Inlägg från: Räv |Visa alla inlägg
  • Räv

hur fan gör man dop? HJÄLP

Ring pastorsexpeditionen och kolla när det finns tider för dop, så kan ni boka in en tid som funkar bra för er.
    Dopet gör barnet till  medlem i kyrkan, och tanken är att faddern ska vara en "coach" i kristen tro, även om det inte alltid funkar så i praktiken. Men det är därför faddrarna ska vara döpta.
    Ofta kan man låna eller hyra församlingens lokaler för dopkaffet. 
    Hur själva dopet i kyrkan går till är prästen proffs på, h*n kan allt om psalmer och hur det går till, så det kan ni planera när ni träffar prästen. 

• Räv

Det är liksom "två delar" i ett dop.

Dels själva dopet, gudstjänsten, som är ca 30 min lång, och som är en religiös akt där ens barn tas upp i den kristna kyrkan. Den kräver nästan ingen planering alls, och man får hjälp av prästen. Många församlingar lånar ut dopklänning om man inte har någon.

Dels sammankomsten efteråt med fika eller mat. Den kan vara hur enkel eller hur påkostad som helst. Eftersom det är en samling mitt på dagen är fika vanligast, eller nån enklare mat typ sallad, paj, smörgåstårta.

Som regel satsar förstagångsföräldrar och ogifta par mest på att göra dopet stort, med många gäster och lite mer påkostad fest efteråt - dopet blir liksom en "markör" att man är en familj nu, och då blir det större. Och så har man mer ork för sånt när man bara har ETT barn att tänka på.

• Räv
    Trolla75 skrev 2012-01-08 15:22:28 följande:
    Har aldrig hört att någon som är odöpt inte skulle kunna bli fadder!

Vid de två dop jag har haft har frågan aldrig ens kommit på tal om mina tilltänkta faddrar är döpta!

Önskar du att din syster bli fadder så bestämmer du det!

Vi har varit närmsta släkten, några få utvalda vänner. kanske runt ett 15-20-tal.
    Jag har gjort egen smörgåstårta & egen prinsesstårta, tyckte egentligen det blev tårta på tårta.

Det hade nog räckt gott med ett alternativ.

Sedan köpte jag lite snittblommor som jag dekorerade borden med... Inget märkvärdigt, men trevligt.

Tror inte något av dopen kostade mer än 1000.-/st

Lycka till!
    I så fall har faktiskt den präst som inte frågade om faddrarna var döpta gjort fel. Enligt svenska kyrkans ordning ska en fadder vara döpt. Om man gör en egen namngivningsceremoni istället för dop kan man däremot göra som man vill och utse faddrar som inte är döpta eller tillhör en annan religion.
  • Räv
    Trolla75 skrev 2012-01-09 11:19:16 följande:
    I så fall är det två präster, i två olika städer som gjort fel!

Det är bara för ts att säga att systern är döpt, dra till en nödlögn! De är ju inget de kollar upp!
    Att ljuga inför sitt barns dop för att ge barnet en odöpt fadder - det var ju ett trevligt råd. Men TS kanske är en ärlig människa? 

Annars kan man antingen acceptera att ett dop är en kristen rit och därför följer ett kristet koncept. Den som ska vara fadder är tänkt som "coach" i kristen tro och liv, således ska h*n vara döpt själv, precis som den som ska övningsköra med en 17åring ska ha körtkort själv. 

Man kan också strunta i att ha en fadder, välja en fadder som är döpt eller fråga om syrran vill döpas själv. Det är inte alls ovanligt att folk vill det. Att man inte är döpt behöver ju inte betyda att man är totalt främmande för kristen tro.
  • Räv
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-13 11:32:53 följande:
    Jag är odöpt fadder... Fick fadderbrev och allt!
    Och med det vill du säga?
  • Räv
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-13 20:20:57 följande:
    Att man inte måste vara döpt för att bli fadder
    Fel. Man måste vara döpt för att vara fadder. 
    Antingen har prästen missat att kolla upp saken, eller också har någon ljugit. 
Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP