• Maroschka

Varför läcker hon bajs hela tiden??

Jag ska ringa BVC direkt på måndag för nu går det inte mer.

Vi har en dam på 3,5 år som varit torr den hon var 2,5 år men senaste tiden har hon börjat läcka(?) bajs flera gånger om dagen.

För några veckor sedan började det med att hon bara pruttade i brallan, fick "bromsspår" vilket vi inte brydde oss om, det händer
    Men sen har det bara blivit värre och värre. Hon kommer nu flera flera ånger om dagen och säger "det har hänt något" och har då alltid lite lite bajs i trosan och i rumpan.  Ibland med bara ca 20 minuters mellanrum.
    Först trodde vi hon gick och höll sig men det händer även efter att hon bajsat.
    Har det bara blivit en fixidé?
    Hon har inte ont i magen och det varierar hurvida det är lös eller "som vanligt".

Kan hon plötsligt inte hålla tätt? Men varför hela tiden dagen i ändå?

Någon som varit med om liknande?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Varför läcker hon bajs hela tiden??
  • bellsii

Kan vara en magsjukdom eller fix ide . Bäst att kolla upp ring barn läkare istället för BVC

• decembermamma

Kolla först upp så det inte beror på förstoppning, det får vår äldste son ganska ofta och då blir det så när han inte bajsat ordentligt på några dagar.. Vår yngste son (3 år) har inte problem med förstoppning men bajsar litegrann 1-7 ggr om dagen. Ofta när man byter blöja kan man se att det är mer på gång. Vi blir tokiga. Men vi har sökt hjälp och får till svar att han inte bajsar färdigt helt enkelt. Men nu har han ju fortfarande blöja vilket er dotter inte har så det är ju inte riktigt samma utgångsläge. Prova att ge henne katrinplommon eller något annat som sätter fart på magen så får ni se om det kommer lite mer ordentligt.

• Maroschka

Tack för svaren.

Det lutar ju nästan åt det ni skriver, typ förstoppningsdiarre eftersom hon en dag senare bajsade ordentligt 2 ggr och sen har det inte varit något mer. Men som jag skrev i TS hade hon ju bajsat innan det började men kanske inte tillräckligt helt enkelt då..?  

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Nork
    decembermamma skrev 2012-01-09 22:51:15 följande:
    Kolla först upp så det inte beror på förstoppning, det får vår äldste son ganska ofta och då blir det så när han inte bajsat ordentligt på några dagar.. Vår yngste son (3 år) har inte problem med förstoppning men bajsar litegrann 1-7 ggr om dagen. Ofta när man byter blöja kan man se att det är mer på gång. Vi blir tokiga. Men vi har sökt hjälp och får till svar att han inte bajsar färdigt helt enkelt. Men nu har han ju fortfarande blöja vilket er dotter inte har så det är ju inte riktigt samma utgångsläge. Prova att ge henne katrinplommon eller något annat som sätter fart på magen så får ni se om det kommer lite mer ordentligt.
    Men om dom säger att han inte har bajsat färdigt, hur säger dom då att man ska göra för att dom ska göra det?

Vi har en tjej som var 3 i nov, hon blev torr på dagen under oktober. Allt gick kanon, inga olyckor alls. Sen en dag när vi var i parken behövde hon kissa och jag höll upp henne så hon kunde kissa. Men då kom även bajs.
    Och efter denna gången har hon kunnat kissat som vanligt, men när hon behöver bajja så sätter hon sig på golvet och liksom trycker tillbaka det. Vi har försökt allt känns det som för att det ska släppa men hon fortsätter, så nu har hon fått blöja igen. Hon blir nämligen förstoppad när hon håller på såhär. När man pratar om det så säger hon bara att det försvinner snart....

Vi kanske oxå borde  
    ♥ Kajsa 081114 ♥ Oscar 110930 ♥
  • Nork

oj hann inte skriva klart....
    tänkte bara säga, att vi borde kanske oxå söka hjälp.... 

Eller någon som har nåt bra tips?  

• Loreena

Det måste ju bero på kosten om hon inte klarar att hålla tätt. Om man äter kost som ens mage tål så bajsar man regelbundet, bajset är varken hårt eller löst och man slipper gå runt med gaser i magen. Små barn är ofta känsliga mot spannmål och fullkornsprodukter och det kan göra magen hård/lös/gasig.

