• Frokenpilla

Vikblöjor eller formsydda till spädbarn?

Har bestämt mig för tygblöjor till mitt andra barn.
    Har kollat på imsevismes och funderar nu på om jag ska ta vikblöjor eller formsydda blöjor?
    Det skiljer ju enormt i pris!

Är det krångligt att vika? hur håller dom? Vad ska man ha för ilägg?

• Svar på tråden Vikblöjor eller formsydda till spädbarn?
  • Lena

Jag tycker inte det var svårt att vika dem. Vikblöjorna håller iaf till fyra barn, fast man behöver ganska många.

• Frokenpilla

Lena: Hur många behöver man? dom torkar väl ganska snabbt?
    Det känns som det är det mest ekonomiska till spädbarn.

• Lena
    Frokenpilla skrev 2012-01-09 17:06:26 följande:
    Lena: Hur många behöver man? dom torkar väl ganska snabbt?
    Det känns som det är det mest ekonomiska till spädbarn.
    Vi hade 20st har jag för mig och 3-4 blöjbyxor. Vi tvättade två gånger i veckan.
  • sahara sahara

Det finns massor av olika vikningar i olika svårighetsgrad. Jag tyckte att vikblöjorna var väldigt bylsiga när bebisens var liten, men bra att ha eftersom de är luftiga och torkar snabbt. Och kan extraknäcka som lätt filt, solskydd, krissjal och annat. För oss var det bäst att kombinera. Vi hade nog typ 20 formsydda och 20 vikblöjorna, plus några aio.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Frokenpilla
    sahara sahara skrev 2012-01-09 17:35:48 följande:
    Det finns massor av olika vikningar i olika svårighetsgrad. Jag tyckte att vikblöjorna var väldigt bylsiga när bebisens var liten, men bra att ha eftersom de är luftiga och torkar snabbt. Och kan extraknäcka som lätt filt, solskydd, krissjal och annat. För oss var det bäst att kombinera. Vi hade nog typ 20 formsydda och 20 vikblöjorna, plus några aio.
    Tack för informationen! vilka var du mest nöjd med? Växer dom ur dom formsydda snabbt? All-in-one verkar smidigt men lite dyrare.
  • Krake

Vikisar! De växer så fort första tiden, viksar är mest flexibla. Och busenkla så länge ungen ligger hyfsat still. Spara pengarna till formsydda eller AIOs i större storlek till äldre, åligare bebisar.

Moster, inte monster.
  • sahara sahara
    Frokenpilla skrev 2012-01-09 17:40:28 följande:
    Tack för informationen! vilka var du mest nöjd med? Växer dom ur dom formsydda snabbt? All-in-one verkar smidigt men lite dyrare.
    Jag gillade att kombinera. Mitt barn var ganska litet vid födseln (2,5 kg) och vi köpte aldrig första stegets formsydda, utan först de som är från 5 kg. De var väldigt klumpiga och bylsiga först, och vi sydde om drygt hälften. När hon väl växte i dem hade hon dem ganska länge - kanske till 1,5 år. Vikblöjorna är billigare och torkar snabbare, men är bökigare att ha med sig. De tar upp större plats i väskan och är lite svårare att byta på en trång cafétoalett. Vi hade mest formsydda när vi var iväg och mest vikisar (eller blöjfritt) hemma. Det är mest en smaksak.

AIO är smidiga som tusan, men dyra, tar lång tid att torka och blir ganska snabbt urvuxna. Vi körde med AIO på förskolan för att underlätta för personalen. Vi hade Imse Vimses AIO  med tryckknappar, och jag tyckte att de satt bättre på barnet när hon blev större. Kardborrbanden på de vanliga blöjbyxorna började skava mot låren på något vis.

Sen kommer man ju ner i pris om man hittar på rea eller köper begagnat.
  • skånegås

Vi har mest kört vikisar, men utbudet på såna verkar helt uruselt nu för tiden. Då dottern föddes för 9 år sedan fanns flera olika sorter och storlekar. Sen kom vi över några JÄTTEBRA begagnade som nog inte tillverkas längre, tjocka, ganska små rutvävda...

