• Anonym (allthat)

Diskutera sex med flickvännen

Hejsan familjeliv,

jag har sedan ett par månader tillbaka haft extrema problem med mitt självförtroende när det kommer till sex, och ikväll tänkte jag ta tag i det hela och prata med min flickvän om situationen. Vi har varit tillsammans i drygt tre år och var från början väldigt sexuella av oss och hade ofta sex (säkert 2-3 ggr i veckan, det ska dock noteras att jag hade önskat mer även då) som var bra och ofta långa.  Nu ser verkligheten helt annorlunda ut. Efter ett par månader av kämpande emot skavsår i underlivet hos min flickvän, och 15-16 veckors totalt frånvarande av sex så har vi återigen kunnat komma igång. Hon har ofta pratat om att hon helst har sex 3-5 ggr i veckan tidigare, men nu är intresset nästan lika med noll. Hon säger att hon inte alls har några problem med smärta när vi har sex, men ändå är lusten typ död. Mobilen, datorn och framförallt facebook är otroligt mycket mer intressant än jag och när jag desperat (då det normalt är tvärtom) försöker ta initiativ till något blir det ett 'nej, inte ikväll, kanske imorgon?' etc, etc. Först tänkte jag att detta var på grund av att hon var rädd för att hennes situation med smärta efter sex skulle uppstå, men nu tvekar jag på detta. Under hela processen då vi hade problem var det jag som var drivande i att försöka hitta en lösning, till slut fick jag nästan boka en tid hos gynekologen själv för att hon själv inte vågade / orkade.

Allt detta har gjort att jag tillslut börjat skylla det hela på mig, att jag varit för på eller bara kass i sänghalmen, vilket gjort att hon tappat intresset.

Vi har inte haft sex mer än en gång i månaden den sista tiden och vi håller aldrig på i längre än fem minuter, det funkar inte för mig, det känns som att jag är den enda som kämpar för något i sängen i vårat förhållande.

Hur tar jag upp detta för henne (om det är det jag bör göra enligt dig?) utan att framstå som ett rövhål?

Om du tycker jag borde gå ifrån detta förhållande så är det inte ett alternativ, jag älskar henne och kommer inte ge upp.

• Svar på tråden Diskutera sex med flickvännen
  • MickeN1973

Som du själv skriver verkar hon ha intresset på annat håll.

kanske läge att fixa nån som är intresserad av dig.... och inte facebook 

• Anonym (ta inte upp!)

Jag tycker inte att du ska ta upp det. Min kille var också missnöjd med sexet ett tag och han tog upp det och jag vart ledsen vilket ledde till ännu mindre sex. Du får nog bara acceptera att hon inte har lust mer än 1 gång i månaden.

• Lena

Jag har mindre lust i perioder, jag håller itne med någon av de tidigare inläggen. Klart man måste prata om det men det gäller att göra det på rätt sätt.

Jag tror det kan vara så att hon förlorade lusten då och nu inte har någon lust alls och då känns annat viktigare. Däremot förstår jag inte varför hon inte vill jobba på att öka sin sexlust. Hur ni ska få ett sexliv ni båda är nöjda med måste ni prata om men utan att skuldbelägga.

• Anonym (allthat)

@ta inte upp!

Kan förstå det men tror du hon bara tappat lusten sådär? Nått måste väl ha hänt som fått situationen att uppstå då hon aldrig varit så tidigare?

• Anonym (ta inte upp!)
    Anonym (allthat) skrev 2012-01-07 19:37:15 följande:
    @ta inte upp!

Kan förstå det men tror du hon bara tappat lusten sådär? Nått måste väl ha hänt som fått situationen att uppstå då hon aldrig varit så tidigare?

Ja det kan hända. Jag tappade min sexlust bara sådär. Eller så är det hennes normala sexlust. I nykärsperioden har man ju mer sex än vad man annars normalt skulle ha.
  • Bubsan

Klart du ska ta upp det till diskussion, men inte anklagande bara.

