• Anonym (Undrande...)

Jag vill inte ha ett syskon!!

Hejsan!

Jag har tre barn - två flickor i åldrarna 13 o ett halvt och 12 år och en liten gosse på 2 år. 
    Flickorna har jag sedan tidigare förhållande och de bor varannan vecka hos sin far och hans sambo. 

När lille E kom för 2 år sedan var det stor glädje för oss alla i familjen :)
    Förra året fick vi missfall i v 14, barnet var planerat och efterlängtat. Efter det har vi försökt få barn igen, men det vill sig inte.

Nu säger min äldsta flicka att hon inte vill ha ett syskon till - och tycker det var bra att vi fick missfall..

Jag blir oerhört ledsen när hon säger detta och på frågan varför hon uttrycker sig så säger hon att hon tycker det är jobbigt med barnskrik..etc.. samt att vi får det sämre ställt ekonomiskt när jag går mammaledig...
    Hon säger att hon kommer att flytta till sin far på heltid om vi får ett barn till.

Har du någon förklaring till varför hon uttrycker sig på detta vis?

Min flicka som är 12 år gläds åt att ev få ett syskon till.

Mycket tacksam för svar från dig :)
    Vänliga hälsningar från J

• Svar på tråden Jag vill inte ha ett syskon!!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din 13-åring låter som en mycket typisk, realistisk och insiktsfull 13-åring. Hon vet att det kostar pengar med ett barn till, att det blir mindre tid och plats över för henne. Hon är även typiskt 13 år i så måtto att hon inte har ett vuxenperspektiv på livet. Hon tycker på sitt sätt utifrån sin situation. Det hon också gör är att hon prövar er för att se om hennes synpunkter håller.
    Men det är ju så att det är inte hon som bestämmer . Det är inte ens ni, för det är inte alltid man kan få ett nytt barn bara för att man vill det.
    Enligt min åsikt ska ni egentligen inte diskutera frågan med henne eftersom det helt är ert beslut. Men det ni ska göra är att fundera över det som hon har rätt i , nämligen att ett nytt barn inkräktar på det totala utrymmet, både ekonomiskt och känslomässigt.
    Försök att i era planer ta en del hänsyn till syskonen och deras kommande behov. Hur kommer ni att kunna svara upp mot dem? Det går säkert bara ni själva tänker och planerar.
    Ni kan aldrig vänta er att ett barn (på 13 år) ska tycka att det är lika fantastiskt att få ett syskon som ni tycker det är att få ett nytt barn .
    Sedan kommer hon med all säkerhet att bli lika förtjust i det nya barnet som alla i familjen, men det vet hon inte än.
    Så lycka till med er lilla tonåring och ert eventuella nya barn!
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Jag vill inte ha ett syskon!!