Inlägg från: Matilda03 |Visa alla inlägg
  • Matilda03

Vi unga med PCO nr 3

Hej!

Jag hänger på här om jag får, är 25 år , men nyss fyllda iaf.. =)
    Fick reda på att jag har PCO i augusti efter att mensen varit som bortblåst under sommaren. Jag slutade med p-pillren i april och sen har vi försökt mer aktivt sen typ sep-okt. Jag har haft spontan äl några ggr under hösten/vintern men det är väldigt oregelbundet.

Om några dar har jag en läkartid och ska då kanske få Pergo utskrivet, första gången i såna fall.

Längtar som tusan efter att ha en liten i magen! Hoppas vi alla får en under 2012! Kram =)

• Matilda03
    Hanna87a skrev 2012-01-09 19:59:16 följande:
    Jag hakar på här... fick idag reda på att jag har pco av en slump! var hos läkaren för en efterkontroll av cellförändringar då jag passade på att tala om att jag inte har haft mens dom 2 senaste månaderna (innan har den varit normal). Han tyckte de lät konstigt och gjorde ett VUL på mig, såg då att jag hade pco =( Visste inte vart jag skulle ta vägen, var inte alls förberedd på det... Slutade med p-piller för ett år sedan för vi vill verkligen bli gravida. Allt känns depp. Men läkaren är iaf jätte bra, han skulle prata med kollegor som skulle kontakta mig ist eftersom han inte är så insatt. 

MEN det han gjorde var att han skrev ut nya p-piller för 3 månader som han tyckte att jag skulle äta. och intensivt efter det "baka barn" och hoppas att mens och ÄL skulle komma igång. Någon som hört talas om det? tråkigt att behöva "försöka själv" typ 5-6 månader till när jag hade tänkt få en riktigt utredning nu när det gått ett år. Dessutom att jag vet att jag har pco....

Vad tycker ni? Ska jag testa med p-piller? men chansen känns minimal eftersom jag har aldrig vet om jag haft någon ÄL överhuvudtaget... Jag är 24, har inte jätte bråttom att bli gravid. men jag känner att det är dags!! 
    Svårt o veta, en del säger ju att om man har PCO blir man lättare gravid direkt efter att man slutar med p-piller om det var det läkaren syftade på? Själv tror jag kanske inte så mycket på det, det ser ju så olika ut för alla..

Låter jobbigt att inte få en ordentlig utredning när det gått ett år!
  • Matilda03
    FrökenD skrev 2012-01-09 21:35:46 följande:
    Hallå!! Hur gammal får man vara? =)
    Jag e 28 iaf, bosatt i Södermanland med sambon.
    Fick pco diagnos för ett år sen och har käkat Metformin sen dess.
    Har blivit behandlad med pergo och primolut några gånger utan större resultat förutom nu sista gånger på trippeldos pergo, då fick vi bara inte till det. =(
    Denna månad blev det inge pergo, men haft äl ändå! =) Nu inväntas bim!!
    Får jag va me? =)

När har du BIM? Håller tummarna för din skull =)

Själv fick jag mens idag så det var ju en besvikelse(även om det är skönt att d funkar oxå), men jag hade väntat mig att den skulle komma, vi tajmade nog inte riktigt rätt sist iaf.

Jag har hört det att man kan få äl månaden efter pergo oxå, hänger effekten kvar på nåt vis eller?

• Matilda03

Har ni spolat äggstockarna innan ni fått pergo? Vet ni om det är vanligt att man har nåt slags stopp där? Jag vet inte om jag ska säga till läkaren att jag ville kolla det innan jag får pergo eller börja med pergo o säga till om det om jag inte blir gravid.

• Matilda03
    Jag har inte använt stickor, eftersom jag inte äter några mediciner så är det ändå så svårt att veta när äl är. Min menscykel har varierat mellan 39 och 105 dar.

