• Utanbarn

Bortskämda barn

Det är därför jag förespråkar delad ekonomi! Fast jag förstår att det är svårt när man under en längre (?) tid haft gemensam, och den »parten med lägre inkomst« har vant sig vid detta.

Jag och min sambo (jag utan barn men med svindyr hobby och han med 2 barn) har ungeför lika inkomst. Vi delar 50/50 på alla gemensamma utgifter så som boende, el, tv, tidning etc etc. Sen betalar han allt för sina barn och jag allt för mina djur. Därtill köper han maten vv ungdomarna är här. Jag de andra veckorna. (Han köper då husmanskost, jag lite lyxigare och mer take-away, så kosnaden blir nog lika ändå

Vi har aldrig aldrig en endaste liten konflikt om pengar.

Har båda parter barn måste man ju så klart hålla någon gemensam standard, och i ert fall låter det som att det ska upprättas ett konto för gemensamma utgifter – som BÅDA för in en rimlig summa pengar på varje månad. Pengarna ska täcka nödvändiga normala kostnader. Lyxkonsumtion får var och en ta ur egen (eller morföräldrars) ficka.

Vill morföräldrarna lägga pengar på sina barnbarn får de väl göra det, du kan knappast hindra dem i alla fall. Släpp den biten och hitta en rättvis fördelning i övrigt.

Svar på tråden Bortskämda barn