• mammatillunderbaraste

Flyttar till london,men vad är mest viktigt

Äntligen tar jag steget att flytta med mina barn till London . Har varit på väg i flera år nu men nu gör jag drömmen sann. Jag har fått ganska mycket info redan och har nåon sådär koll men jag skulle vilja veta vad ni som redan bor där tycker är det mest viktigaste att tänka på när man kommer dit. Alltså den första starten. 

Alla barnens släktingar inlusive pappa bor där men vill inte va för beroende av dom.Vill klara mig själv !

Tacksam för alla svar i alla former. 

• Svar på tråden Flyttar till london,men vad är mest viktigt
  • Vaniljkex

Om du kommer med barn, sa ar givetivs att fixa bostad och ev skola vktigast att gora forst, formodligen innan flytten sker.

• mammatillunderbaraste
    Vaniljkex skrev 2012-01-10 14:36:34 följande:
    Om du kommer med barn, sa ar givetivs att fixa bostad och ev skola vktigast att gora forst, formodligen innan flytten sker.
    Men om jag skaffar en bostad innan så är ju risken att jag åker på att få betala en super hög deposit eller har jag fel ? 

Skolor känns svårt eftersom det finns så många,plus att jag har svårt att bestämma mig om jag ska till norra eller södra london! 
  • plastkotte

Hur menar du "åker på att få betala en superhög deposit"? Oavsett vart du flyttar till hus eller lägenhet så kommer du få betala en deposit. Vi har 1,5 månadshyra i deposit och det är det vanligaste där vi bor. Men sen kan man ibland få betala tex 2-3 månadshyror som deposit. Dessa pengar får du ju tillbaks sen så länge du inte förstört något.

• Ja82

Se till att fixa nis-nummer (national insurance) och se till att få ordentligt kontrakt på din bostad (jag tänkte själv att det var rätt oviktigt men hade mycket strul med mina hyresvärdar).
    Jag kan inte komma på nåt annat på rak arm men blir lite avundsjuk, bodde själv i oxford i 6 år och saknar det mycket..

Lycka till med allt! :)

• mammatillunderbaraste
    plastkotte skrev 2012-01-15 20:38:35 följande:
    Hur menar du "åker på att få betala en superhög deposit"? Oavsett vart du flyttar till hus eller lägenhet så kommer du få betala en deposit. Vi har 1,5 månadshyra i deposit och det är det vanligaste där vi bor. Men sen kan man ibland få betala tex 2-3 månadshyror som deposit. Dessa pengar får du ju tillbaks sen så länge du inte förstört något.
    Det jag menar är att jag skulle få betala typ 6 månaders hyra i deposit om jag skaffade en lägenhet härifrån ! 
    Att jag kommer att få betala en deposit oavsett vart jag  än hyr är jag väl medveten om.

Den som skrev inlägget innan rådde mig att skaffa skola och lägenhet innan jag flyttat dit. 
  • mammatillunderbaraste
    Ja82 skrev 2012-01-15 20:59:06 följande:
    Se till att fixa nis-nummer (national insurance) och se till att få ordentligt kontrakt på din bostad (jag tänkte själv att det var rätt oviktigt men hade mycket strul med mina hyresvärdar).
    Jag kan inte komma på nåt annat på rak arm men blir lite avundsjuk, bodde själv i oxford i 6 år och saknar det mycket..

Lycka till med allt! :)
    Jo detta kommer jag att skaffa så snart jag är på plats , bankkonto tänkte jag se om detta offshore-konto är något att ha och då har jag ett konto när jag kommer dit redan.
  • tahira

Om du skall ha barnen i statlig skola är det väl viktigt var du bor? Har inte superkoll på statliga skolor, men vi fick höra att det viktigaste när man valde bostad var just att se vilka skolor som fanns i det området.

Hur gamla är barnen? Här börjar man ju skolan tidigare och till bra skolor (statliga såväl som privata) är det ofta kö. I alla fall i centrala London. 

Varför skall ni flytta? Vad skall ni göra här? Har man inte en hög inkomst kan det vara rätt jobbigt att uppfostra barn i London. Jag tror att det är lättare en bit ut. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • mammatillunderbaraste
    tahira skrev 2012-01-15 22:17:27 följande:
    Om du skall ha barnen i statlig skola är det väl viktigt var du bor? Har inte superkoll på statliga skolor, men vi fick höra att det viktigaste när man valde bostad var just att se vilka skolor som fanns i det området.

Hur gamla är barnen? Här börjar man ju skolan tidigare och till bra skolor (statliga såväl som privata) är det ofta kö. I alla fall i centrala London. 

Varför skall ni flytta? Vad skall ni göra här? Har man inte en hög inkomst kan det vara rätt jobbigt att uppfostra barn i London. Jag tror att det är lättare en bit ut. 
     Mina barn är 4(fyller 5 i maj) 11(fyller 12 i juni) och nyss fyllda 15 år!

Jag flyttar för att barnens släktingar samt pappa bor där samt en del privata anledningar.

Hur menar du att det kan va jobbigt att uppfostra barn i London om man inte har en hög inkomst? Jag är ju samma mamma med samma uppfostran  vart jag än bor ? 

• mammatillunderbaraste

Jag vill nog inte bo mitt i smeten,utan mer lite längre ut i zon 2-3

Svar på tråden Flyttar till london,men vad är mest viktigt