Jag rekomenderar också vikblöjor till bebisar, just pga priset och att de inte kissar så mycket. Till spädisarna har vi hängt kissiga blöjor på tork och använt igen och sedan tvättat. Deras kiss är ju så utspätt att det inte luktar... Men åtminstone 20 st, gärna 25 om man inte vill tvätta så ofta. Med imse vimses blöjbyxor soft räckte det med 2 par i varje storlek då de bara är att skölja av och torkar på en timme eller två. Sen överlappar ju storlekarna varann lite också.

Börjar ni med vikblöjor ser ni ju hur ni trivs med det och OM behövet av formsydda finns. Det enklaste är att vika alla efter tvätt och sedan ha dem färdigvikta så det går snabbt vid blöjbytena. Vi brukar knyta en enkel knut på magen innan vi sätter på blöjbyxorna för att de ska sitta kvar ordentligt.

• Frokenpilla

Tack för alla era ingående svar. Har blivit klokare :)

Jag har tre frågor till:

Jag hittar bara vikisar i rutvävd bomull. Läste någonstans att flanell skulle vara bättre men hittar inte det, vad är eran åsikt?

Bör man ha något ilägg till en nyfödd...och isåfall..vilken typ? flanell, frotte...ull...?

Vad använder ni helst för viksätt?

• sahara sahara
    Frokenpilla skrev 2012-01-10 08:21:07 följande:

Tack för alla era ingående svar. Har blivit klokare :)

Jag har tre frågor till:

Jag hittar bara vikisar i rutvävd bomull. Läste någonstans att flanell skulle vara bättre men hittar inte det, vad är eran åsikt?

Bör man ha något ilägg till en nyfödd...och isåfall..vilken typ? flanell, frotte...ull...?

Vad använder ni helst för viksätt?

Vi har flest i rutvävd ekologisk bomull, samt några i bambu. Vi köpte flanelltyg för att klippa till och sy själva, men det blev aldrig av. Egentligen gillar jag inte bomull, men ekologiskt får vara okej.

Vi hade inga inlägg alls på dagtid. Vi köpte några "torr rumpa"-inlägg som vi lade i på natten, och sen hade vi både flanell- och frotte-inlägg till de formsydda på natten.

Vi vek oftast bara vanlig limpvikning. Det gick snabbast och var enklast, och läckte aldrig. Vi provade några olika sätt, men kom alltid tillbaka till limpvikningen.
  • Krake

Det är en smaksak. Jag dissar flanell då jag gillar snappi, och snappi fäster inte på flanell. Men jag vet att många kör utan snappi, jag klarar inte av det dock.

Vi förvek inte blöjorna då vi använde en mycket enklare vikning än den "normala". Den kallas drakvikning och går så fort att man inte tjänar något på att förvika. Dock blir det inte lika mycket tyg mellan benen, så vi vek alltid in ett extra inlägg. Man kan ta lite vad som, en liten handduk, en annan blöja, en tvättlapp, ett riktigt inlägg...

Man måste testa sig fram för det är verkligen en smaksak vad man trivs bäst med och vad som funkar för olika barn. Och det vet man inte förrän man testat.

Tror jag skrivit det mesta här nu men kolla gärna min presentation också, där har jag skrivit lite mer om mina åsikter om tygblöjor. 

Moster, inte monster.
  • skånegås

Vi knyter istället för snappi...

Flanell suger ju upp bättre än rutvävda (iaf såna tunna som säljs nu) och håller bättre. Vi har båda delarna och vet inte riktigt vad jag gillar bäst. De rutvävda blir snea i tvätten och lite kluriga att vika fint, men efter några gånger så struntar man i det...

Har aldrig haft inlägg till spädisar då de inte kissar så mycket i taget, har bytt ofta i stället och med softbyxorna läcker det aldrig (min är nu 9 mån och vi har inte börjat med inlägg trots att blöjorna vi har använts till 3 barn tidigare och är rätt slitna..) om man inte låter bli att byta på måånga timmar. Men det är byxorna som gör det. Tidigare har vi haft vanliga imse-byxor med tyg på och på dem suger det ut blött i benöppningarna.... Vi använder engångs på natten för att slippa byta då samt att liten inte ska behöva vakna av blöt blöja (sovit dåligt ändå pga allergi)

Svar på tråden Vikblöjor eller formsydda till spädbarn?