• tahira

Flyttar till london,men vad är mest viktigt

Om du skall ha barnen i statlig skola är det väl viktigt var du bor? Har inte superkoll på statliga skolor, men vi fick höra att det viktigaste när man valde bostad var just att se vilka skolor som fanns i det området.

Hur gamla är barnen? Här börjar man ju skolan tidigare och till bra skolor (statliga såväl som privata) är det ofta kö. I alla fall i centrala London. 

Varför skall ni flytta? Vad skall ni göra här? Har man inte en hög inkomst kan det vara rätt jobbigt att uppfostra barn i London. Jag tror att det är lättare en bit ut. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    mammatillunderbaraste skrev 2012-01-15 22:30:13 följande:
     Mina barn är 4(fyller 5 i maj) 11(fyller 12 i juni) och nyss fyllda 15 år!

Jag flyttar för att barnens släktingar samt pappa bor där samt en del privata anledningar.

Hur menar du att det kan va jobbigt att uppfostra barn i London om man inte har en hög inkomst? Jag är ju samma mamma med samma uppfostran  vart jag än bor ? 

Jag menar att det är mycket mer av ett klassamhälle än vad Sverige är och att det är svårare, rent statistiskt, att byta social grupp när man växer upp. 

Inte kan du väl ha missat alla sociala problem som finns i London?

Dessutom är det dyrt att bo i London, det är dyrt att pendla, fritidsaktiviteter är dyrt och om barnet utvecklar ett särkilt intresse kan det bli otroligt dyrt att utveckla.

Vissa statliga skolor är hur bra som helst, men vissa, framförallt i London, är oerhört dåliga och ger inte bara barnet en dålig start akademiskt, utan även socialt. 

För att inte tala om hur svårt det kan vara att komma in på "nästa skola" om man inte har rätt kunskap eller har gått på rätt skola förut. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    tänkertill skrev 2012-01-17 17:30:39 följande:
    Bara ett förtydligande angående närheten till skolan så är det inte främst en praktisk fråga . När det gäller statliga skolor så handlar det i många fall om just avståndet till skolan för att man ska få plats (vissa skolor där vi bor handlar det om att bo inom en 200 m radie frpn skolan) och är det skolor som har anknytning till något religiöst samfund (OBS! Det betyder inte att det är superreligiöst så luras inte av det) så har man ofta fler urvalskriterier såsom hur "aktiv" man är i kyrkan. Dock är det oftast/alltid? krav på att man bor i rätt postnummer-område.

När det gäller privatskolor är det antagningsprov och, såklart, att man kan betala avgiften som gäller... 
    Bra info!

Det är dessutom så att bostadspriserna kring de bra skolorna (talar om statliga nu) är högre!

Varje skola har sitt "uppfångningsområde" och priserna för bostäder är ofta direkt relaterade till just detta område.

Det kan vara så att lägenheter på ena sidan gatan kostar dubbelt så mycket som de på andra sidan, men då beror det på att de på andra sidan gatan inte ingår i uppfångningsområdet till "rätt" skola. Det är ju marknadsstyrda hyror som gäller här.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
Svar på tråden Flyttar till london,men vad är mest viktigt