• Anonym (Ninakanin)

För trång för gynundersökning?

Ok jag o en väninna diskuterade igår gynundersökningar. Hon berättade att första gången hon skulle genomgå en gynekologisk undersökning så var hon så trång att gynekologen inte kunde undersöka henne vaginalt utan endast rektalt.
    Någon som haft sådana problem som kan säga om det ligger till på det viset att man kan vara så trång att det inte går att genomföra en undersökning vaginalt. Eller ljuger bara min väninna? Ett finger brukar man ju alltid kunna få in tänker jag. 

• Svar på tråden För trång för gynundersökning?
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-07 15:08:33 följande:
    varför undersöktes hon rektalt?

För att man känner livmodern bättre.
  • Anonym
    Twins2 skrev 2012-01-07 15:11:04 följande:
    För att man känner livmodern bättre.

bättre än vaginalt? om man är för trång vaginalt låter det ju inte som en rektalundersökning är lättare.
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-07 15:12:32 följande:

bättre än vaginalt? om man är för trång vaginalt låter det ju inte som en rektalundersökning är lättare.

Ja man känner livmodern bättre/lättare rekalt än vaginalt. Har inget att göra med att man är trång som man undersöker rektalt.
  • Anonym
    Twins2 skrev 2012-01-07 15:13:14 följande:
    Ja man känner livmodern bättre/lättare rekalt än vaginalt. Har inget att göra med att man är trång som man undersöker rektalt.

ok, har aldrig gjort en rektalundersökning på de 20 pår jag gått till gyn, emn alltid lär man sig nåt nytt!
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-07 15:15:58 följande:

ok, har aldrig gjort en rektalundersökning på de 20 pår jag gått till gyn, emn alltid lär man sig nåt nytt!

Är inte alla läkare som gör en av bekvämlighetsskäl (skulle jag tro) men det ska egentligen ingå alltid.
  • Anonym

Ljuga för att verka skönare än andra?

Min vän säger jämt att alla hennes ligg och gynekologer tror att hon är oskuld. Jag tror att hon upplever att man ska vara trång, för att man är skönast då.  

• Anonym

Jag har aldrig hört någon som fått ett finger i rumpan under en gynundersökning.

• Emmeliina

När jag jobbade på en mag och tarm avdelning så gjordes det alltid gynundersökning på kvinnor också just för att utesluta att det var problem i livmodern och inte i tarmsystemet. När vi fick tjejer och kvinnor som var oskuld använde man mindre instrument än vid vanliga undersökningar. Men har aldrig varit med om att det inte funkat att använda dem.

• Anonym

Man kan definitivt vara för trång för gynundersökning. På mig som oskuld sade allmänläkaren direkt att hon inte kunde få in instrumentet och gynekologen undersökte utvändigt och rektalt istället eftersom hon tyckte att det skulle vara på tok för smärtsamt och dessutom onödigt att undersöka vaginalt.

• Anonym (Ninakanin)
    Anonym skrev 2012-01-07 19:49:00 följande:
    Man kan definitivt vara för trång för gynundersökning. På mig som oskuld sade allmänläkaren direkt att hon inte kunde få in instrumentet och gynekologen undersökte utvändigt och rektalt istället eftersom hon tyckte att det skulle vara på tok för smärtsamt och dessutom onödigt att undersöka vaginalt.

Första gången jag blev gynundersökt tror jag han bara använde ett finger. Men har aldrig blivit undersökt därbak än. Men läste nyligt att det förekommer. Hoppas de inte gör ont då dom ska va därbak ifall de händer.

• Twins2
    Anonym (Ninakanin) skrev 2012-01-08 16:49:30 följande:

Första gången jag blev gynundersökt tror jag han bara använde ett finger. Men har aldrig blivit undersökt därbak än. Men läste nyligt att det förekommer. Hoppas de inte gör ont då dom ska va därbak ifall de händer.

De använder en rejälklick med glidslem och handskar.
  • The past is now

Har aldrig undersökt i röven när det är livmodern mm  som ska undersökas. Inte ens som oskuld, låter skumt.

• Anonym (spänd)

Jag har flera gånger haft problem med gynundersökningar där man inte fått in instrumenten på grund av att jag varit spänd och det blivit trångt. Det har varit näst intill omöjligt. Då har det oftast kommit in en till person som hållit mig i handen, småpratat och fått mig att slappna av och låta sätet bli tungt och åka neråt i gynstolen. Jag har gjort flera IVF så då har de ju varit tvungna att gå in med instrument. Jag har väldigt starka muskler i bäckenbotten säger min gynekolog.

• Anonym (spänd)

Observera att jag även har fött barn många år tidigare innan jag började med syskonförsök med IVF. Och det gick bra även om gynundersökningarna i sig är svåra.

Svar på tråden För trång för gynundersökning?