• Kotten7381

Hur gammalt får ett babyskydd vara??

Min syser har ett babyskydd som de nu använder men eftersom deras son snart inte behöver det längre ska vi få "ta över " det till vår kommande, som förhoppningsvis kommer i augusti. Detta babyskydd är inköpt 2008. Nu är frågan, hur gammalt får ett babyskydd vara?? Kan vi använda det nu augusti 2012 o ca ett år framåt??

• Svar på tråden Hur gammalt får ett babyskydd vara??
  • whitetrach86

man ska aldrig använda ett babyskydd som är äldre än 3år.

• Knabbo

jag har hört att man inte ska använda dom mer än 5 år efter tillverkningsdatum, absolut max 7 om man vet att den inte har krockat och blivit bra hanterat. Sen om det stämmer är jag inte 100 på :)

• whitetrach86
    whitetrach86 skrev 2012-01-08 20:31:16 följande:
    man ska aldrig använda ett babyskydd som är äldre än 3år.
    eller snarare.. man ska inte ta över ett babyskydd som är äldre än 3år...

NTF skriver.

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år. 

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock. 

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.
  • MiaIa 90

Jag har hört att dom inte får vara äldre en 10år men jag kan ju ha fel. Sedan ska dom ju inte varit med i krock.

• Mynta
    whitetrach86 skrev 2012-01-08 20:33:17 följande:
    eller snarare.. man ska inte ta över ett babyskydd som är äldre än 3år...

NTF skriver.

Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år. 

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock. 

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.
    Varför ska man då inte ta det i bruk vid tre års ålder? Babyskydd använder du ju knappast i fyra år...

TS - NTF skriver som sagt 7 år, så att använda babyskyddet ska inte vara några problem!  
  • whitetrach86
    Mynta skrev 2012-01-08 20:36:48 följande:
    Varför ska man då inte ta det i bruk vid tre års ålder? Babyskydd använder du ju knappast i fyra år...

TS - NTF skriver som sagt 7 år, så att använda babyskyddet ska inte vara några problem!  
    har inget bra svar på det iaf.. vet bara att man inte ska emot en begagnad efter 3år. Men om hon är säker på att den inte kommit till skada (även om det inte använts)

tänker bara på min jag hade till dottern (skyddet är 4år) jag kan inte använda den eftersom den legat i förrådet i 3år och dragit tills sig fukt.. jag har även hittat den på golvet ett par gånger vilket betyder att den åkt i golvet och då ska det ju inte användas.. så för mig var det ju bara att köpa ny

• Corner creek

Hejsan jag utb på bilstolar till en taxi utbildning... BABYSKYDD har 5 år... det står på stolens undersida... iaf på akta graco och teutonia stolar... 

jag har ett Teutonia tario babyskydd privat och på det står det använd ej detta efter dec 2015 och vi köpte det nytt 2010 

• Kallemero79

Bilbarnstolen ska inte vara äldre än 10 år. Ska det börja användas av ett "nytt" barn så bör det ej vara äldre än 5 år så att man kan använda det så länge som möjligt (5 år mao!)

Svar på tråden Hur gammalt får ett babyskydd vara??