• smul4n

Fragmin och gravid

Hejsan.

Jag fick min son 2001, och 2år senare fick jag en allvarlig propp i armen som ja även höll på att stryka med av, fick då ta fragmin sprutor & waran tabletter...
    Dom fann ingen orsak till att ja fått denna propp.

Nu är jag gravid igen i 16:e veckan och fick vid 13:e veckan insatt fragmin sprutor som jag ska ta 1 varje dag, tills 6veckor efter BF.
    Känns skit jobbigt då ja är extremt nålrädd. Och ja är livrädd för att det ska bli nå fel med barnet lr så.

Är det någon mer som haft fragmin sprutor under graviditeten??

Har även hört att man ej kan få ryggmärgsbedövning om man tar fragminsprutor?!

Tacksam för alla svar!

Mvh Malin.

• Svar på tråden Fragmin och gravid
  • Frostizz

Nej då, det var nog inte så mycket, men i hans ögon så var det nog mycket. Det kom som en bubbla med blod då han drog ut spruta, som sen rann ner över låret o ner på golvet. Tog en stund innan det slutade blöda, lite byta av plåster men för min del var det lugnt. Lärde mig vart på låret det blev så o kunde undvika det.
    Under andra graviditeten kunde jag ta dom i magen från början, sen varvade jag magen o låren för att sista månaderna bara ta på låren. Tyckte det var obehagligt att ta i magen då den började växa till sig.

• smul4n

De där har hänt mig oxå, men ja råka gå på ett blodkärl och har nu oxå lärt mig vart jag kan ta... jag tar dom i låret då dom rekommendera mig de nu...

Men tycker att dom gör minst ont i magen, då ja tog dom där sist ja hade en propp...

• Anonym (my)

Hejsan

Jag är gravid i v10 och tar fragminsprutor sen v 7, är oxå extremt sprut rädd men det har funkat än så länge.

Jag fick en alvarlig propp efter förra graviditeten som i slutändan innebar att jag va tvungen att operera bort denna. jag viste att om jag skulle bli gravid igen så var jag tvungen att ta sprutor.

• smul4n

Hej.

Hur många sprutor per dag får du ta? Går du på några extra kontroller?

• Anonym (my)

Just nu är det 1 om dagen, ska fara och ta massa prover på fredag nu och få se sen om de ökar till starkare och fler sprutor. Vet inte än om jag måste ha tätare kontroller, men de sa att det blir blodprovs tagning med 3-4veckors mellanrum.

• smul4n

Okej.. jag tar oxå en.. men dom har ej sagt nå om att kolla upp prover lr liknande:/

• Anonym (my)

Du får höra efter vid nästa koll, kanske beror på vilken typ av propp man haft om man behöver ta prover eller ej.

Undrar oxå om rygmärgsbedövningen, har då hört att det inte är möjligt när man har fragmin 

• smul4n

Ja, jag ska upp på ultraljud nu i slutet av januari, så ska höra lite över de då....

Ja men precis, men jag ska höra mig för mer över de oxå! Så ja kan återkomma när ja vet mer=)
    occh du får gärna höra av dig om du får reda på mer=)

• MariaE

ja jag gick på spec mvc mellan dom vanliga besöken på mvc. men eftersom jag fött stora barn så fick jag även göra viktuppskattning på bebisen... det har fungerat superbra.
    vill inte stå och tveka utan då är det bättre att sambon tog sprutan. vart mindre ångest från min sida.
    du behöver inte tänka på nåt tycker jag. jag hade morfin sprutor, lustgas och sånt på förlossningen och det fungerade bra. jag har dock börjat tidigt med sprutorna, redan i vecka 6.

• Anonym (my)

V idag och tog prover för fragminsprutornas skull, hon sa att regelbundna prover kommer att tas för att se hur blodet funkar och om jag behöver mer. så jag vet vad jag har att se framemot.

Svar på tråden Fragmin och gravid