• Anonym

Känner sig män hotade av starka kvinnor?

Jag är en ganska bestämd kvinna med mycket självförtroende. Jag säger vad jag tycker och lindar inte in nåt på nå sätt. Raka rör all the way baby! Jag styrketränar även och har ett kroppsspråk med attityd. Kan det bli för mycket för en man?

Hittills har jag träffat två män, som båda krympt ihop till små fega pojkar så fort de umgåtts med mig. Män som jag ansett borde ha lite "spunk"
    Jag känner att jag vill vara ärlig från början med vad jag vill ha ut av livet eftersom jag inte blir nå yngre. Är det så att man inte får tala om drömmar och mål med män?
    Lägger de alltid benen på ryggen?
    Tror män att livet är över för att de skaffar barn?

Jag har även en väninna som har barn sen innan, men nu träffat en man som inte har barn. Och han verkar livrädd för att skaffa barn med henne, trots att han umgås med barn dagligen. Ska väl lägga till att de är förlovade och har levt ihop några år nu.

Jag vet inte om det finns nåt logiskt i det jag skrivit men man funderar ju och blir nyfiken. 

• Svar på tråden Känner sig män hotade av starka kvinnor?
  • zygoma girl

Klart det finns män som skräms av starka kvinnor och av kvinnor som tjänar mer än de själva eller är smartare etc etc. Men jag har svårt att tro att de skulle vara i majoritet, de allra flesta män jag träffat lever hellre med en stark och smart kvinna än med en svag och korkad.

Är det bara män som reagerar när du umgås med dem eller gör kvinnor det också? Spontant , om din beskrivning stämmer, är du nog en person som många känner sig lite obekväma med. Även om de flesta säger sig uppskatta "raka rör" så är min erfarenhet att väldigt få gör det i verkligheten.

Om du dämpar ner dig lite och inte är lika "rak" och inte har lika mycket "attityd", speciellt i början av en relation så kanske det går bättre. Istället för att berätta om dig själv och dina livsplaner - få den andre att berätta om sig själv och sina planer. Det är ett säkert sätt att få män (eller kvinnor) intresserade.

• Anonym (egentligen stark)

Min erfarenhet (egen och väninnors) är att vissa män med låg självkänsla visserligen attraheras av en stark, självständig kvinna men sedan måste försöka dra ned henne för att de upplever sig i underläga på något sätt, som om livet är en tävling. När allt man vill är att ha en partner vid sin sida som kan stötta en och som man kan stötta! Det kan då lätt utveckla sig till psykisk misshandel. Och kvinnorna, inkl mig själv, gör sig mindre och mindre i försöken att anpassa sig så att relationen ska fungera, men till slut kvävs man om man inte tar sig loss = skilsmässa. 

Förhoppningsvis finns även män med god självkänsla som på riktigt vill leva med en stark, jämlike vid sin sida, återstår att se Glad 

• Anonym
    zygoma girl skrev 2012-01-08 20:40:06 följande:

Klart det finns män som skräms av starka kvinnor och av kvinnor som tjänar mer än de själva eller är smartare etc etc. Men jag har svårt att tro att de skulle vara i majoritet, de allra flesta män jag träffat lever hellre med en stark och smart kvinna än med en svag och korkad.

Är det bara män som reagerar när du umgås med dem eller gör kvinnor det också? Spontant , om din beskrivning stämmer, är du nog en person som många känner sig lite obekväma med. Även om de flesta säger sig uppskatta "raka rör" så är min erfarenhet att väldigt få gör det i verkligheten.

Om du dämpar ner dig lite och inte är lika "rak" och inte har lika mycket "attityd", speciellt i början av en relation så kanske det går bättre. Istället för att berätta om dig själv och dina livsplaner - få den andre att berätta om sig själv och sina planer. Det är ett säkert sätt att få män (eller kvinnor) intresserade.

Andra kvinnor säger att jag är stark och bra som säger vad jag tycker. Har inte upplevt att de känner sig hotade men kanske en viss avundsjuka blandad med rädsla tror jag.
    Ja jag tror oxå att det kan vara så att andra känner sig lite osäkra med någon som vet precis vad dem vill och tar plats och hellre drar sig undan.