Små barn behöver också mer fett än vuxna för att magen ska fungera som den ska. Smör, ekologiskt kokosfett eller rapsolja är bra fetter. Ekologiskt kokosfett brukar vara särskilt bra för vuxna och barn med hård mage. Krossade linfrön som fått blötas upp ett tag i vatten är också bra att ha i filen för att magen ska fungera bra.

Men i din dotters fall så verkar hon ju snarare vara gasig och lite lös? Eftersom att hon inte kan hålla tätt. Semperdroppar kanske kan hjälpa om det bara är en tillfällig obalans i tarmen.

Be gärna BVC om råd och kolla upp om hon är extra känslig mot tex. laktos eller gluten, men experimentera inte själva med det utan gör ett riktigt test hos läkaren.

• Loreena

Nork
    Om hon sitter på toaletten och bajsar så slappnar musklerna av bättre och det är lättare att tömma tarmen helt än om barnet står upp och kniper igen. Så låt henne gärna sitta på toaletten och bajsa, om hon vägrar utan blöja så låt den vara kvar på.

• TwistedSister

Har också detta problem. Skrev i en annan tråd:

"Stumpan har varit förstoppad till och från, till sist fick hon förstoppningsdiarré och jag har gett laktulos sen har jag ändrat dosen å ibland e hon hård i magen å ibland är det löst (typ) å så vet jag inte är det löst för att hon får för mycket laktulos eller är det löst för hon egentligen är förstoppad och det där lösa är det enda som kan ta sig förbi förstoppningen.

Det är jättelängesedan hon bajsade en gång och blev liksom klar, utan det är ingenting på kanske 3-4 dagar å sen är det dags att bajsa och då kommer det lite lite i taget och hon kan hålla på och bajsa i två dygn litegrann var 10-e till 15-minut. Ständiga blöjbyten dygnet runt alltså och hon blir röd och öm i stjärten av allt torkande och tvättande, och fortfarande får hon ta i ganska ordentligt och får ofta ont i rumpan men det som kommer ut är inte hårt eller korvar utan mer som lera.

Det är jättejobbigt för henne, och hon kunde ju vara blöjfri på dagarna innan det blev såhär men nu måste hon ha blöja för att det inte ska komma lite bajs i byxorna hela tiden, samtidigt tycker hon det är jobbigt att vara så stor och ha blöja, och att de andra barnen på dagis säger att hon bajsar eller luktar bajs  Har haft kontakt med barnsjukhuset eller vad det heter har glömt nu men bara på telefon och de säger bara att ge laktulos så länge det behövs och variera dosen efter behov, men jag upplever inte att det blir någon förändring oavsett maxdos eller minimidos och just nu ger jag inget alls och det är ändå precis likadant?

Jag tror eller tycker inte ens hon verkar förstoppad längre utan mer som hon inte kan varken riktigt bajsa eller hålla tätt? Kanske är hon bara rädd för att bajsa för att hon varit så förstoppad tidigare, men vad ska man göra för att få ordning på detta?"

Hon är nyss fyllda tre förresten, och har haft dessa problem med återkommande förstoppningar sen ca 7 månaders ålder. Brukade lösa det med katrinplommonpuré men det får jag inte i henne längre, även laktulos är svårt att få i henne och funkar inte alltid då hon vägrar.

• Norken

Kan uppdatera för oss nu. Vi har pratat m BVC nu och fått en 3 v kur vi ska köra.
    Första veckan ska vi ge resulax eller vad det heter (som microlax fast starkare) varje dag. Vecka 2 ges det varannan dag och vecka 3 var 2 dje dag. Alltid samma tidpunkt.
    Sen ska vi även ge laktulos 10 ml om dagen. För å få henne å dricka kunde vi blanda med juice.
    Sen ska det på rapsolja på maten.
    Och så ta bort klassiska stoppare som äpple, morot, mm.

• Norken

Enl BVC verkar det som en fix ide hos henne och för att få henne att komma igång som vanligt så måste vi köra denna dunderkur för å rensa ur och få så det inte gör ont.

Svar på tråden Varför läcker hon bajs hela tiden??