• Sommarnatt2010

"pottränat" 7månaders

Förra veckan testade jag sätta min 7månaders kille på pottan ( bara för skojskull o se hur han reagerade) jag satte honom där direkt när vi gick upp o han både kissade o bajsade, detta sporrade mig en aning så på tisdag morgonen gjorde jag samma sak, med samma resultat. Har fortsatt att sätta honom på pottan på morgonen när vi går upp o han kissar varje gång. Jag funderar nu på att utveckla detta, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Igår satte jag honom på pottan efter att han sovit o han kissade varje gång. Idag på fm när han sov ute hann jag dock inte få av honom kläderna (hur snabbt kissar de när de vaknat) bajsning har vi inte prickat fler gånger....tyckte det var något på gång i dag men han reste sig bara när jag satte ner honom så då struntade jag i det, lite senare så bajsade han i blöjan... Tänkte även att jag kanske skulle sätta honom efter att han ätit, men när, för antar att han inte kissar direkt efter mat Alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden "pottränat" 7månaders
  • viseversa

Vi började potträna Indra vid 7mån. Vi gjorde som er samt att hon fick sitta ett tag efter varje måltid. Då sjöng vi för henne och hade med oss lite roliga leksaker så hon tyckte det var kul att sitta på pottan.

Hon slutade bajsa HELT i blöjan vis 8 mån utan höll sig tills hon kom på pottan. Kan säga att från 8mån tills blöjan togs fick jag byta kanske 3 bajsblöjor och det var när hon var magsjuk eller vi inte han hitta en toa ute.

I början tog vi med oss pottan ut under vagnen och satte henne på den när vi fick tillgång till en toa. Sen började vi med att sätta henne över toan ute och det gick också bra.

Kisset var ju svårare att pricka. Hon blev helt torr både dag som natt vid 2 års ålder. Hon hade kunnat bli torr vid 1,5 år också men hon är född 30april så vi väntade med att ta bort blöjan helt tills det var varmt och skönt ute. dock var hon alltid blöjfri hemma. Men gick vi ut åkte blöjan på. Inte kul med nerkissade overaller och vinterskor.

• Bittersweet2012

Tycker att du är duktig som börjar potträna så tidigt! Min kompis började med det när hennes tjej va 8 månader o vid 1,3 va flickan helt blöjfri! . Du kanske kan försöka sätta honom på pottan varje gång efter maten o om du vet att han drukit mycket vatten under senaste timme- två. Sen blir det säkert så att han kommer att resa sig utan att kissa eller bajsa då får du kanske sätta honom igen, men se till så att det inte blir tvång. Lycka till!

• inga76

Läs och fråga i trådarna om EC, där kan du få många bra tips!

• Sommarnatt2010

Tanken var ju inte att börja nu utan testade mest för kul men när det prickade så rätt så blev jag sporrad att fortsätta.... På morgonen känns det som han skulle kunna sitta hur länge som helst, men senare på dagen är det tråkigare då ställer han sig upp, sätter ner honom en gång till men ställer han sig igen då så struntar jag i det, som sagt inget tvång här, Det lilla jag har läst om EC så verkar det som att han är för gammal...att man ska börja så väldigt tidigt för att signalerna inte ska försvinna...

• inga76

Nja, det finns de som börjar mycket senare vad jag har förstått. Man får ju ta det utifrån barnets förutsättningar, som du ju också gör! Tror ändå att du kan få bra tips där. 

• Sommarnatt2010

Tack då ska jag kolla där

• Snällspiken

Lakriz: Du gör ungefär som vår kinesiska barnflicka gjorde, hon pottränade vår dotter när hon var sju månader. Hon höll  henne ovanför toan när hon hade vaknat, och när  hon var bajsnödig så grimaserade dottern en del, då hann vi i allmänhet ta henne till toaletten i tid. Hon var helt blöjfri vid 1,5 års ålder, vet inte om det hade med kinesiska barnflickans klokskap att göra. MInns att barnflickan visslade för att skapa en betingad reflex, min egen farmor körde samma metod med mig och mina bröder, då gjorde hon ett annat ljud.  
    Över huvud taget är det vanligt att potträna nästan från födseln i många länder som inte tillhör västvärlden. Tror att det var likadant här en gång i tiden, innan Pampers och Libero tog över. 

• Sommarnatt2010

Jag försöker hinna med att sätta honom på pottan när han vaknat...får nog börja sova utan kläder =)

Det som är klurigt är alla andra tillfällen under dagen...Men det kanske kommer naturligt om de lär sig kissa på pottan efter uppvaknande...

Däremot det där med bajs är svårare...Han tar i för kung o fosterland så det går liksom inte missa, men när man ser det så är det ju redan för sent...Ska försöka studera honom ännu bättre o se om jag kan hitta något mönster...Man ser oxå oftast att han stannar upp när han kissar, men då är det ju oxå för sent.

