• Alvi

Blir yr, som sockerfall, när jag äter. Varför?

Den senaste veckan ungefär har jag varit yr när jag reser mig och även fått som sockerfall efter att ha ätit. Spelar ingen roll om det är något onyttigt eller korvstroganoff och ris. Jag känner mig lite kallsvettig, "light headed" och som att hjärtat dunkar lite ytligare på något vis...

Jag har gått ner ganska mycket och snabbt i vikt sedan jag fick barn för 5 månader sedan, väger nu 50 kg till 162 cm. Har kollat mitt kaloriintag med en app och äter cirka 1200 kalorier per dag. Är det så enkelt att jag bör äta mer kalorier?

Hur kommer det sig om så är fallet, att jag NU har börjat må så här? Börjar kroppen må dåligt nu, innan dess har den mått okej med vikt vs. längd tro?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Blir yr, som sockerfall, när jag äter. Varför?
  • Lena

2000kcal per dag är en mycket lämpligare kalorimängd. Du äter allt för lite. Det du upplever har troligen med att göra att kroppen använder blodet och mycket av energin för att smälta maten.

• Alvi
    Lena skrev 2012-01-08 13:14:17 följande:
    2000kcal per dag är en mycket lämpligare kalorimängd. Du äter allt för lite. Det du upplever har troligen med att göra att kroppen använder blodet och mycket av energin för att smälta maten.
    Okej... Mer mellanmål då eller? För jag dricker inte mjölk, där hade jag ju kunnat få massa "gratiskalorier"... Mer mat per gång orkar jag inte.
  • RocketQueen

Mjölk är en bra ide. Och om du äter light-produkter kan du byta ut dom mot fetare alternativ så får du i dig mer kalorier.

• Lena
    Alvi skrev 2012-01-08 13:15:29 följande:
    Okej... Mer mellanmål då eller? För jag dricker inte mjölk, där hade jag ju kunnat få massa "gratiskalorier"... Mer mat per gång orkar jag inte.
    Orkar du inte mer varje gång är det bara att äta ofta :) Du ska få i dig ungefär dubbelt så mycket per dag så det är ganska mycket.
  • Alvi
    RocketQueen skrev 2012-01-08 13:21:19 följande:
    Mjölk är en bra ide. Och om du äter light-produkter kan du byta ut dom mot fetare alternativ så får du i dig mer kalorier.
    Nu läste du nog fel... Jag dricker INTE mjölk... Ammar, och min dotter mår dåligt av mjölkpodukter. Lightprodukter äter jag aldrig.
    Lena skrev 2012-01-08 13:21:49 följande:
    Orkar du inte mer varje gång är det bara att äta ofta :) Du ska få i dig ungefär dubbelt så mycket per dag så det är ganska mycket.
    Puh, ska försöka...! Tack.
  • Lena
    Alvi skrev 2012-01-08 13:24:26 följande:
    Nu läste du nog fel... Jag dricker INTE mjölk... Ammar, och min dotter mår dåligt av mjölkpodukter. Lightprodukter äter jag aldrig.
    Lena skrev 2012-01-08 13:21:49 följande:
    Puh, ska försöka...! Tack.
    Ammar du så behöver du nog mer än 2000kcal, det behöver jag per dag och jag ammar inte och har stillasittande jobb och är ungefär lika lång som dig.

Försök satsa på 2400kcal, dubbelt så mycket helt enkelt.
  • Alvi
    Lena skrev 2012-01-08 13:28:58 följande:
    Ammar du så behöver du nog mer än 2000kcal, det behöver jag per dag och jag ammar inte och har stillasittande jobb och är ungefär lika lång som dig.

Försök satsa på 2400kcal, dubbelt så mycket helt enkelt.
    Det kommer bli ett heltidsjobb att se till det...!

Tack för dina svar!
  • Lena
    Alvi skrev 2012-01-08 13:32:35 följande:
    Det kommer bli ett heltidsjobb att se till det...!

Tack för dina svar!
    Som föräldraledig så har man två jobb; ta hand om bebisen och sig själv :-P
  • RocketQueen

Haha okej, jag läste det som att du hade plockat bort mjölk för kalorierna och funderade på att lägga till dom. Så kan det gå när man läser för snabbt!
    Men att äta fler gånger låter som en bra ide. Nu har jag inga barn ännu men jag har förstått att man lätt glömmer bort att mata sig själv i allt man har att göra med bebisen. Kanske en mat och sov klocka vore nåt

• kluckis

Jag blir helt matt och liksom skittrött när jag ätiti! 
    Allt blod går ju ner till magen så inte konsitgt att man kan bli lite yr :) 

Svar på tråden Blir yr, som sockerfall, när jag äter. Varför?