• Mellanmjölkens land

Mat på flyget för barn under 2?

Är lite nyfiken på hur ni gjort som flugit långt med nästan-2åringar. De får ju ingen riktig mat på flyget och är på tok för stora för att man ska kunna ta med en barnmatsburk! Har man tur blir det ju en nattflygning och då klarar man sig långt på gröt/välling men jag kommer ihåg hur hungrig jag var när vi kom fram till hotellen när vi var till Thailand. Vi hade fått riktig mat ombord och det var en nattflygning men jag var ändå utsvulten...

När vi flög till Kreta fick alla under 2 en liten påse med yoghurt, en 4-5mån matburk (frukt), en banan och en mikroskopisk förpackning med russin. Kanske är bättre på längre flygningar? Eller tar ni med matsäck?

• Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?
  • Pyrola

Det finns ju barnmatsburkar för större barn, äter han inte det? Tillsammans med bröd, banan och något att dricka.

• Lumo

Tycker det är sanslöst att man inte ens kan få köpa/beställa mat till dem. Jag lät sonen äta av min mat (vi flög 6h). Bad om mer mat, men det hade de såklart inte. Fick extra bröd dock. Sedan köpte vi på flygplatsen mackor o tog ned på planet, frukt, chips, snacks, kakor, yoghurt osv. Vi hade en liten metallåda med full med små salta kex, ostbågar o sånt han gillade. Praktisk förpackning för hela resan, samt att barnet tyckte det var kul med snacks-låda. :)

Visst, snacks kanske inte är världens bästa barnföda - men undantagsvis så här på ett flyg funkar det jättebra o ger barnet något att pyssla med o pilla med. Skippa kladdiga o för sockriga saker bara, vem vill ha ett sockerhögt barn? ;)

Vatten är även smart att köpa på flygplatsen (så slipper man jaga flygvärdinnan jämt för mer småflaskor), gärna med smart sån där kork/ventil så man inte spiller.

Vällingpulver o nappflaska är även perfekt att ha med sig. Bra vid start o landning (att suga tryckutjämnar ju) samt sövning.

I övrigt rekommenderar jag starkt dvd-spelare med filmer och/eller iPhone/iPad med roliga filmer/appar som inte kräver wifi. ;)

• Mellanmjölkens land

Ännu så länge är det inte aktuellt men vi ska eventuellt flyga lite längre nästa vinter. Såg nån tråd om långflygningar med bebis och började fundera. En väldigt teoretisk fundering ännu så länge alltså

De burkar jag sett är från 1 år och de är fortfarande ganska "puréiga", känns som att de kanske inte lämpar sig så bra för en 20månaders.

• Pyrola

Barnmatsburkar finns väl från 15 månader tror jag. Vill man inte ta med sig burkar och smörgåsar kanske man kan köpa en flygstol till barnet. Det kan ju vara ganska skönt att slippa ha en 2-åring i knäet under en långflygning. Lite dyrare men det kanske det är värt.

• Lumo

Man får inte köpa extra stol på många flygningar, tex charter. :(

• Pyrola
    Lumo skrev 2012-01-08 14:31:59 följande:
    Man får inte köpa extra stol på många flygningar, tex charter. :(
    Får man inte köpa en resa för en 3-åring fast det fattas 4 månader? vad dumt det borde ju vara upp till kunderna.
  • caroline88

Vi skall flyga till Thailand om 2veckor och vi har beställt riktig mat till vår tjej (1,5år).. Det var inga problem sa de,, hon skulle få köttbullar och potatismos eller någon annan barn mat,,, det var bara att ringa till ving så fixade de det,

• Lumo

Lakritsbåt - barn under 2 år brukar inte få köpa stol på vissa bolag. Tror bla Apollo har detta... Vår dåvarande tvååring saknade några v kvar tills tvåårsdagen och var lång som en 3-4-åring och vild utan like. Det kvittade. Kan säga att det var mycket knepigt..,

Gissar att de tjänar ner på fullbetalande vuxna o att de resonerar så...

• evaoregon
    Pyrola skrev 2012-01-08 14:34:44 följande:
    Får man inte köpa en resa för en 3-åring fast det fattas 4 månader? vad dumt det borde ju vara upp till kunderna.
    Åldersgränsen går väl vid 2 år?  Barn som fyllt 2 år behöver ett eget säte.
  • evaoregon
    Lumo skrev 2012-01-08 15:29:59 följande:
    Lakritsbåt - barn under 2 år brukar inte få köpa stol på vissa bolag. Tror bla Apollo har detta... Vår dåvarande tvååring saknade några v kvar tills tvåårsdagen och var lång som en 3-4-åring och vild utan like. Det kvittade. Kan säga att det var mycket knepigt..,

Gissar att de tjänar ner på fullbetalande vuxna o att de resonerar så...
    Märkligt.  På reguljärflyg så får man köpa ett eget säte åt barn under 2 år, men då får man också betala nästan samma pris som för en vuxen och ibland exakt samma pris som för vuxen.
Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?