• EruGoEller

Vad är korrekt innan "och"?

Jag har bestämt för mig att man inte skall använda kommatecken innan "och" i en mening. Ser dock detta ofta och även i text skriven av professorer.

Har jag blivit förvirrad som har för mig att det är fel rent språkligt i det svenska språket? Eller håller vårt språk på att utarmas?

Ex... blablabla , och blablaba....

Hjälp tack av er språkpoliser! 

• Svar på tråden Vad är korrekt innan "och"?
  • sahara sahara

Det beror på meningen.

Språkrådet skriver:

fråga
    Kan man ha kommatecken före och? svar
    I en uppräkning sätter man komma mellan de uppräknade leden utom mellan det näst sista och det sista. Där sätter man ut ett och i stället. Ex.: Han kunde bara lova blod, svett och tårar.

Om och står efter en parentetisk sats eller fras som markeras med komma är kombinationen komma + och korrekt. Ex.: Här ser vi Daniel, 9 år, och Alexandra, 7 år, på väg till skolan.

Sedan skall det vara komma mellan två huvudsatser som förbinds med och. Ex.: De tyska turisterna har varit flera i Danmark än i Norge, och Sverige har haft det lägsta antalet.

I mycket korta sådana meningar kan komma utelämnas. Ex.: Människan spår och Gud rår.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • EruGoEller
    sahara sahara skrev 2012-01-08 00:53:04 följande:
    Det beror på meningen.

Språkrådet skriver:

fråga
    Kan man ha kommatecken före och? svar
    I en uppräkning sätter man komma mellan de uppräknade leden utom mellan det näst sista och det sista. Där sätter man ut ett och i stället. Ex.: Han kunde bara lova blod, svett och tårar.

Om och står efter en parentetisk sats eller fras som markeras med komma är kombinationen komma + och korrekt. Ex.: Här ser vi Daniel, 9 år, och Alexandra, 7 år, på väg till skolan.

Sedan skall det vara komma mellan två huvudsatser som förbinds med och. Ex.: De tyska turisterna har varit flera i Danmark än i Norge, och Sverige har haft det lägsta antalet.

I mycket korta sådana meningar kan komma utelämnas. Ex.: Människan spår och Gud rår.

Se där, då minns jag helt fel från min svenska  på gymnasiet. Jahopp, då har jag förstört ett helt examensarbete som är inlämnat och skall examineras kommande vecka. 

Men var har jag fått min ide ifrån då?? Ngt annat språk? 

Bodde länge utomlands och då jag kom hem fick jag bannor för att mitt modersmål försämrats rent språkmässigt. Trist för jag hade högsta betyg i svenska innan och är ju svensk sedan födseln.
  • sahara sahara

Ja, eller så hade din svensklärare på gymnasiet fel för sig. Sånt är ju inte alltför ovanligt.

Tänk bara på hur många svensklärare som envisas med att det måste heta "längre än jag" och att man inte får inleda en mening med "och" eller "men".

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Åsa

Jag tror att detta var vad som allmänt brukades lära ut när det fortfarande var satskommatering som gällde i svenskan. Numera är det ju sedan ganska länge tydlighetskommatering, där det beror på sammanhang om det är lyckat att sätta komma framför "och".
    Själv har jag ett inlärt motstånd mot att kommatera före "och" och "men", men sätter mig över detta och gör det när jag tycker det är befogat, dock aldrig oreflekterat.

• Nasrin
    sahara sahara skrev 2012-01-08 01:10:37 följande:
    Ja, eller så hade din svensklärare på gymnasiet fel för sig. Sånt är ju inte alltför ovanligt.

Tänk bara på hur många svensklärare som envisas med att det måste heta "längre än jag" och att man inte får inleda en mening med "och" eller "men".

fast det är ngt nytt, att man får inleda meningar med och eller men, det anses okej om man KAN spr¨åket. Liksom alla språk så får man tänja gränserna när man behärskar språket till fullo.
  • SeTa
    EruGoEller skrev 2012-01-08 01:07:00 följande:
    Se där, då minns jag helt fel från min svenska  på gymnasiet. Jahopp, då har jag förstört ett helt examensarbete som är inlämnat och skall examineras kommande vecka. 

