Jag skulle väl inte säga "ingen som helst erfarenhet", men jag tror att det finns sätt att få tiden hemma att se bättre ut på CV:t. Exv kan du jobba ideellt i någon/några föreningar som jobbar med barn, de behöver alltid extra tränare/funktionärer m.m. och det behöver inte vara så mycket tid för att ändå vara en värdefull erfarenhet, och går att kombinera med barnens intressen/aktiviteter. Man kan även hjälpa till att anordna läxhjälp på den lokala skolan, nattvandra, vara en extra vuxen på fritidsgården eller parkleken....Det finns mycket man kan göra som hemmamamma som är lika mycket värt som arbetslivserfarenhet.
En annan sak är att läsa relevanta ämnen på distans på låg fart, exv 25% eller långsammare, så kan man visa på ett långvarigt både praktiskt och teoretiskt intresse.
Jag tror inte alls att det behöver vara någon nackdel att vara 30 när man kommer ut, varför skulle det vara det? Att ha mognat till lite är väl bara en fördel som lärare, och dessutom ha egna barn....bara plus tycker jag. Däremot kan det vara bra att ha lite att fylla ut CV:t med som sagt...