• fiA021

Rätt information om Kondylom?

Hej, 

Jag håller på att bli helt tokig över detta.
    Jag fick veta att en kille jag vart med oskyddat 3 ggr har haft kondylom för snart 4 år sen. Samtidigt som sin flickvän. De gjorde slut precis innan vi träffades 2 ggr. Enligt han har han ej haft det synligt sen dess & jag såg inget när jag tittade. Han valde att inte fortsätta att träffa mig pga min oro. Jag visste ej vad Kondylom var innan han tog upp detta med mig - efter sexet så klart.
    Men grejen är att jag har läst 100 olika svar ang hur kondylom smittar och om det försvinner ur kroppen eller ej. Jag vill få rätt information. Och hoppas att det kan lugna mina nerver. 
    Vad jag även hört är att de inte vet exakt allt om kondylom ännu och därför inte kan ge fullt klara svar. Har pratat med Umo & ringt vårdguiden 2 ggr och alla har gett lite difusa och olika svar. Jag vill liksom veta vad det innebär och hoppas självklart att det är ett virus som försvinner ur kroppen. 
    Finns det ngn väldigt kunnig på kondylom här? Eller någon som har erfarenhet av "sjukdommen"? Hur stor chans är det att jag har blivit smittad? Försvinner viruset?
    Av det jag läst så känns det som jag ska anta att jag har det för det är så vanligt förekommande. ;-( 
    Det jobbiga är att man ej kan kolla upp om man är bärare eller ej. Och att inkubationstiden kan vara väldigt lång så har ingen viss tid jag kan vänta ut och se om jag vart smittad eller inte. 
    Har tänkt på detta 1 mån nu, dag in & dag ut. Googlat i timmar, men som sagt står olika överallt.

Väldigt tacksam för svar. Är extremt Orolig.

• Svar på tråden Rätt information om Kondylom?
  • fiA021
    Anonym skrev 2012-01-06 19:13:01 följande:
    Anledning till difusa svar är att man inte helt kan ge säkert svar.
    Hade han inga vårtor när ni hade sex så är risken minimal att du smittats. På kvinnor kan det vara lite lurigare, vårtorna kan sitta långt in i slidan.
    Jag såg verkl ingenting som var avvikande. Och han lät mig kolla grundligt. 
  • fiA021

Om jag inte får ngt inom 6 mån - 1 år, ska jag känna mig helt lugn att jag klara mig eller ska jag behöva vänta flera år. Hatar detta oventande. Vill ta ett jäkla prov som säger om jag har det eller inte. 

• Anonym (:))

Jag vill inte skrämma dig mer men jag har själv kondylom som jag fått av min man:( Nu är ju jag gift o har inte tänkt va med nån annan så för mig spelar det ingen roll, men jag har läst att om man blir gravid och föder barn så kan barnet bli smittad under förlossningen, det kan ju vara bra att veta om du planerar att skaffa barn nån gång...

Sen beror det väl lite på hur o när ni hade sex. Om det var så att det var ett tag mellan gångerna ni hade sex är ju risken större att du blivit smittad, t ex om ni hade sex en månad o sen igen efter någon eller några månader. För då är ju chansen större att han hade vårtor (även om de knappt syntes) nån av gångerna, jämfört med om ni låg med varann 3 gånger på en helg t ex.

Min man har när hans vårtor syns knappt synbara vårtor, det är verkligen så att man måste kolla noga för att se...

Man kan ju också få kondylom ihalsen, tänk på det om du ex haftt oralsex med honom.

Om jag var du skulle jag gå till en läkare och kolla upp dig. Jag blev alltså smittad av min man efter att vi bara varit ett par några månader och enda anledningen att jag fick veta att jag hade det var pga en gynundersökning där läkaren såg mina vårtor, jag hade alltså inte märkt det själv. Och jag kan INTE ha blivit smittad av nån annan för min man var o är min första

Lycka till-men kolla upp det!

• fiA021
    Anonym (:)) skrev 2012-01-07 17:35:46 följande:
    Jag vill inte skrämma dig mer men jag har själv kondylom som jag fått av min man:( Nu är ju jag gift o har inte tänkt va med nån annan så för mig spelar det ingen roll, men jag har läst att om man blir gravid och föder barn så kan barnet bli smittad under förlossningen, det kan ju vara bra att veta om du planerar att skaffa barn nån gång...

Sen beror det väl lite på hur o när ni hade sex. Om det var så att det var ett tag mellan gångerna ni hade sex är ju risken större att du blivit smittad, t ex om ni hade sex en månad o sen igen efter någon eller några månader. För då är ju chansen större att han hade vårtor (även om de knappt syntes) nån av gångerna, jämfört med om ni låg med varann 3 gånger på en helg t ex.

Min man har när hans vårtor syns knappt synbara vårtor, det är verkligen så att man måste kolla noga för att se...

