Vad har ni för lägsta temperatur för utevistelse på era förskolor?
Hej alla,
På min sons förskola är barnen vanligtvis ute från 08:30 och någon timme eller två framåt beroende på väder. Idag när jag lämnade min snart 2-åriga son på förskolan så hölls barnen inomhus eftersom det enligt personalen var för kallt(!) för de små 1,5-2,5-åringarna att vara ute.
Jag fick dock känslan av att det snarare var personalen som inte ville vara ute och förklaringen jag fick till varför de inte var ute idag var att det var kallt och personalen inte hinner mer än klä på barnen innan de ska gå in igen, men de kunde inte ge mig något svar på vid vilken temperatur de drar gränsen för att hålla barnen inomhus. Idag när jag lämnade min son var det minus 6 grader (-6) och jag frågade personalen om de alltid håller barnen inne om det är kallare än minus 5 grader, men fick inget konkret svar.
Så nu undrar jag vad er förskolor har för lägsta temperatur som gräns för att hålla barnen inomhus?
Jag har självklart mailat en annan ur personalen för att få veta vid vilken temperatur de drar gränsen för utevistelse då jag gott tycker de kan vara ute till -10-15 någonting. Men det var som sagt bara -6 grader idag och jag tycker det låter helt galet att hålla barnen inne redan vid den temperaturen så därför skulle jag vilja veta hur det ser ut på andra förskolor runt om i landet.
Tack på förhand!