• Echidna

När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng

Som rubriken säger: När började era barn att sova i sk vanlig säng istället för spjälsängen. Sonen är snart 1½ år o vi har börjat fundera på vanlig säng, men kommer han att fixa det eller kommer han att stiga ur sängen hela tiden?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-09 00:03
    Tydligen gjorde jag inte rätt.. det ska gå att rösta ända till jan slut.. det står dock att den är avslutad :(
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng
  • Kyanita

Tycker inte det finns någon "rätt" eller "fel" ålder utan man får gå efter hur barnet är. Mina har varit mellan 1- 3 år. Jag började med en duxmadrass på golvet. Fungerade bra till de stora men lilleman hatade den så vi fixade en juniorsäng och då gick det bra.

• MissEllie

Vår dotter är 16 månader och vi funderar på samma sak. Hon sover men slänger, bökar etc hela nätterna. Men när vi har samsovit och hon har mer space så sover hon lugnt och stilla hela natten, 12h.

Så jag funderar på om hon inte känner sig instängd.

• Themis

Vi började med det vid 11 månader, men då kunde sonen bara ta sig till vårt sovrum, vi hade grindar som hindrade honom att komma ut i resten av lägenheten.

Oftast sov någon av oss bredvid honom i hans rymliga säng också om han vaknade, men vi ville lära honom att det var hans ställe att sova på. Snabb som en iller får man vara, så stannar barnet i sin säng och väntar på mamma eller pappa.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Minnie7

Bytte när dottern var 2 år och har grind på. Annars tror jag många byter när de börjar klättra.

• MHM

Dotten bytte till vanlig strax efter hon fyllt två, sonen till vanlig strax efter att ha fyllt ett.

• vittra

Vår äldsta var 14 månader. Och nej, vi hade inget spring. Då. Det kom en period långt senare, när hon var runt 2 tror jag.

Vår yngsta har aldrig sovit i spjälsäng alls. I ungefär ett halvår nu har hon legat i underdelen på en våningssäng, storasyster över och lillasyster under med bara en madrass på golvet. Funkar superbra, och nej, inget spring där heller. Hon är snart 17 månader nu.

Jag ser inget fel i att byta i den här åldern, snarare tvärtom, vill ni byta så tycker jag ni ska göra det

• vittra
    MissEllie skrev 2012-01-08 23:59:26 följande:
    Vår dotter är 16 månader och vi funderar på samma sak. Hon sover men slänger, bökar etc hela nätterna. Men när vi har samsovit och hon har mer space så sover hon lugnt och stilla hela natten, 12h.

Så jag funderar på om hon inte känner sig instängd.
    Jo det tror jag att många gör faktiskt. Det är därför jag tycker det är så konstigt hur vissa kan "stänga in" sina barn i spjälsäng i flera år! Det värsta jag hört är folk som tom bygger på sängen på höjden så att barnet inte kan klättra ur ens när de blir större. Spjälsängen är ju en säkerhetsanordning, endast för att bebisen inte ska ramla på något sätt. Äldre barn som kan röra sig själva behöver verkligen inte ligga i en bebissäng, jag är övertygad om att de tvärtom känner sig instängda.
  • Kyanita
    vittra skrev 2012-01-09 01:10:48 följande:
    Jo det tror jag att många gör faktiskt. Det är därför jag tycker det är så konstigt hur vissa kan "stänga in" sina barn i spjälsäng i flera år! Det värsta jag hört är folk som tom bygger på sängen på höjden så att barnet inte kan klättra ur ens när de blir större. Spjälsängen är ju en säkerhetsanordning, endast för att bebisen inte ska ramla på något sätt. Äldre barn som kan röra sig själva behöver verkligen inte ligga i en bebissäng, jag är övertygad om att de tvärtom känner sig instängda.

Min näst störste var en klättrar av högsta rang men han älskade sin spjälsäng och stannade kvar i den. Tror att han gillade att det var "instängt". Lilleman gillade inte spjälsängen men han gillade inte heller den stora ytan som en vanlig säng gan så där blev det ett mellanting: en juniorsäng med bräda. Så det är nog olika från barn till barn.
  • vittra
    Kyanita skrev 2012-01-09 01:15:56 följande:
    Min näst störste var en klättrar av högsta rang men han älskade sin spjälsäng och stannade kvar i den. Tror att han gillade att det var "instängt". Lilleman gillade inte spjälsängen men han gillade inte heller den stora ytan som en vanlig säng gan så där blev det ett mellanting: en juniorsäng med bräda. Så det är nog olika från barn till barn.
    Jo absolut är det olika från barn till barn. Jag sa bara att det nog kan vara så för många. Man märker nog på barnet. Vi hade också en juniorsäng, tycker de är bra, lagom stora.
Svar på tråden När kan barn börja sova i "vanlig säng" och inte i spjälsäng