Jag får försöka dämpa mig lite nu, jag har ju kvar man nr två och han verkar ju vilja nånting iaf även om han verkar rädd o osäker.  
  • Anonym
    Anonym (egentligen stark) skrev 2012-01-08 21:20:02 följande:

Min erfarenhet (egen och väninnors) är att vissa män med låg självkänsla visserligen attraheras av en stark, självständig kvinna men sedan måste försöka dra ned henne för att de upplever sig i underläga på något sätt, som om livet är en tävling. När allt man vill är att ha en partner vid sin sida som kan stötta en och som man kan stötta! Det kan då lätt utveckla sig till psykisk misshandel. Och kvinnorna, inkl mig själv, gör sig mindre och mindre i försöken att anpassa sig så att relationen ska fungera, men till slut kvävs man om man inte tar sig loss = skilsmässa. 

Förhoppningsvis finns även män med god självkänsla som på riktigt vill leva med en stark, jämlike vid sin sida, återstår att se Glad 

Ja det är så sant. Min ex sambo klara inte av att jag bara blev starkare och självsäkrare med åren så det ledde till att han ständigt gav mig pikar om allt och kunde aldrig vara glad för min skull, ge mig beröm eller vara stolt över mig på nåt sätt. Sen vi flyttat isär har jag känt mig starkare än nånsin och nu efteråt har jag förstått hur mycket hans "prat" påverkat mig egentligen.

Den här nye mannen säger iaf att han gillar att jag kör med raka rör, han menar att han är lite så själv. Men han insåg nog inte sin egen osäkerhet fören han träffa mig.
    Jag tror inte de är så trevligt att få insikt i sin osäkerhet sådär och jag är rädd att han ska associera mig med sin osäkerhet.
  • Anonym

Jag tror inte det har så mkt att göra med vare sig storlek eller muskler utan snarare med hur det framförs.

Jag har själv samma problem trots att jag är både liten och gullig. Men när jag säger något så inser folk att jag är oerhört auktoritär och vet vad jag vill.

Tack och lov så råkar jag dessutom vara smart så jag har lärt mig hur jag skall använda min ”gullighet” och pondus på bästa sätt utan att folk blir rädda.

• Anonym

haha, ja jag har även noterat att jag ibland spelar lite dum och söt för att killen ska få "visa mig" hur man gör. 
    Men i de stora hela är man ju sig själv och det är då det blir fel. 

• Anonym

jag känner en som kännrr sig hotad av starka kvinnor, är i sitt 5e äktenskap nu (varav det är den andra kvinna han tagit in i landet (träffat på nätet) Jag vet att en kvinna som inte kan reglerna, sina rättigheter etc i sverige är mer beroende av mannen, och där med har han övertaget. Den första han tog in läste på sig och blev stark, visste sin rätt och lärde sig lagarna, slutade i skilsmässa!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 11:51:44 följande:

Jag tror inte det har så mkt att göra med vare sig storlek eller muskler utan snarare med hur det framförs.

Jag har själv samma problem trots att jag är både liten och gullig. Men när jag säger något så inser folk att jag är oerhört auktoritär och vet vad jag vill.

Tack och lov så råkar jag dessutom vara smart så jag har lärt mig hur jag skall använda min ”gullighet” och pondus på bästa sätt utan att folk blir rädda.

Nej jag mena inte att jag är stor och muskulös på det sättet utan min attityd och mitt kroppsspråk blir väldigt självsäkert iom att jag är vältränad. Men jag är ju inte särskilt stor så.
  • Anonym

Hur ska jag få den här killen att känna sig självsäker, stor och stark då? :P
    Han är ju väldigt vältränad och jag har kommenterat det flera ggr, men jag vill gärna få honom att känna sig bättre så han associerar mig med nå mer positivt. 

• puss
    Anonym skrev 2012-01-09 12:18:01 följande:
    Hur ska jag få den här killen att känna sig självsäker, stor och stark då? :P
    Han är ju väldigt vältränad och jag har kommenterat det flera ggr, men jag vill gärna få honom att känna sig bättre så han associerar mig med nå mer positivt. 
    genom att visa att du uppskattar det som är starkt och fint hos honom. såklart.
    Ät min sidfot
Svar på tråden Känner sig män hotade av starka kvinnor?