Inlägg från: MIC |Visa alla inlägg
  • MIC

Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?

TS Jag tycker att det verkar vara en mycket märklig skola som din son går i. Jag känner inte igen min arbetssituation i det som beskrivs i trådstarten. Jag jobbar själv med åk 1-3 ( är 1-7 lärare i sv och so) och hos oss är föräldrar alltid välkomna att vara med på lektionerna. Målen för eleverna är alltid individuella och skrivs tillsammans med föräldrar och barn när vi går igenom IUP. Vissa elever briljerar i vissa ämnen och hos mig får man då extra uppgifter att arbeta med, Få elever briljerar i alla ämnen och kan då tex  när en uppgift i svenska är klar (om det är det ämne eleven har lättast för) få jobba med fördjupningsuppgifter eller andra uppgifter som man inte är klar med. Jag har aldrig haft en elev som i åk 1 klarat alla kunskapsmål för årskurs 5 som det var tidigare eller som nu årskurs 3. Och kunskapsmålen i läroplanen är minimi-nivå. Det glömmer många lätt. 

Jag har även haft elever som hoppat över en klass och gått direkt till ettan och inte gjort förskoleklass, hoppat över ettan - men de har oftast fått det svårare med de sociala relationerna när eleven kommit upp i 5-6-7:an. 

Givetvis ska elever få stimulans efter den nivån där de är - det är vårt uppdrag - men inte sällan händer det att stjärnan i matte kanske inte är lika mycket stjärna när man går på mellanstadiet eller högstadiet eller inte är stjärna i alla skolans ämnen. Det finns alltid något man kan utveckla och bli bättre på. Tyvärr är inte världen bara matte - det är det många föräldrar som tror och i vissa kulturer är det mer vanligt än i andra.     

• MIC

Om du hade kommit till mig så hade jag sagt att du var välkommen att vara med i skolan en dag och bestämt en dag som passar oss båda. Sen hade vi suttit ner och titta på ditt barns individuella mål i utvecklingsplanen och gjort nya tillsammans där både skolan, eleven och hemmet är delaktiga i vad som ska göras och vi hade tittat på mål i årskurs tre i första hand för att se vilket området som behöver fördjupas och vad som redan är uppfyllt (om det nu är så). Är din lärare i din sons skola inte öppen för att låta dig vara delaktig i ditt barns skolgång så är det tråkigt och då måste du lyfta problemet med skolans rektor. Sen är det pedagogen som är expert på undervisningen och som tillsammans med sina kollegor och sin chef ska kunna anpassa skolgången utifrån ditt barns behov. Ibland har föräldrar och pedagoger inte samma syn på barnets kunskaper och sociala färdigheter och då kan man behöver en tredje part som observerar barnet och gör en analys om barnet behöver annan typ av undervisning (gäller både högpresterande och lågpresterande barn), oftast är detta en specialpedaog eller skolpsykolog. Ta upp diskussionen igen men försök att mötas på halva vägen .

Isak - min solstråle - 080701
Svar på tråden Grundskolelärare, måste alla era elever kunna lika lite?