Mycoplasma
jag hade det för ett antal år sen, gick till läkare efter att ha hostat i 2 veckor. Hade speciellt svårt att sova då det blev värre när jag låg ner. Iaf, jag fick göra en massa tester, bla såna astmatester. Fick både cortisonspray och pulmicort + slemlösande tabletter + typisk mycoplasmamedicin, kommer inte håg namnet. Läkaren sa att det inte var penicillin för det går inte då det är ett virus. Men nån slags "antibiotika" som jag skulle ta i 10 dagar.
När jag tagit det i 8 dagar var det ff ingen förändring så fick komma tillbaka till läkaren. Fick samma kur en gång till trots att sänkan visade att viruset var borta ur kroppen. Fick även göra blåstesterna igen och de visade att jag hade 25% lägre lungkapacitet än första testet jag gjorde. Efter denna andra kur blev jag någorlunda ok, fick använda astmasprayerna ett tag till.
Min mamma fick samma åkomma samtidigt som mig. Hon gick inte till läkare förrän efter 4 veckor och hon fick inte göra blåstesterna, trots att jag sen sa åt henne att jag hade fått göra det. Hon fick heller inga astmasprayer men antibiotikan och mollipect så hon skulle kunna sova lite bättre (lustigt hur olika läkare bestämmer vilken medicin man ska ha), Min mamma var dålig i fler veckor än jag, det kan ju ha berott på att hon väntade längre innan hon gick till läkare eller så att hon var äldre ,jag vet inte.