Inlägg från: oktobermamman93 |Visa alla inlägg
  • oktobermamman93

hur fan gör man dop? HJÄLP

jaha då sitter man här och ska planera dotterns dop.. men hur gör man?
    har aldrig varit insatt i dop då ingen från min sida är döpt har varit på två dop i mitt liv och de var ju inte mycket att hurra över. det e mannen som vill att hon ska döpas men han jobbar inte speciellt mycke för att få henne döpt.
    så nu har jag några frågor..
     vad åt ni?
    hur många var ni?
    vad ska man tänka på?
    vad kostade det?

skriv ner allt som ni kan tro att man kan undra över när man har noll koll på dop !
    tack för eran hjälp!!! 

• Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP
  • oktobermamman93

funderade på ljuga men kändes inte så bra om dom skulle komma på mig haha. men man får väl fråga dom men blir jävligt ledsen om inte syrran kan vara fadder :(

• oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-09 19:22:00 följande:
    Hon blir dopvittne! Det är typ samma sak bara att hon får ett annat namn. Det kommer inte så fadder och vara nåt fadderbrev hon får utan ett dopvittnes-brev. Syftet med en fadder är ju att de ska sörja för barnets kristna uppfostran och bildande, och är man inte döpt blir ju det lite trixigt... Men din syster kommer absolut att kunna vara med i ceremonin!  
    vilken lättnad! :) tack för era svar!
  • oktobermamman93
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-01-12 22:49:41 följande:
    Alltså detta med dopvittne är nytt för mig, men låter som en möjlig lösning. Hur dop-vittnesbrev ser ut hade varit intressant att veta...

För att bli fadder i Svenska kyrkan krävs att man är döpt, helt rätt! Men systern kan döpas samtidigt?!

/ Skånepräst 
    hon vill inte bli döpt
  • oktobermamman93
    Räv skrev 2012-01-13 11:52:48 följande:
    Och med det vill du säga?
    ja hon vill väl säöga att det går att bli fadder fast man e ODÖPT! ;)
  • oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-13 14:28:29 följande:
    När min kusin döpte sin son hade de den odöpta systern som dopvittne. De fick förklaringen att man inte kan vara fadder som odöpt, men att man kan vara dopvittne. Kan maila och fråga vad systern fick för "bevis" efteråt om du är intresserad.
    gör det tack :)
  • oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-15 21:30:30 följande:
    Här är svaret jag fick:

"Man får egentligen ingenting som dopvittne men prästen vi hade skrev ett eget brev med lite fina ord och texter"
    okej då vet jag :)
  • oktobermamman93
    Räv skrev 2012-01-15 23:13:15 följande:
    Fel. Man måste vara döpt för att vara fadder. 
    Antingen har prästen missat att kolla upp saken, eller också har någon ljugit. 
    tycker jag fått svar på min fråga o det e dopvittne syrran blir, inget att brusa upp över.

tack alla för svaren :) 
Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP