• Anonym

    Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?

    Nyligen köpt hus och har dragit dit hantverkare för byte av stammarna i hela huset samt totalrenovering av badrum, wc samt tvättstuga. Jag och sambon har under tiden totalrenoverat köket och fått ny el dragen m.m Innan renoveringen kunde banken konstatera att vår bostad var värd ca 12% mer än vad vi betalade för det några månader tidigare. I just det området som vi köpt går priserna upp kraftigt just nu trots att det står relativt still på andra ställen i Sverige. Vad bör man räkna med att de nya utrymmena höjer värdet med?  Höjer de oftast bara värdet med exakt det värdet som man faktiskt satt in (alltså om badrummet kostade 100 000kr så har värdet på huset ökat med 100 000kr eller hur brukar man räkna)? Förstår ju att det inte går att säga exakt, men hade vart skönt att ha en visning åt vilket håll det bör gå. Vilket utrymme är det som höjer värdet mest på ett hus?

  • Svar på tråden Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?
  • Anonym

    Så kan man inte säga det är inte säkert att renovering alls höjer värdet speciellt inte i dagens väldigt osäkra bostadsmarknad.

  • Anonym

    Du kan definitivt inte räkna med att få ut krona mot krona! Enklaste sättet är att be en mäklare om värdering, då tas marknadens parametrar med.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 15:54:42 följande:
    Du kan definitivt inte räkna med att få ut krona mot krona! Enklaste sättet är att be en mäklare om värdering, då tas marknadens parametrar med.
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    ja antingen får du gissa eller oxå får du vända dig till en mäklare igen... eller hur tänkte du räkna ut det annars?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    Vad har banktjänstemannen för utbildning och erfarenhet inom mäklarbranchen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 16:05:09 följande:
    Detta gjordes i samråd med mäklare och bank innan renoveringen och på de 3 månaderna som hade hunnit gå från att vi skrev på pappret tills dess att vi blev ägare hade huset redan ökat i värde med 12 %, detta utan renovering. Vår banktjänsteman har sagt att givet läget som är väldigt attraktivt och att renoveringarna senast gjordes 1969 på huset kommer värdet på huset öka rejält med tanke på att vi även passat på att byta stammarna i hela huset. Hur mycket han menar med rejält är jag ju väldigt nyfiken på. Jag funderar ju på ifall man skall värdera upp huset direkt när vi flyttar in då renoveringarna är klara eller om man skall vänta tills i sommar så man hinner gå på övriga utrymmen samt trädgårdarna etc.
    Fast vad är det som säger att bostadsmarknaden alltid går uppåt? Nu gör den ju faktiskt inte det, den faller. Hus minskar i värde eller blir osäljbara. Så du kanske inte kan räkna hem någon värdeökning alls på renoveringarna. Renovera om ni har råd med det och behöver det, inte för att räkna hem en värdeökning. 
  • Anonym

    jag tänker dränering, tak och badrum då det e dyrt att fixa. men hur mkt e omöjligt att svara på för mig..

  • Anonym

    Om jag skulle mellan två likadana hus, där det ena är nydränerat och har nytt tak, medan det andra har nytt kök och badrum, skulle jag vara villig att betala mer för det förstnämnda. Detta eftersom då kan jag själv planera kök och badrum som jag vill ha det, medan jag struntar (typ) i hur taket ser ut eller vilket märke på dräneringsmaterialet de valt.

  • Anonym

    Vi renoverade vårt kök för 25000 och fick ut 300.000 mer än vi trott. Men å andra sidan kanske vi fått det med gamla köket också.

    Du kan inte räkna krona mot krona, som många redan sagt. Utan ni får ta ut en mäklare/värderingsman igen när allt är klart och göra en ny värdering. Det är enda sättet.

    Dock kan man säga att kök och badrum höjer mest, samt kostsamma investeringar som nya fönster, panna, dränering etc.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-11 09:26:56 följande:
    Vad har banktjänstemannen för utbildning och erfarenhet inom mäklarbranchen?
    Det vet inte jag. Han gjorde ju inte värderingen själv om du nu trodde det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-11 10:07:00 följande:
    Fast vad är det som säger att bostadsmarknaden alltid går uppåt? Nu gör den ju faktiskt inte det, den faller. Hus minskar i värde eller blir osäljbara. Så du kanske inte kan räkna hem någon värdeökning alls på renoveringarna. Renovera om ni har råd med det och behöver det, inte för att räkna hem en värdeökning. 
    I detta område går det kraftigt uppåt. Jag är fullt medveten om att resten av marknaden dalar, men pga att det pågår omfattande byggnationer med motorväg samt ny pendeltågsstation etc har detta medfört att detta område stiger i värde.
  • Anonym
    munterlitensak skrev 2012-01-11 10:22:32 följande:
    Ni får förmodligen inte ut en krona extra. Men möjligtvis att ni får huset sålt snabbast på gatan! :) 
    Fast det är ju inte helt sant. Jag köpte huset för 1 200 000kr för snart 3 månader sedan. På tillträdelsedagen gjordes en värdering av radhuset och det värderades då upp till 1 350 000kr i det befintliga skicket. Vi lägger in ca 250 000kr i renoveringar nu för att göra de mest omfattande sakerna och grannens radhus som är identiskt såldes för två veckor sedan för strax över 1,7 milj och han hade bara renoverat badrummet samt fräschat upp köket. Inte bytt stammar, inte renoverat wc samt tvättstuga, plus att han har sämre placerat läge i området. Att vi inte skulle öka radhusets värde en krona känns ju väldigt osannolikt med tanke på att detta område är ett undantagsområde då det stiger kraftigt medens resten av Sverige faller nedåt. Varför? E45:an samt ny pendelstation.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-11 15:53:57 följande:
    Fast det är ju inte helt sant. Jag köpte huset för 1 200 000kr för snart 3 månader sedan. På tillträdelsedagen gjordes en värdering av radhuset och det värderades då upp till 1 350 000kr i det befintliga skicket. Vi lägger in ca 250 000kr i renoveringar nu för att göra de mest omfattande sakerna och grannens radhus som är identiskt såldes för två veckor sedan för strax över 1,7 milj och han hade bara renoverat badrummet samt fräschat upp köket. Inte bytt stammar, inte renoverat wc samt tvättstuga, plus att han har sämre placerat läge i området. Att vi inte skulle öka radhusets värde en krona känns ju väldigt osannolikt med tanke på att detta område är ett undantagsområde då det stiger kraftigt medens resten av Sverige faller nedåt. Varför? E45:an samt ny pendelstation.

    Man vet ju inte förrän man väl har sålt huset igen.

    Det gäller att hitta en köpare vid just det tillfället som ni vill sälja på och att den ska vara villig att lägga. Ännu bättre om det är fler intressenter så att de trissar upp priset ytterligare.  
Svar på tråden Vilket utrymme höjer värdet mest på ett hus?