• Anonym (Ninakanin)

För trång för gynundersökning?

Ok jag o en väninna diskuterade igår gynundersökningar. Hon berättade att första gången hon skulle genomgå en gynekologisk undersökning så var hon så trång att gynekologen inte kunde undersöka henne vaginalt utan endast rektalt.
    Någon som haft sådana problem som kan säga om det ligger till på det viset att man kan vara så trång att det inte går att genomföra en undersökning vaginalt. Eller ljuger bara min väninna? Ett finger brukar man ju alltid kunna få in tänker jag. 

• Svar på tråden För trång för gynundersökning?
  • Twins2

Oftast brukar man ju göra gynundersäkning efter sin sex debut (om det är nåt speciellt) och då är man absolut inte för trång.

• Anonym

Hon kanske var oskuld och hade mödomshinnan kvar? Då görs undersökningen rektalt. Eller så var hon så spänd och nervös att det inte gick att undersöka normalt och för att undvika obehag/smärta så gjorde läkaren på annat sätt?

Varför skulle din vänninna ljuga om en sån sak?

• Anonym

Jag tror mer på att hon var så spänd och nervös så musklerna spjärnade emot.

• Anonym (Ninakanin)
    Anonym skrev 2012-01-07 14:14:00 följande:
    Hon kanske var oskuld och hade mödomshinnan kvar? Då görs undersökningen rektalt. Eller så var hon så spänd och nervös att det inte gick att undersöka normalt och för att undvika obehag/smärta så gjorde läkaren på annat sätt?

Varför skulle din vänninna ljuga om en sån sak?

Vet inte varför hon skulle ljuga. Lät bara lite konstigt tyckte jag. Men jag tror det här var när hon var förhållandevis ung.
  • Anonym

för trång tror jag inte att någon är, möjligen dessa personer som har någon medfödd sjukdom. Rektalt undersöker gynekologen endast då det är svårt att komma åt livmodern via slidan och känna den men ganska ovanligt

• Anonym

Det är inte så ovanligt hon kan ha varit oskuld, ha torra slemhinnor, vara nervös och spännt sig.

• Tidens Sand

Tror deffinitivt att hon var nervös och genom det torr och spänd så det gav obehag istället. Gynekologen tvingar sig aldrig in om personen är nervös, torr eller annat som kan orsaka mer skada än nytta vid en undersökning.

• Anonym

varför undersöktes hon rektalt?

• Svanungen

Första gången jag var på en gynundersökning var jag 15 år och hade inte sexdebuterat ännu. Jag skulle ha p-piller och då undersöktes jag endast rektalt. 

• Twins2
    Anonym skrev 2012-01-07 14:16:27 följande:
    för trång tror jag inte att någon är, möjligen dessa personer som har någon medfödd sjukdom. Rektalt undersöker gynekologen endast då det är svårt att komma åt livmodern via slidan och känna den men ganska ovanligt

Det är inte ovanligt att det görs rektala undersäkningar.
Svar på tråden För trång för gynundersökning?