Men var har jag fått min ide ifrån då?? Ngt annat språk? 

Bodde länge utomlands och då jag kom hem fick jag bannor för att mitt modersmål försämrats rent språkmässigt. Trist för jag hade högsta betyg i svenska innan och är ju svensk sedan födseln.
    Nja, jag har läst svenska a och b det senaste året, men enligt min lärare är ,+ och inte ok. Han menar att det blir "kaka på kaka". Jag tror att det kanske var så tidigare, men att det numera kanske räknas som mer ok?
  • såärdet

det "enkla" sättet att lära ut är  att man brukar säga att det inte ska vara kommatecken före och men det handlar ju om "raka" meningar sas.

De exempel som ges tidigare i tråden visar  meningar med inskjutna förklaringar och där skulle det nog se ganska konstigt ut om man inte använde kommatecken.

Är själv språklärare och visst förändras språket. Skulle dock själv väldigt ogärna börja en mening med och (utom nu i nästa då:)). Och är ett bindeord och då behövs inget tecken emellan, det är ju själva vitsen:)

jag åt frukost och det var gott.
    Jag åt frukost. Det var gott

Båda dessa går väldigt bra men att skriva "jag åt frukost. Och det var gott" ser helknasigt ut.

Samma sak med ordet "men". Det är ett bindeord och det är därför man säger att det inte ska inleda en mening.

och det HETER längre än jag... :)

• Åsa
    Nasrin skrev 2012-01-09 23:06:00 följande:
    fast det är ngt nytt, att man får inleda meningar med och eller men, det anses okej om man KAN spr¨åket. Liksom alla språk så får man tänja gränserna när man behärskar språket till fullo.
    Nja, något förbud mot detta har mig veterligt aldrig funnits i några formella språkregler. Däremot så har lågstadielärarna, säkert med goda skäl, försökt hindra småttingarna att börja varenda mening på det sättet, vilket om de inte återkommit till ämnet senare kanske gett uppfattningen att det skulle handla om en språkregel. Det är ju inte så inspirerande med, som det kanske gärna blir utan styrning:
    Vi reste till zoo. Och där tittade vi på djur. Och de var söta. Och sedan åt vi. Och sedan kom bussen. Och sedan åkte vi hem....
  • Åsa
    Åsa skrev 2012-01-10 01:53:31 följande:
    Faktiskt stämmer det inte, om det än förs vidare av en och annan småskollärare utan djupare svenskstudier. Som framgår av många förklaringar handlar det om huruvida man förutsätter ett underförstått hjälpverb eller ej.

www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.asp...
    Sorry, missade att du var språklärare när jag skrev passusen om brist på djupare svenskstudier. Den var inte personligt menad även om du hade fel i sakpåståendet om det felaktiga i böjningen  .

Om du menade ur språkriktighetsaspekt alltså. Rent pragmatiskt undviker jag själv att skriva objektsform efter "än" just för att jag vet att så många irriteras av det. Att påpeka det senare är ju inte felaktigt.
  • mindless
    SeTa skrev 2012-01-09 23:09:37 följande:
    Nja, jag har läst svenska a och b det senaste året, men enligt min lärare är ,+ och inte ok. Han menar att det blir "kaka på kaka". Jag tror att det kanske var så tidigare, men att det numera kanske räknas som mer ok?
    Är du säker på att han inte talar om samordning av fraser? Det är riktigt att man inte skriver "Vi köpte saft, bullar, och glass". Däremot tycker jag det ofta är befogat att kommatera mellan huvudsatser.

Titta på följande mening: "När vi åkte till bion kräktes Johan och Sara, som inte var van att vara hemifrån, grät". Utan kommatecken kommer "Johan och Sara" initialt tolkas som en samordning, och meningen blir onödigt svår att förstå.
  • mindless

Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kommatera mellan huvudsatser. Ofta gör ett kommatecken meningen lättare att läsa, och det är väl det som är hela poängen. Eller?

Svar på tråden Vad är korrekt innan "och"?