Min 2,5 åring pratar inte... Vad ska man göra?
Min son blir 2,5 år nu i februari och han pratar knappt inte alls. Det börjar göra mig orolig. kanske är det inget alls att vara orolig över, vad vet jag?
Han har från dag 1 varit väldigt lugn och försiktig. Han började på dagis när han fyllde 2 år och de säger där att han har blivit så framåt och umgås med alla barnen osv. Och visst, det känns som att han försöker få fram nya ord ibland men det är helt obegripligt. Han kan säga hyfsat många ord, men inte sätta ihop några ord till meningar. Mamma, pappa, bebis, pippi, mjau, mu, bää, fafar, momo, ajja (faster anna), Meja (kusinen), bo (boll), macka...
Han hittar dessutom på egna lustiga ord för diverse ord som är ibland helt ologiska...Bu (buss), tu-tu (tåg), lilli (godis) Ba (motorcykel), öhn-öhn (bil), klakla (traktor) är några exempel. Är det normalt?
Svarar ja och nej när man frågar honom saker. Känns som att han förstår nästan allt när vi pratar med honom.
Vi läser varje kväll för honom och försöker prata mycket med honom och som sagt alla frågor svarar han ja eller nej på som man frågar honom. Kan till och med säga "nej" ibland om jag frågar någon annan något, så hör det gör han också.
Vad hade ni gjort? Antar att hon tar upp talet på nästa BVC träff vid 2,5 års kontrollen.
Känner mig bara lite orolig och frustrerad....