Man kan ju också få kondylom ihalsen, tänk på det om du ex haftt oralsex med honom.

Om jag var du skulle jag gå till en läkare och kolla upp dig. Jag blev alltså smittad av min man efter att vi bara varit ett par några månader och enda anledningen att jag fick veta att jag hade det var pga en gynundersökning där läkaren såg mina vårtor, jag hade alltså inte märkt det själv. Och jag kan INTE ha blivit smittad av nån annan för min man var o är min första

Lycka till-men kolla upp det!
    Tack för ditt svar. Vi hade oskyddat sex 2 tillfällen under samma dygn, sen träffades vi en gång till men då hade vi kondom. 

Är det så att majoriteten som har kondylom inte vet om att de har det?
    Jag vill verkligen skaffa barn, gärna om ca. 2-3 år.
    Smittar det alltså bara när det finns vårtor alltså? Många säger att man kan smittas ändå, men då tror jag det är för att man inte har sett vårtorna för det typ kan sitta långt uppe osv. 

• Anonym (:))

Jag vet inte om majoriteten vet om det eller inte men jag visste inget iaf...Men jag tror att det visar sig rätt snart även om det står annat på vårdguiden osv...
    Var det länge sen ni hade sex oskyddat? För är det typ ett halvår sen eller mer så tror jag du hade märkt nåt, men det är bara vad jag tror?

O vill du ha barn om 2 år så lär du ha märkt om du fått det då iallafall, det tror jag absolut!

• fiA021

Vi hade oskyddat 6 i November. 
    Sen i dec med kondom.

Verkar ju som att de flesta får sina symptom inom året. Och väldigt få kan få efter några år.

Längtar efter barn & vill inte smitta den lilla.  

• fiA021

Är kondylom mkt enklare att ha än herpes? 
    Vad är det för skillander på dessa?  

• Anonym (m)
    fiA021 skrev 2012-01-07 18:33:41 följande:
    Är kondylom mkt enklare att ha än herpes? 
    Vad är det för skillander på dessa?  
    Kondylomet har man i regel bara en gång. Sedan när kroppen bekämpat viruset så slutar nya vårtor att växa fram och de försvinner så småningom. Ungefär ett 15-tal i hela Sverige har problem med vårtor som inte försvinner, eller som ständigt kommer tillbaka. Det är ju en extrem liten grupp med tanke på att ca 50% av alla unga och unga vuxna bär på viruset.

Herpes är, om jag förstått det rätt, ett virus som vissas kroppar kan kontrollera, och då återkommer utbrotten i form av sår vid tillfällen då immunförsvaret är nedsatt. Så som det är med munherpes. Så nä, kondylom är att föredra ungefär tusen miljoner gånger mer än herpes!!!

• fiA021
    Anonym (m) skrev 2012-01-08 17:12:50 följande:
    Kondylomet har man i regel bara en gång. Sedan när kroppen bekämpat viruset så slutar nya vårtor att växa fram och de försvinner så småningom. Ungefär ett 15-tal i hela Sverige har problem med vårtor som inte försvinner, eller som ständigt kommer tillbaka. Det är ju en extrem liten grupp med tanke på att ca 50% av alla unga och unga vuxna bär på viruset.

Herpes är, om jag förstått det rätt, ett virus som vissas kroppar kan kontrollera, och då återkommer utbrotten i form av sår vid tillfällen då immunförsvaret är nedsatt. Så som det är med munherpes. Så nä, kondylom är att föredra ungefär tusen miljoner gånger mer än herpes!!!

Tack för det jättebra svaret. Läst att viruset bekämpas ur kroppen hos 80 - 90 % inom ett par år. Och de resterande får agressivare kondylom som återkommer efter några år. 
    Riktigt knepigt det där med kondylom att man inte kan veta om man har det - ska få det - eller veta om man kommer få det igen efter ett utbrott.

Skönt att veta att herpes är mycket värre. Läst skräckinjagande inlägg här på familjeliv, hoppas absolut att jag inte är bärare av det. Men det kan man kolla med blodprov iaf.
    Herpes vet man ju stannar kvar i kroppen hela livet, men med kondylom så tror man att viruset dör efter ett tag.
    Elr hur? 
  • LinaLoj

Till anonym ( :) ) : Jag sitter i samma sits som dig. har världens underbaraste karl som tyvärr hade kondylom när vi träffades men han är min mr Right och vi har haft sex utan kodis. ( av anledningar jag itne vill ta upp). Jag har itne varit hos gyn sen vi träffades så jag vet itne om jag är smittad.
    Iaf så undrar jag ju hur vårtorna känns på dig? har du fått någon på livmodertappen? Kan man få det? 
    jag läste någonstans att det kan utvecklas till cancer. Har du hört något om detta från vårdpersonal?

tjugo frågor. ;P 

Svar på tråden Rätt information om Kondylom?