• Mellanmjölkens land

Mat på flyget för barn under 2?

Är lite nyfiken på hur ni gjort som flugit långt med nästan-2åringar. De får ju ingen riktig mat på flyget och är på tok för stora för att man ska kunna ta med en barnmatsburk! Har man tur blir det ju en nattflygning och då klarar man sig långt på gröt/välling men jag kommer ihåg hur hungrig jag var när vi kom fram till hotellen när vi var till Thailand. Vi hade fått riktig mat ombord och det var en nattflygning men jag var ändå utsvulten...

När vi flög till Kreta fick alla under 2 en liten påse med yoghurt, en 4-5mån matburk (frukt), en banan och en mikroskopisk förpackning med russin. Kanske är bättre på längre flygningar? Eller tar ni med matsäck?

• Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?
  • Hertha
    evaoregon skrev 2012-01-08 16:38:48 följande:
    Märkligt.  På reguljärflyg så får man köpa ett eget säte åt barn under 2 år, men då får man också betala nästan samma pris som för en vuxen och ibland exakt samma pris som för vuxen.
    Jag tror det är för att på reguljärflygen betalar du mer det faktiska priset för stolen. Charterresornas flyg är mycket billigare, istället gör de vinsten genom försäljning av alkohol och andra produkter. Och med ett barn i stolen minskar chansen till försäljning.
  • Pigelinen
    caroline88 skrev 2012-01-08 14:43:08 följande:
    Vi skall flyga till Thailand om 2veckor och vi har beställt riktig mat till vår tjej (1,5år).. Det var inga problem sa de,, hon skulle få köttbullar och potatismos eller någon annan barn mat,,, det var bara att ringa till ving så fixade de det,
    vi har kolalt på samma, var inga problem alls. Vi kollade på Apollo.
  • evaoregon
    Hertha skrev 2012-01-08 16:54:22 följande:
    Jag tror det är för att på reguljärflygen betalar du mer det faktiska priset för stolen. Charterresornas flyg är mycket billigare, istället gör de vinsten genom försäljning av alkohol och andra produkter. Och med ett barn i stolen minskar chansen till försäljning.
    Det är möjligt.  På reguljärflyg får man ju väldigt lite rabatt (om någon) för barn i åldern 2 till 11 år så det är ju inget som flygbolaget direkt förlorar en massa pengar på.  Jag gissar att charterflygen också gör en viss vinst på hotellen också som ofta är kombinerade med flyget. 
  • canmamma

Packa matsäck. Det gör jag alltid, även när de är äldre och får mat med sin stol för det är inte kul att sitta med hungriga barn om maten blir försenad. Mackor, yoghurt (kan frysas hemma om man vill att den ska hålla), pannkakor... 

När jag har flugit långt med större bebisar i knät så har jag ibland blivit erbjuden två matlådor och har också när jag var vrålhungrig och gravid bett att få en extra, vilket gick bra då de hade mat över. Jag brukar råka ut för väldigt snälla flygvärdinnor  Glad.

Om du flyger själv med en sprallig, större bebis i knät så brukar det vara lättare att helt skippa maten för det blir helt enkelt för krångligt att jonglera med het mat och bricka och klåfingriga barn.   

• canmamma

Det är möjligt att man får dumpa överbliven matsäck om det finns restriktioner om införsel av livsmedel, men då är man ju redan framme...

• Salt Groda

Ta med matlåda med plockmat tex macka, pannkaka, frukt, grönsaker, kex, snacks. Kanske mattermos med köttbullar eller liknande Och så kan de ju äta lite av ens egen mat. Tycker aldrig det har varit något problem. Min son skulle aldrig velat ha burkmat i den åldern.

• Pyrola

Thy godkände säkerhetskontrollen yougurt med tanke på att det är flytande?

• Mellanmjölkens land

Säkerhetskontrollen bukar vara betydligt mer tillåtande när det gäller vätskor om man har med sig barn. Vi fick t ex ta med en hel flaska vatten som vi glömt att hälla ut.

• Pigelinen

Nu när vi reste med charter i oktober så fick vi ha med en full flaska vatten samt en termos med varmvatten till välling till vår dotter. Vi hade dessutom med en burk och kex. Men på ditvägen fick hon en påse av flygbolaget med en yoghurt, banan o en burkmat. men inte på vägen hem.

• canmamma
    Pyrola skrev 2012-01-08 18:49:25 följande:
    Thy godkände säkerhetskontrollen yougurt med tanke på att det är flytande?
    Japp jag har tagit med små portionsyoghurtar. Jag packar allt i genomskinliga plastpåsar så att det är lätt att ta fram och visa. Sedan är inte alla säkerhetskontroller lika - det som passerar utan anmärkning på ett ställe ger en lång predikan på ett annat ställe och helt stopp på ett tredje. Var artig och tillmötesgående och packa så att allt är lätt att överblicka så brukar det gå smidigt. 
Svar på tråden Mat på flyget för barn under 2?