• LirreT

Vad har ni för lägsta temperatur för utevistelse på era förskolor?

Hej alla,

På min sons förskola är barnen vanligtvis ute från 08:30 och någon timme eller två framåt beroende på väder. Idag när jag lämnade min snart 2-åriga son på förskolan så hölls barnen inomhus eftersom det enligt personalen var för kallt(!) för de små 1,5-2,5-åringarna att vara ute.

Jag fick dock känslan av att det snarare var personalen som inte ville vara ute och förklaringen jag fick till varför de inte var ute idag var att det var kallt och personalen inte hinner mer än klä på barnen innan de ska gå in igen, men de kunde inte ge mig något svar på vid vilken temperatur de drar gränsen för att hålla barnen inomhus. Idag när jag lämnade min son var det minus 6 grader (-6) och jag frågade personalen om de alltid håller barnen inne om det är kallare än minus 5 grader, men fick inget konkret svar.

Så nu undrar jag vad er förskolor har för lägsta temperatur som gräns för att hålla barnen inomhus?

Jag har självklart mailat en annan ur personalen för att få veta vid vilken temperatur de drar gränsen för utevistelse då jag gott tycker de kan vara ute till -10-15 någonting. Men det var som sagt bara -6 grader idag och jag tycker det låter helt galet att hålla barnen inne redan vid den temperaturen så därför skulle jag vilja veta hur det ser ut på andra förskolor runt om i landet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad har ni för lägsta temperatur för utevistelse på era förskolor?
  • cloudberry79

Typ -30 eller så

Skämt åsido, här är det alltid kring tio-femton minusgrader, skulle vi ha en köldgräns på tio grader skulle barnen få sitta inne mellan november och april typ. På sonens förskola är de ute nästan varje dag, de anpassar tiden efter kylan helt enkelt. Är det -20 går man inte ut mer än en liten stund, de stora som rör på sig får vara ute lite längre än de minsta. Nu går sonen på åldersblandad avdelning, så det är inte jättemånga barn som ska kläs på/av. De går alltid ut i samband med att femtontimmarsbarnen börjar klockan nio, då slipper de klä på de barnen, för de kommer färdigklädda.

Förra vintern hade vi några dagar med kallare än -30 och då var de inomhus hela dagarna, men i övriga fall går de ut så länge barnen klarar att vara ute! 

If you love me - please don't feed me!
  • caroline88

Vi har ingen gräns där jag jobbar... Men det kan ju oxå vara så att de det aldrig blir så kallt här i götet... Nästan aldrig... Men samtidigt tycker jag att man kan vara inne någon dag... Tycker inte det är hela världen.

• Lillagris

Vi har minus 10 på vår 1års avdelning och då oftaste eftersom dom inte har möjligheta att röra sig lika mycket. Dom äldre barnen kan man ju fårga om du fryser och så vidare.

• Khaleesi

Köldgräns? Det fanns nog ingen uttalad. Däremot var de väl inte ute lika länge när det var -22 som när det var -12. Men sånt beror ju också på vad det finns att sysselsätta sig med. Det kan ju vara kallare att vara ute i -6 och snålblåst om det bara är isigt, än om det är -23, vindstilla, solsken och barnen har en lagom pulkabacke att springa upp och ner i.

• LirreT

tack för snabba svar!

Vi bor visserligen i Stockholm men en vanlig vinter är det ju ganska många dagar då temperaturen sjunker under 5 minusgrader och jag tycker det låter konstigt för en förskola som förespråkar utevistelse att dra gränsen redan vid -5 grader. Det skulle ju som du skriver cloudberry 79 innebära att barnen får vara inne större delen av vintern.

• MammaTillDomFinaste
    cloudberry79 skrev 2012-01-09 14:44:37 följande:
    Typ -30 eller så

Skämt åsido, här är det alltid kring tio-femton minusgrader, skulle vi ha en köldgräns på tio grader skulle barnen få sitta inne mellan november och april typ. På sonens förskola är de ute nästan varje dag, de anpassar tiden efter kylan helt enkelt. Är det -20 går man inte ut mer än en liten stund, de stora som rör på sig får vara ute lite längre än de minsta. Nu går sonen på åldersblandad avdelning, så det är inte jättemånga barn som ska kläs på/av. De går alltid ut i samband med att femtontimmarsbarnen börjar klockan nio, då slipper de klä på de barnen, för de kommer färdigklädda.