I ett förhållande måste man ju kunna kommunicera om allt, särskilt det som inte är bra, hur ska man annars kunna lösa problem.

• Anonym (ta inte upp!)
    Bubsan skrev 2012-01-07 19:41:26 följande:
    Klart du ska ta upp det till diskussion, men inte anklagande bara.

I ett förhållande måste man ju kunna kommunicera om allt, särskilt det som inte är bra, hur ska man annars kunna lösa problem.

Ja jag vet inte jag. När min kille tog upp det så blev det bara mer problem.
  • Anonym

Det där har hänt mig i varje relation jag har haft. Lusten har verkligen försvunnit och det har varit så illa att jag nästan har blivit orolig för om jag varit frisk.
    Dock har den alltid kommit tillbaka när jag bytt partner. Då har jag inte fått nog av sex. Skillnaden har varit som natt och dag, vilket är lite ironiskt med tanke på att den bristande sexlusten har varit anledningen till att de tidigare relationerna tagit slut.

Hon är nog sexuellt oattraherad av dig. Det finns inte så mycket du kan göra (mer än att göra slut). Om hon verkligen vill ändra situationen kan hon kanske tvinga sig till det, men det lär bara göra ert sexliv mer problematiskt.
    Sorry!

• Bubsan

Problemet kanske inte ens är av sexuell karaktär, utan att det bara visar sig där.

Jag tycker att problem löser man inte genom att tiga, sen finns det olika sätt att ta upp problemen.

Det är mycket möjligt hon tappat känslorna men inte vågar bryta, då e man inte så sugen på att ha sex. Men inget kan ju lösas om man tiger.

• Anonym

Jag har upplevt samma sak som du och jag tog upp det med min flickvän (numera fru). Jag tror att kvinnor flest bara tror att "män vill knulla" och inte är medvetna om den oerhörda drift som ligger i bakgrunden för många män. Det jag gjorde var att rakt och ärligt tala om för henne hur jag upplever att de manliga hormoner påverkar mig (det är ju mest kvinnliga man kan läsa om i media, eller hur?)

Jag upplevde en svårkontrollerad och impulsiv ilska när vi inte haft sex på länge, blev arg för skitsaker jag normalt inte bryr mig om. Jag kände det fysiskt i kroppen, på pulsen, blodtrycket. Och det som jag kände mig mest frustrerad över var att det blev inte så för att jag var arg på henne, jag förstår och respekterar att män & kvinnor har olika lust. Det bara kom över mig och jag blev inte medveten om det förrän det var försent, förrän jag redan VAR förbannad och hade sagt nått idiotiskt (som ju gjorde att det definitivt inte blev något sex den kvällen iallafall).

Så, jag beskrev hur det fick mig att må, vad det gjorde med mitt humör och min kropp. Och hennes inställning till sex har absolut förändrats. Det är ju inte så att vi ligger när helst jag har lust, men man kan väl beskriva det som att vi har sex när hon känner sig neutral så att säga. Alltså, istället för att vi har sex enbart när "hon har lust", så har vi sex även när hon "inte känner nånting". Så länge hon inte känner direkt "olust" så att säga.

Bara vi börjar ligga så blir hon ju kåt. Varenda gång. Så problemet är inte att hon inte tänder på mig, det tar bara ett tag för henne att komma igång. Vissa kommer kanske att tycka att jag utnyttjar henne, men så är det inte. Säger hon nej, så är det nej. Men vi förstår varandra på ett helt annat sätt nu, och förhållandet blev mycket bättre och fortfarande är.

Grunden i det samtalet jag hade med min tjej var att "ligga" är inte något som vi män gör bara för att det är en kul grej att göra. Det ligger i vår natur att ligga, långt mer än en kvinna kan förstå. Vi har en biologi som mer eller mindre gör att vi mår dåligt om vi inte får ligga.

Svar på tråden Diskutera sex med flickvännen