• tessum

Jag ska börja på gym! Hur fungerar det?

Jag har verkligen bestämt mig för att nu får det vara bra. Jag vill inte vara fet längre, jag vill bli hälsosam.

Så nu ska jag på gym för första gången i mitt liv och jag är livrädd Skäms

Har en del frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Är "alla" som är på gym vältränade?  Jag förstår ju självklart att det inte är så, men är det ovanligt att se en av oss som verkligen är feta?

2.Får man hjälp att gå igenom alla träningsredskap eller måste man lista ut själv hur det fungerar?

3. Hur många dagar vecka och hur lång tid per gång är lämpligt för någon som är helt otränad? På ett ungefär?

4. Vad har man på sig? Långa byxor/korta? Linne/Långärmat? Vilken typ av skor?

5. Är det vanligast att man åker dit ombytt , tränar och sen åker hem och duschar eller packar man med sig grejer för att byta om / duscha där?

Säkert lite lustiga frågor men jag kan inte sluta fundera på dem Solig

• Svar på tråden Jag ska börja på gym! Hur fungerar det?
  • puss

du ska boka tid med en instruktör, och ni ska gå igenom tillsammans vad du har för mål. sen får du veta vilka mansiner du ska använda, och hur.

roligt att du börjar, lycka till!!

Ät min sidfot
  • Anton Chigurh
    1. Verkligen inte, finns allt fler kraftigt överviktiga som vågar sig till gymmen, vilket är utomordentligt bra tycker jag.

2. På dom flesta lite större gym finns det personal som mer än gärna hjälper dig igång. Vissa har tom sk PT, personal Trainers. 

3.  Beror på så mycket, men 2-3 gånger per vecka, runt 45 min per pass är helt okay.

4. Inte noga alls, det vanligaste är långa träningsbyxor, t-shirt alt långärmad tröja, så sk träningströja, aah, du fattar !!! På fötterna har dom flesta gympaskor, med även sandaler är vanligt, har sett crocs också. Kommerd ubara inte i långa lackstövlar spelar det ingen roll.

5. Finns båda varianterna du anger här, ingen tittar snett på dig oavsett hur du gör.

All lycka till. Glad Bra att du tar tag i övervikten. Mycket bra. 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Annkris

Duktiga du! Att gymma är kul och nyttigt, men om du vill gå ner i vikt bör du kombinera gymmandet med annan motion som bränner fett bättre t ex raska promenade eller löpning om du hellre vill det. Nu, svar på dina frågor:

1. Inte alls ovanligt med överviktiga på gym. där jag går är det nog 50-50 överviktiga - normalviktiga.

2. Alla gym har instruktörer som du bokar tid med. de går i lugn och ro genom alla aparater och ni kommer tillsammans fram till vilka vikter du ska börja med.

3. 3x60 minuter/vecka minst 3 ggr/vecka.

4. Jag börjar alltid mitt gympasss med 30 minuters löpning på bandet, därför har jag riktiga löpardojor. Annars funkar det lika bra med innegympaskor. Jag har korta  tights och linne, men  många andra har mjukisbyxor och t-shirt. Har även sett en tjej som tränade i klänning (!) en gång.

5. Jag byter om och duschar på plats, gillar det bäst. Men många åker även hem och duschar.

• Höstbebis2010

1. Beror på vad man menar med överviktiga tycker jag, såna som mig som är väldigt kraftiga tycker inte jag det finns så många av, men känner mig för det inte uttittad eller så. Men "normal"överviktiga finns det ganska många av.

2.Du får hjälp, boka en tid med gymmet.

3. 2 passa á 60 minuter är ju bra om man kan hinna med iaf, 3 pass att föredra.

4. jag tränar i långa tränigsbyxor och linne och har innejympaskor.

5. De flesta vad jag sett har på sig träningskläderna redan när de kommer, jag gör lite olika, allt beroende på om jag ska hem direkt eller ej.         

• tessum

Tack för alla svar!

Nu känner jag mig lite lugnare.

Tänkte åka och shoppa lite träningskläder och skor för att öka motivationen.

Min övervikt är ganska rejäl. Är bara 163cm och väger 86kg. Jag gick upp 25kg under 2-års tid och sedan har det stått still i 3år och nu börjar jag känna att kroppen tar skada av vikten.