Förra vintern hade vi några dagar med kallare än -30 och då var de inomhus hela dagarna, men i övriga fall går de ut så länge barnen klarar att vara ute! 
    det är samma här. litet dagis så blandad avdelning å nu när jag kom å hämtade var de -13.5 å dom var ute å åkte pulka. 
  • LirreT

Ja som jag skrev i TS har jag ju mailat till förskolan för att få veta hur de resonerar kring temperatur och väder, men jag tycker att det borde vara som många skriver att ni har det på era förskolor att man anpassar tiden utomhus efter vädret Glad

• MammaTillDomFinaste

dom har också att vill 5åringarna ut å de är -25 då kan dom gå ut en liten sväng medans dom mindre som inte rör sej på samma sätt stannar inne. tycker de är toppen, men de är väl för att jag har samma tänk sjlv!

• Tiffe

På vår tidigare förskola fanns ingen direkt gräns, utan där anpassade man sig, barnen lämnades alltid ute på morgonen från kl 8. Jag har bara varit med om ett par ggr då man inte varit ute och då har temperaturen visat nästan -20. På vår nya förskola har man satt en gräns på -10, vilket jag reagerade över. Vi bor i Uppland, men hade vi bott norröver så hade ju inte barnen kunnat gå ut på hela vinterhalvåret!

• Anne69

Nej du, inte är det temperaturen som spökar -6 är ju ingenting. Och vi kan väl inte tala om en särskilt kall vinter i år!?!

I fjol när det var kallt, hade vi utelämning vid -15 grader här i Stockholm. Någon gräns har jag aldrig hört talas om. Däremot väljer de på vår förskola att gå in/stanna inne om det är väldigt ruskigt väder - och om det sker någon gång ibland har jag full förståelse för det!  

Jag tror att du ska söka svaret någon annanstans.....och det verkar du ju redan vara på väg att göra!  

• Mittypop

Min grabb är ute på sitt dagis jämt, de har dock sagt att de små barnen sover inne om det är kallare än -15.

• Alisa

Vi bor i Göteborg och på dotterns förskola finns, såvitt jag vet ingen temperaturgräns. Dock vet jag att de varit inne när det varit ordentligt blåsigt (inga varningar om att hålla sig inne eller så), då man själv tyckt det varit jobbigt att gå och hämta när vinden piskat ansiktet. Helt enkelt när de tror att barnen kommer att ha svårt att hantera vädret såpass att de kan leka och ha det bra. 

• Flygfotogen

Det beror ju på mer än bara vad termometern visar. Oftast upplevs grader som kallare eller varmare beroende på om det t ex blåser eller är fuktigt i luften. -6 kan lätt kännas som -12 t ex. Är man då liten och inte särskilt rörlig alternativt frusen av sig så är det ju föga roligt att tvingas vara ute i ett par timmar bara för att. När man istället kan ha roligt tillsammans inne i värmen. Jag förespråkar utevistelse på förskolan, jag är själv pedagog, men jag tycker inte att det är det allra allra viktigaste inslaget i barnens vardag hos oss. Huvudsaken är att de är nöjda, glada och tillfreds och att de har roligt. De som tål -15 får såklart vara ute då och de som inte kan med det får vara inne. Huvusaken barnen har ett roligt och bra pedagogiskt utbyte av sin vistelse.

• LirreT

Tack för alla svar!

Det visade sig att det var fler föräldrar än jag som regerat på att barnen hölls inne för att det var "för kallt" i måndags så nu är frågan kring utevistelsen uppe för diskussion.

Att barnen hålls inomhus pga att vädret inte är skönt att vara utomhus i har jag absolut inget emot och precis som ni skriver så ska man väl inte stirra sig blind på temperaturen eller tvinga ut barnen bara för att man ska vara ute varje dag. Men när det som i det här fallet var -6 och vindstilla ser jag ingen anledning till att inte gå ut, framförallt inte då majoriteten av barnen älskar att vara ute. Tyvärr har det visat sig att när en av de tre ordinarie på sonens avdelning inte är på plats så är det generellt lite "rörigare" och jag tror helt enkelt att det är där skon klämmer. Men som sagt, nu är frågan uppe för diskussion så vi får se hur det löser sig framöver. Barnen har i alla fall varit ute resterande dagar denna vecka så våra synpunkter har nått fram Glad

• Psyke

Vi har ingen uttalad gräns men jag vet att förra året hölls de minsta barnen inomhus och de stora barnen var ute kortare tid när det var kallare än -20 grader. Det var dock aldrig så kallt att de större barnen var inomhus hela dagen. Nu har vi tur då dagisens gård är vindskyddad och ett par grader varmare än på andra platser.

Svar på tråden Vad har ni för lägsta temperatur för utevistelse på era förskolor?