Men lärde er dotter sig att ljudet betydde att man skulle kissa/bajsa. Det går alltså lära dem dem så pass "sent" oxå..Då ska jag testa det...

O även om jag inte lyckas pricka så mycket mer än morgonen än så är det ju en bit på vägen iaf...O så som sagt jag har inget tvång i att han ska bli torr eller så...

• fågelungarna

Jag började också vid 7 mån med min stora. Hade läst om ec innan men av någon anledning ratat det. Men så började ungen min bajsa när hon låg på skötbädden för luftning (på golvet) under tiden jag duschade. Bättre det kommer i pottan, tänkte jag, och på den vägen blev det. Precis som du blev jag mer och mer triggad allt eftersom framgångarna kom. Snabbt förstod hon vad det handlade om, och snart blev hon jättebra på att hålla sig, särskilt när vi var borta. Det blir ju liiiite längre mellan kissningarna när mer och mer mat introduceras.

I perioder om någon vecka eller så går det urdåligt, andra perioder jättebra. Men min flicka blev sedan blöjfri hemma vid ett års ålder, med en olycka varannan dag i snitt. Började på förskola vid 15 mån, blöjfri, sammantaget 10-15 olyckor de första tre månaderna, därefter i stort sett inga. Vid 16-17 började hon själv säga till när hon behövde, och vid 18 mån blev hon pålitligt dagtorr och vid 19 mån helt nattorr. Sen kom ett par bakslagsperioder om någon vecka i taget, men när de väl passerats har det aldrig varit några bekymmer mer.

Läs på ec-tråden, och gärna på ecsweden.se, där finns massor av information. Mitt tips är att ha barnet mycket blöjfritt hemma, så både du och barnet får direktfeedback på när kisset kommer och vad som då händer. När man håller på med tidig pottintroduktion får man snabbt en avslappnad attityd till kiss, och det rör ju bara sig om högst någon dl åt gången, inte så farligt när man tänker efter. Skrattande

Viktigt är att vara positiv när det blir resultat i pottan, men inte hålla på med "duktig" och sånt. Missar är missar och dem får man strunta i, i stället glädjas åt varje fångst! När barnet närmar sig 18 mån kan man bli mer tydlig med att det inte är ok att kissa på golvet/i byxan, för då lär det också vara moget för att själv helt kunna ta ansvar för sina behov.

Lycka till!!! Tänk vad mycket pengar ni sparar om det går vägen, x antal blöjpaket ni inte behöver köpa.

• Snällspiken

Lakriz: Jag tror om inte annat att barnet blir medvetet om kissandet och bajsandet, vilket kanske leder till att de får större kontroll över saker och ting, senare. 

Eller också kan vi inte påverka ett dugg... vi bara tror det. Men huvudsaken är att ni verkar ha kul, och det är så skönt för barn att slippa den där eländiga blöjan!  

• Sommarnatt2010

Nu har vi haft några "dåliga" dagar, då han protesterat högljutt varje gång jag satt honom på pottan...så igår bestämde jag för att bara köra morgon ett tag, men i morse blev han grinig så fort jag satte ner honom så då struntade vi i det. Så vi vilar lite o testar på nytt om någon dag...vill verkligen inte att det ska bli negativt... Men jag är peppad att testa....

• fågelungarna

Jag pottar min femmånaders nu. Ibland kommer inget på pottan fast jag med säkerhet vet att han är kissnödig. Då kan det funka att hålla honom över grovvasken i stället, eller sätta honom på toan. Och ofta kan man behöva ha leksaker och roligheter när de är 7 mån och över. En plansch på väggen att sitta framför kanske, ni sjunger sånger etc. Med stora hade jag en hel låda med leksaker att plocka med när hon satt på pottan.

Förresten, några tips kring bajssignaler:

-frekventa pruttar när man vet att det var länge sedan förra bajset så det borde vara dags igen

- Barnet åmar och kråmar sig en massa, oftast kommer det mitt i maten eller strax efter.

- De utvidgade näsborrarna med vitnande kanter, avslöjar många barn.

Ge inte upp!

• Sommarnatt2010

Tack för era tips...Nu har han varit gnällig när jag testat så jag har gjort uppehåll ett par dagar. för att det inte ska bli negativt...Testade idag när han ändå skulle byta blöja o då var han glad igen. Så i morgon kör jag på o se om det fungerar. 

Tror till viss del att det blivit lite gnäll för att jag haft för brottom på morgonen, han har ju knappt hunnit vakna...men det är ju för att jag vill hinna "fånga" honom....Så i morgon ska han få vakna till o sen testar vi när vi går upp...Bajsandet har varit väldigt oregelbundet ett tag så det är väl mest bara lycko träff om jag lyckas med det. men det är inte hela världen...

Är inte säker på att roa honom fungerar utan det verkar mest distrahera...

• johanna 77

Du kan säkert få lite tips och ideer från  Blöjfria barn/EC - forumet....    

Svar på tråden "pottränat" 7månaders