Jag vill kunna springa och leka med barnen utan att bli trött. Vill kunna jobba utan att hela kroppen värker. Jag vill må bra.

Tack igen!

• Tjoflöjt

Det kommer att gå jättebra! Bra att du unnar dig nya kläder och skor, det blir alltid lite lättare och roligare då! Och ta definitivt hjälp av en instruktör så får du ett program som passar just dig.

• PTfannykangas
    1. Är "alla" som är på gym vältränade?  Jag förstår ju självklart att det inte är så, men är det ovanligt att se en av oss som verkligen är feta?
     Alla är inte vältränade. Man ser ofta alla typer av människor, så länge det inte är värsta byggargymmet.

2.Får man hjälp att gå igenom alla träningsredskap eller måste man lista ut själv hur det fungerar?
    Ofta ingår det en runda med instruktör, kan dock variera hur bra dessa är. Boka gärna några timmar med en personlig tränare om du har råd. Det är viktigt att lära sig träna rätt och det är det långt ifrån alla som gör (även om det ser ut så)

Alternativt är att lägga ner några timmar på att läsa på och lära dig själv. Finns bra träningsupplägg på nätet och kolla in videor hur övningarna ska utföras. 

3. Hur många dagar vecka och hur lång tid per gång är lämpligt för någon som är helt otränad? På ett ungefär?
    Beror helt på vad dina mål är och vad som är syftet med träningen. Hur mycket tid vill du lägga ner? Hur motiverad är du?

4. Vad har man på sig? Långa byxor/korta? Linne/Långärmat? Vilken typ av skor? 
    Det du känner dig bekväm i. Långbyxor/längre tights är vanligast.

5. Är det vanligast att man åker dit ombytt , tränar och sen åker hem och duschar eller packar man med sig grejer för att byta om / duscha där?
    Helt upp till dig.
  • EttBattreDu

Vad kul att du ska börja på gym! Det är verkligen den bästa investering man kan göra i sig själv, det vill säga ta hand om sin kropp. Ser att du redan fått några svar, men här kommer mina också: 1. Nejdå, alla är absolut inte vältränade. Jag som tränar på gym tycker bara det är häftigt att folk tar tag i sig själva och tränar och ser till att må bra. Tycker snarare det är inspirerande att se folk som ändrar sin livsstil. Men om du är orolig för att inte känna dig som alla andra så behöver du ju inte välja ett muskelbyggargym utan ett mer "vanligt" typ Friskis och Svettis. 2. På de allra flesta ställen brukar det ingå genomgång, och jag har aldrig varit med om att man inte har fått hjälp ifall man frågat de i receptionen. I vissa gymkort ingår det även att man får ett par PT-timmar (personlig träning). Att ta just ett par pt-timmar kan ju vara smart för då får du hjälp med upplägg och info om hur maskinerna fungerar. 3. Jag brukar aldrig träna längre än 55 minuter per gång. Oftast bara 45, kort och effektivt är min melodi. Jag skulle rekomendera dig med att köra styrketräning 2 gånger i veckan till att börja med och kompletera med konditionsträning (antingen även det på gymmet eller ute och springa/promenera). Det mest effektiva man kan träna för att gå ner i vikt är en kombination av styrketräning och kondition. 4. Det allra viktigaste är att du har på dig något som du känner att du trivs i. Och att det är kläder av ok kvalitet, d.v.s funktionsmaterial som tar upp allt ditt svett. Personligen gillar helst att träna i capritights (tights som slutar under knäna) samt linne. Nu när det är rea kan man fynda massor av träningskläder på t.ex. Stadium, så passa på nu och köp något snyggt :). Om du ska springa är det extra viktigt med bra skor. Ifall du bara ska köra på gymmet så är det inte riktigt lika viktigt. 5. Det är helt olika. Jag brukar göra båda två. Jag föredrar helst att duscha hemma (och byter då även om hemma före passet) för då slipper jag släpa med mig alla duschgrejer. Men ifall jag tränar på morgonen för att sedan jobba så duschar jag på gymmet. Lycka till med träningen!

Svar på tråden Jag ska börja på gym! Hur fungerar det?