Inlägg från: sahara sahara |Visa alla inlägg
  • sahara sahara

Vikblöjor eller formsydda till spädbarn?

Det finns massor av olika vikningar i olika svårighetsgrad. Jag tyckte att vikblöjorna var väldigt bylsiga när bebisens var liten, men bra att ha eftersom de är luftiga och torkar snabbt. Och kan extraknäcka som lätt filt, solskydd, krissjal och annat. För oss var det bäst att kombinera. Vi hade nog typ 20 formsydda och 20 vikblöjorna, plus några aio.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara
    Frokenpilla skrev 2012-01-09 17:40:28 följande:
    Tack för informationen! vilka var du mest nöjd med? Växer dom ur dom formsydda snabbt? All-in-one verkar smidigt men lite dyrare.
    Jag gillade att kombinera. Mitt barn var ganska litet vid födseln (2,5 kg) och vi köpte aldrig första stegets formsydda, utan först de som är från 5 kg. De var väldigt klumpiga och bylsiga först, och vi sydde om drygt hälften. När hon väl växte i dem hade hon dem ganska länge - kanske till 1,5 år. Vikblöjorna är billigare och torkar snabbare, men är bökigare att ha med sig. De tar upp större plats i väskan och är lite svårare att byta på en trång cafétoalett. Vi hade mest formsydda när vi var iväg och mest vikisar (eller blöjfritt) hemma. Det är mest en smaksak.

AIO är smidiga som tusan, men dyra, tar lång tid att torka och blir ganska snabbt urvuxna. Vi körde med AIO på förskolan för att underlätta för personalen. Vi hade Imse Vimses AIO  med tryckknappar, och jag tyckte att de satt bättre på barnet när hon blev större. Kardborrbanden på de vanliga blöjbyxorna började skava mot låren på något vis.

Sen kommer man ju ner i pris om man hittar på rea eller köper begagnat.
  • sahara sahara
    Frokenpilla skrev 2012-01-10 08:21:07 följande:

Tack för alla era ingående svar. Har blivit klokare :)

Jag har tre frågor till:

Jag hittar bara vikisar i rutvävd bomull. Läste någonstans att flanell skulle vara bättre men hittar inte det, vad är eran åsikt?

Bör man ha något ilägg till en nyfödd...och isåfall..vilken typ? flanell, frotte...ull...?

Vad använder ni helst för viksätt?

Vi har flest i rutvävd ekologisk bomull, samt några i bambu. Vi köpte flanelltyg för att klippa till och sy själva, men det blev aldrig av. Egentligen gillar jag inte bomull, men ekologiskt får vara okej.

Vi hade inga inlägg alls på dagtid. Vi köpte några "torr rumpa"-inlägg som vi lade i på natten, och sen hade vi både flanell- och frotte-inlägg till de formsydda på natten.

Vi vek oftast bara vanlig limpvikning. Det gick snabbast och var enklast, och läckte aldrig. Vi provade några olika sätt, men kom alltid tillbaka till limpvikningen.
Svar på tråden Vikblöjor eller formsydda till spädbarn?