tänk på allt förstoppningsförebyggande: drick mkt vatten. för lite vtn=tarmen suger mer vatten från avföringen. motion. tänk på vad du äter.

sen en annan tanke. nyförlöst/nysnittad och förstoppad är inte så kul. så om du behöver tillskott efteråt vänta ett par dagar så magen får komma igång.

• Anonym

Det är ett så känsligt område där bak med massor av blodkärl som lätt kan gå sönder, sen är det ju mycket bakterier där som gör att det är svårläkt. Det finns jättebra krämer på apoteket för sånt, hoppas det ordnar sig! :)

• Anonym (undrar)
    Anonym (kanske) skrev 2012-01-05 23:22:55 följande:

bepanthen på barnhyllan på apoteket är bra både för bebisen sen o för dig nu. men alltså, du vet itne omd et är ett sår? det gör inte ont? låter rätt misstänkt att det är ett blodkärl? droppar det lite blod? alltid färskt?

nej, det gör inte ont och jag vet väl inte riktigt vad det är för skillnad på ett sår och en spricka. Har försökt kolla med hjälp av spegel, men det går inte så bra :P
    Kom lite färskt blod när jag varit på toa.
    Men nu har det slutat så då har det antagligen läkt igen :) 
Svar på tråden Sår i rumpan