• Anonym (rökarn)

Skadas fostret verkligen redan nu?

Hej hej!
    Plussade i lördags, helt oväntat.
    Idag går jag in i vecka 5.
    Vill inget annat än att sluta röka och har haft sån ångest över varje cigg jag tagit sen i lördags.

Men så läste jag nyss att fostret inte tar skada av vare sig rök eller alkohol innan vecka 8 då den lever av gulesäcken och helt "tar hand om sig själv", det finns ingen moderkaka än.
    Så, då borde det ju inte vara någon större fara att använda sig av nikotinplåster fram tills dess, eller?

Tänkte börja så snart som möjligt så jag är helt clean från cigg och plåster lagom till v.8 isåfall.

• Svar på tråden Skadas fostret verkligen redan nu?
  • Piano

Risken finns ändå att fostret tar skada så försök att trappa ner rökandet så fort som möjligt!

• Anonym (fd rökare)

lycka till, hoppas det går bra! vet hur svårt det kan vara, slutade själv när jag var gravid, det var åtminstone lite lättare när det fanns bättre motivation än bara "det är dåligt att röka".  rekommenderar att söka på nätet info om vad som händer fostret när man röker och kolla på det alltid när du känner för en cigg.
    Gladkämpa på och grattis till bejbin!

• Anonym (En myt)

Att ett foster inte kan ta skada av t ex alkohol under tidig graviditet och att det skulle bero på gulekroppen är en myt. Jag har sett många som hävdat det här Familjeliv, men det stämmer alltså inte. Antar att det är bekvämt att intala sig själv det för att lätta på eventuella skuldkänslor. 

Här kan man läsa på om framförallt skador i samband med alkohol som även kan ske under de första veckorna (embryonal fas):

http://www.fhi.se/PageFiles/3833/Alkohol-graviditet-0901.pdf 

• Anonym (rökarn)

Fast här står det ju också så:

"De första veckorna är det en gulesäck från ägget som ger fostret dess näring. Och fostret är då inte påverkad av vad mamman ätit eller druckit under de första fem till åtta veckorna av graviditeten. Det enda som i det tidsläget skulle kunna påverka fostret är olika former av strålning."

www.barnmorska.net/artiklar/graviditet/208-nidationsblodning.html

• Anonym (En myt)
    Anonym (rökarn) skrev 2012-01-09 11:53:40 följande:
    Fast här står det ju också så:

"De första veckorna är det en gulesäck från ägget som ger fostret dess näring. Och fostret är då inte påverkad av vad mamman ätit eller druckit under de första fem till åtta veckorna av graviditeten. Det enda som i det tidsläget skulle kunna påverka fostret är olika former av strålning."

www.barnmorska.net/artiklar/graviditet/208-ni...
    Ja, det är inte så konstigt att folk tror att det är så. Men den siten du hänvisar till är utvecklad av ett privat företag, och de skriver även att de inte tar något ansvar över innehållet i artiklarna på sidan, som verkar skrivas av enskilda barnmorskor. Det går alltså inte att se vad artikelns författare bygger detta på. Jag har mailat och frågat dem, så hoppas på svar.

Jag tror inte att folk medvetet skriver sådant de vet inte stämmer, utan skulle gissa att det är en gammal syn som lever kvar och att de helt enkelt inte är uppdaterade på dagens forskning.
  • Piano

Det finns artiklar både för och emot rökning och alkohol under graviditet men att man ens vågar chansa förstår då inte jag.. nu är jag inte själv rökare men hade jag varit det hade jag försökt sluta så fort jag kunde. Men man väljer ju själv vad man vill göra..

• Anonym (rökarn)
    Piano skrev 2012-01-09 12:06:38 följande:
    Det finns artiklar både för och emot rökning och alkohol under graviditet men att man ens vågar chansa förstår då inte jag.. nu är jag inte själv rökare men hade jag varit det hade jag försökt sluta så fort jag kunde. Men man väljer ju själv vad man vill göra..
    Det är ju det jag vill och tänker göra. Finns inget värre än att se höggravida kvinnor stå och blossa för fullt.
    Det har jag alltid sagt, att när jag blir gravid så slutar jag röka!

Det jag undrade var ju ifall att fostret tar skada av nikotinplåster redan nu, när det inte finns någon moderkaka än som för över nikotinet till fostret.
  • Piano

JA. Risken finns. Så nu vet du.

• Anonym (En myt)
    Anonym (rökarn) skrev 2012-01-09 12:17:30 följande:
    Det är ju det jag vill och tänker göra. Finns inget värre än att se höggravida kvinnor stå och blossa för fullt.
    Det har jag alltid sagt, att när jag blir gravid så slutar jag röka!

Det jag undrade var ju ifall att fostret tar skada av nikotinplåster redan nu, när det inte finns någon moderkaka än som för över nikotinet till fostret.
    Som sagt, att fostret inte påverkas av sådant mamman äter/dricker under de första 8 veckorna stämmer inte. Detta inkluderar rökning. 

Exakt hur det fungerar med nikotinplåster vet jag inte, men eftersom det starkt rekommenderas att inte använda dem alls under graviditet är det nog bäst att låta bli.
Svar på tråden Skadas fostret verkligen redan nu?