• smul4n

Fragmin och gravid

Hejsan.

Jag fick min son 2001, och 2år senare fick jag en allvarlig propp i armen som ja även höll på att stryka med av, fick då ta fragmin sprutor & waran tabletter...
    Dom fann ingen orsak till att ja fått denna propp.

Nu är jag gravid igen i 16:e veckan och fick vid 13:e veckan insatt fragmin sprutor som jag ska ta 1 varje dag, tills 6veckor efter BF.
    Känns skit jobbigt då ja är extremt nålrädd. Och ja är livrädd för att det ska bli nå fel med barnet lr så.

Är det någon mer som haft fragmin sprutor under graviditeten??

Har även hört att man ej kan få ryggmärgsbedövning om man tar fragminsprutor?!

Tacksam för alla svar!

Mvh Malin.

• Svar på tråden Fragmin och gravid
  • kakmamman
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19880318000040&DocTypeID=3

Fass:

Graviditet           (Läs mer om graviditet)       

Kategori A.

Erfarenheterna hittills har inte visat någon negativ påverkan på embryo eller foster genom behandling av mödrar med lågmolekylär produkt. Hittills har endast mycket begränsade, kontrollerade studier genomförts av användning av lågmolekylärt heparin vid graviditet. Dalteparin passerar inte över i placenta.

Epidural anestesi under förlossning är absolut kontraindicerat hos kvinnor som behandlas med antikoagulantia (se avsnitt Kontraindikationer). Hos gravida kvinnor har halveringstider för dalteparin på 4-5 timmar uppmätts under den sista trimestern.

Data från en prospektiv studie visar att Fragmin kan användas som profylax för venös tromboembolism under graviditet med bedömd ökad risk för venös tromboembolism (se avsnitt Farmakodynamik).

Inga teratogena eller fetotoxiska egenskaper hos dalteparin har påvisats i djurstudier (se avsnitt Prekliniska uppgifter).

Fragmin 10000 IE/ml och Fragmin 25000 IE/ml, injektionsvätska, lösning, innehåller bensylalkohol som konserveringsmedel. Bensylalkohol kan eventuellt passera placenta. Fragmin utan konserveringsmedel bör därför användas under graviditet.

• smul4n

Tack=)

Jag har läst de där...
    Men skulle vilja ha lite erfarenhet från andra som vart
    med om samma sak... Såå mycket som man inte fattar
    som skrivs där=)

• Mariaaa

Jag tog 2 fragmin sprutor om dagen hela graviditeten.
    Du får visst ta eda men den ska sättas in efter ett antal timmar.
    Går du på en spec mvc?

• MariaE

jag hade fragmin sista graviditen, är otroligt spruträdd så min sambo fick ta dom på mig. kunde inte ta själv. du kan höra av dig till mig om du vill. har en levande tvååring hemma som bevis på att det kan gå superbra. jag fick proppar i lungorna för några år sen och gick 6 mån på waran. sen fick jag sluta....

vet inte hur det är med ryggbedövning för det vägrar jag ha så jag vet inte om jag skulle ha fått det om jag ville....

• Bling1975

Jag tar en spruta om dagen och har tagit det sedan ÄL för att förhindra proppar i moderkakan vilket kan leda till missfall eller fosterdöd. Det är ganska jobbigt att sticka sig varje dag men man vänjer sig.

Stitch längtar efter Lilo
  • Frostizz

Med första barnet fick jag ta 2 sprutor varje dag från v16 då vi upptäckte att jag var gravid o 8 v efter förlossningen.
     Andra graviditeten så blev det från v 4 o 8v efter förlossningen. 2 sprutor varje dag.
    Jag frågade under första graviditeten hur det nu skulle bli med smärtlindring o sånt.. inga problem sa dom, du får allt. Men när vi åkte in så fick jag dörren i ansiktet kändes det som. Där sa dom att jag bara skulle få lustgas.. tack för den televerket! Det var i sollefteå.
    Andra så var det här i  sundsvall o dom lovade samma sak, men här skulle jag få dra ner på sprutorna 2 veckor innan så jag bara tog en spruta om dagen fram till förlossningen så kunde jag få allt jag ville!
    Nu fick jag ju inte det ändå eftersom det gick så fort men det är en annan historia.

• smul4n

Mariaaa:

Okej, ja läste detta om eda på bipacksedeln till sprutorna så blev lite fundersam.
    Näe.. När de kom fram att ja haft propp så skickade min barnmorska mig upp till hudik där en mer erfaren barnmorska skulle avgöra om jag skulle få fragmin sprutor insatt... Fick dom insatt, och sen va de inte mer med de, sen fick ja åka hem och ingen koll sedan dess har gjorts.

MariaE:

Jag bad min sambo oxå om att ta dom på mig, (som han ej hade nå emot) men efter mycket om o men så vart jag så envis till att jag skulle klara det själv. Jag gör det själv nu, men jag gruvar mig från de att jag kliver upp tills de är dags kl 18.
    Fick du ha några extrainsatta besök för att kolla värden och allt sånt lr? Är det nåt särskilt man ska tänka på som man inte gör annars i en vanlig graviditet?

Mvh Malin.

• smul4n

Frostizz:

Vad avgjorde att du fick ta 2st sprutor? Fick du ta prover?

a det är precis de där jag är rädd för, dom säger en sak, men sen får man inte...
    Man vet liksom inte vem man ska lita på och vad man ska lita på:/

• Frostizz

Tog ett blodprov när jag 19 tror jag det var. För o kolla vilka p-piller jag kunde äta. Pappa med mycket blodproppar. Jag o lillsyrran tog samtidigt. Visade sig att jag har en benägenhet att få blodproppar så det det blev minipiller för min del. Lillsyrran kunde äta vanliga.

Så eftersom jag har en benägenhet o få blodproppar o man kan få blodproppar när man är gravid så är risken ganska stor för min del.

Bara ta dom o se glad ut, 3 första månaderna hjälpte min bror mig med sprutorna, men efter att det kom en jädra massa blod en kväll när han gett mig sprutan så vågade han inte ge mig dom nå mera o jag fick bita ihop o ta dom själv.
    Han ville ju inte göra illa syrran, som dessum om var gravid, han hade ågren länge efter det.     

• smul4n

Frostizz:

Okej, Jag har aldrig fått ätit p-piller så jag har alltid haft p-stav i armen...

Oj, men de va ingen fara att de kom så mycke blod då? Nä uscha, förstår de.

Men på mig har dom nu inte tagit några prover för o avgöra hur många sprutor jag ska ta, utan jag fick bara ordinerat 1spruta varje kväll, blir lite orolig nu att jag kanske behöver fler lr så:/

Svar på tråden Fragmin och gravid