• Anonym (Orolig)

Polisanmälan/Anmälan till socialtjänsten

Jag har polisanmält mitt ex. (Vill inte gå in på detaljer kring anmälan men kan säga att det handlar om diverse saker han utsatt mig för)

Fick kopia på min anmälan igår och där står att anmälan även är skickad till socialtjänsten i vår kommun. Varför? Är det bara en rutinåtgärd?

Är det för att vi har ett gemensamt barn?

Hela situationen är jobbig som den är - kommer socialtjänsten göra en egen utredning?

Jag har tidigare inte haft något samröre med vare sig polisen eller socialtjänsten och vet inte hur deras rutiner är.

Tacksam för respons! 

• Svar på tråden Polisanmälan/Anmälan till socialtjänsten
  • Anonym

Ja, en del fall är polisen skyldiga att anmäla till socialtjänsten!

• Anonym

Ja det är det för barn ska inte leva i hotfulla miljöer. Som vårdnadshavare är man skyldig att skydda barnen först och främst.

• Tjenixen

Det är en rutin vid vissa anmälningar.. du behöver inte oroa dig  utan dom kommer höra av sig och prata med dig bara för att se att du är ok etc... soc är inte så elaka som dom flesta utgör dom att vara utan dom kan vara ganska bra med ibland oxå .)

• Anonym (Orolig)

Kan det vara så att soc tycker att jag inte har skyddat mitt barn för att jag låtit Pappan ta hand om det lika mycket?

Har jag egentligen någon rätt att hindra deras umgänge med varandra?

Vi har gemensam vårdnad och växelvist boende. Barnet är snart 4. Jag valde att lämna relationen för att jag inte ville att mitt barn skulle växa upp i en otrygg miljö.

Nu när en polisanmälan är gjord så kommer troligtvis mitt ex bli väldigt arg på mig. Hur gör man med kommunikationen kring barnet då?

Jag känner mig inte helt trygg med att vare sig lämna barnet till honom när han är arg på mig eller träffa honom.

• Tjenixen

Du behöver inte vara orolig..det är rutin vid sådana här saker och dom kolalr bara upp så allt är som det ska och att du och barnet är ok.. du kan ju oxå prata med soc om att du känner dig lite orolig att lämna barnet till ditt ex när han är arg på dig.. har du gemensam vårdnad kan du inte hindra direkt att pappan får ha barnet men detta är saker du kanske borde ta med någon som är bättre på det ämnet än vad jag är.. Jag vet att tex alicias mor här på FL är socialsekreterare och jag tror inte hon har något emot att du kanske vänder dig till henne och pratar och frågar mer vad soc kan hjälpa dig med i sådana här fall..

• Nica 1

Testa att leta upp h8him och kjell i dessa kategorier de kan sin sak. När soc hör av sig så prata med dem det jag kan säga här och nu är att har man barn så går vissa automatisk vidare till soc och den kontakten behöver du inte oroa dig för. Kom ihåg det som hörs är de som är missnöjd de stora flertalet är dock nöjda och tysta. Har ni gemensam vårdnad kan du inte hindra barnet att få träffa sin far men överlämningen kanske kan ske på annat sätt ex via dagis, skola, eller att nån vän/anhörig lämnar över och tar emot så just du slipper det momentet eller vara själv.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-01-06 13:43:36 följande:
    Kan det vara så att soc tycker att jag inte har skyddat mitt barn för att jag låtit Pappan ta hand om det lika mycket?

Har jag egentligen någon rätt att hindra deras umgänge med varandra?

Vi har gemensam vårdnad och växelvist boende. Barnet är snart 4. Jag valde att lämna relationen för att jag inte ville att mitt barn skulle växa upp i en otrygg miljö.

Nu när en polisanmälan är gjord så kommer troligtvis mitt ex bli väldigt arg på mig. Hur gör man med kommunikationen kring barnet då?

Jag känner mig inte helt trygg med att vare sig lämna barnet till honom när han är arg på mig eller träffa honom.

Har han gjort barnet nåt?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-01-07 00:27:28 följande:
    Har han gjort barnet nåt?
    Nej, har har egentligen aldrig gjort barnet något. Dock har han varit dålig på att ta hänsyn till barnet när han har varit våldsam mot mig. Jag tycker också att han har ett känslokallt sätt gentemot barnet (men den känslan kan lika väl sitta mer i mig för att jag upplever honom så mot mig)
  • Anonym (Orolig)

Förresten, tack för svar! Känner mig lite lugnare nu.Solig

Har pratat med en person på socialtjänsten och fick av henne reda på precis som av er att det är en rutinåtgärd och att det nödvändigtvis inte kommer göras en uppföljning just nu på det. Mer att det finns dokumenterat. 

Det stora orosmomentet är just när pappan får reda på att jag polisanmält- är det någon som vet hur lång tid det kan ta från det att en brott är anmält till att en förundersökning inleds?

• Nica 1

Beror ju på arbetsbelastning ring utredare och ev åklagare

Svar på tråden Polisanmälan/Anmälan till socialtjänsten