Vilka är era associationer till namnet Sophie?
Detta är än så länge mitt favoritnamn till vår lilla tjej. Hur tänker ni kring namnet när ni hör det? Vilken socialgrupp tillhör det? Tillräckligt modernt för att passa nu?
Detta är än så länge mitt favoritnamn till vår lilla tjej. Hur tänker ni kring namnet när ni hör det? Vilken socialgrupp tillhör det? Tillräckligt modernt för att passa nu?
Kände fyra Sofie/Sophie när jag var mindre och alla var elaka och dryga haha. Så jag gillar inte namnet. Men huvudsaken är ju att ni föräldrar älskar det! :)
Jag älskar det namnet, samma sak med Sophia! :) jättefint!
Min söta grannflicka, som nu är en vuxen tjej på 19 år, heter Sophie och hon är sååå fin på alla sätt! Så för mig är det bara positiva associationer!!
Jag gillar inte "ph"-stavningen, annars har jag inga problem med namnet
"Same procedure as last year miss Sophie"
"Same procedure as every year James"
Tanker pa Sophie Monk... :) Sofie ar trist och jag associerar det till bitchiga tjejer i hogstadiet (alla Sofies verkar vara likadana...) men Sophie ar jattevackert.
Min kollega har en liten dotter som blev Sophie, och hon ar nog den enklaste ungen i hela varlden. Ler hela tiden! Sa sammantaget gillar jag Sophie:)
Sophie ges ganska ofta i medelklass och överklass, i lägre klasser ofta med f. Känns om ett stabilt namn, fint, men om ni bryr er om ifall det är modernt nu kanske ni inte tillhör rätt socialgrupp för namnet, men ta det i alla fall .
Kanske ska förklara varför jag inte gillar "PH"... Kan inte låta bli att läsa det Sop-hie/Sop-hia... Inte roligt att vara en sopa
Jag heter Sophie ;) är inte dryg vad jag vet, gillar stavningen med ph, man måste ju dock alltid tala om hur man stavar för att få det rätt ;) Känner en ettåring m samma namn och det passar bra för alla åldrar kan jag tycka. Är nöjd över mitt namn :)
Jag tänker direkt på boken Sophies värld fast det är jättemånga år sedan jag läste den. Fint namn, men gillar inte heller ph-grejen. Sofia betyder visdom på grekiska och jag antar att Sofie/Sophie kommer från det namnet. Mitt nästa barn ska heta Sofia om det blir en flicka. Bor i Grekland och fick en son som man måste döpa efter farfar. Min syster heter Sofia i mellannamn och det är ett namn som fungerar både i Sverige och Grekland.
Gillar inte över huvud taget ph och h grejer i namn. Tex Sarah Hannah och andra amerikanska stavningar, typ Jennie. Men det är ju en smaksak.
Jag tycker att Sophie är ett fint namn som jag hellre stavar Sofie eller Sofi. Det är ju inte så vanligt nu längre så det är bättre nu än för tjugo år sen. Det är lite för prinsessaktigt för min smak men kör på det om ni gillar det!
Tänker på Sophie i Sune-böckerna. Och så tänker jag att det är ett typsikt 80-tals namn.
Tänker som en ovan också på Sophies värld, vilket bara är positivt då det är en av mina all time favoritböcker!
Tycker det är ett bra namn. Har inga direkta associationer när jag hör det vilket jag tycker är positivt.
fint, klassiskt namn!
Sophie: mallgroda. Sofie: söt å gullig tjej, en sån man vill ha som kompis. Ja, så olika tänker jag...
Ett jättefint namn. Vi hade det som förslag innan vi fick reda på att det var en pojke vi skulle få.
Jag skulle nog ha valt att stava det Sofie, men jag antar att detta är ett namn som kommer att bli "felstavat" emellanåt hur ni än väljer att stava det.