Men jag tempar iaf och kan se efteråt att jag tror jag haft äl 29/12, då hade vi sex den 26/12 och den 30/12, så tyvärr missade vi att tajma exakt. Vi försöker allmänt ha sex varannan-var tredje dag.
    Imorrn har jag läkartid, får eventuellt Pergo utskrivet då så då ska jag väl få bättre koll på när äl kommer antar jag.
    Hoppas på det bästa den 23:e då! =)
  • Matilda03

Ojdå citerade visst mitt nya inlägg.. sorry lite datorhandikappad :P  Det där va iaf ett svar till FrökenD!

• Matilda03
    rosalack skrev 2012-01-13 19:54:45 följande:
    Jag vill inte trampa ngn på tårna nu meeen. Tjejer, ni måste försöka att gå ned i vikt! Jag har också svårt att hålla min vikt, har bmi på 24,9 just nu. Har också lätt för att bygga muskler och lätt att gå upp i vikt. Alla vi med pco har lättare att bygga muskler (beror på testosteronets övertag). Men vi måste verkligen tänka på vad vi äter, hur vi motionerar och därmed också vad vi väger. Jag har tränat som en tok, elitsimmat och styrketränat samtidigt. Haft väldigt mycket muskler och därmed samma bmi som jag har nu. idag är jag slappare och har inte alls samma muskler längre, men samma bmi, jag har alltså mer fett. Men det är ingen ursäkt att ligga på latsidan för att man har pco och kan känna ibland att det inte spelar någon roll och att det är svårt. För det spelar roll, och vi kan gå ned i vikt precis lika lätt som alla andra, vi går bara upp snabbare...  Jag ska också ta itu med mer motion nu, ett bmi på 22,5 siktar jag på till nästa år! (för mig innebär det 7 kilo).
    Känner igen en del som du skriver. Jag älskar o röra på mig o träna men ibland blir det för lite och då har jag lätt för att gå upp i vikt. Siktar på att gå ner några kilo jag med för att ha ett mer optimalt BMI, ligger runt 25 nu men jag skulle vilja ligga runt 23. Så vi följs åt med två grejer! Både Pergo och tappa i vikt! Lycka till med bägge delarna.
  • Matilda03

Uppdatering från mig: mens för två dar sen efter första pergokuren. Ska börja med en ny kur i övermorgon och hoppas på bättre lycka då.

• Matilda03
    rosalack skrev 2012-02-17 22:55:14 följande:
    hej tjejer.... sitter här o väntat o väntar.. är på bim +3 idag, +4 imorgon (lörd). har känt liknande mensvärk till och från sen en vecka, men ingen mens ännu. mina bröst blev lite tyngre igår och idag är dom likadana plus att man ser blodådrorna tydligare på dom. har också börjat kissa mkt, men tror att jag fått urinvägsinfektion nästan, då jag går måste kissa så ofta och det värmer lite, typ som när man har uvi. .....har kännt efter flera gånger idag om det kommit ngn mens, men nej ingenting..

testade minus i tis(bim) och ons(bim+1). vill inte testa mer, blir bara ledsen.... har ju ätit pergotime och två fina stora ägg skulle släppa, så har troligen haft äl, då borde jag ju få mens nu. vågar inte hoppas på att jag är gravid längre.. 

ville bara skriva av mig..  har kämpat för det här så länge, men vill inte bli besviken så därför vill jag inte testa igen ännu... hatar när hoppet smyger fram och man börjar drömma, det blir ju alltid bara ledsamt..  vad skulle ni ha gjort? kram
    Svår situation.. Jag hade nog väntat två-tre dar och sen testat igen om mensen inte kommit. Det är ju som du skriver bara jobbigt och testa o testa och bli besviken, det är ju svårt att inte få upp hoppet igen fast det bara gör det värre. Hoppas det löser sig!  kram
  • Matilda03

Jag har ätit min andra enkelkur Pergo och väntar på äl nu, borde komma i dagarna. Jag fick äl av förra kuren men så kom mensen. Jag undrar om ni vet om det är säkert att man får äl av samma dos om man fick det första kuren?

Läkaren påstår det men jag börjar bli tveksam till att äl kommer, är på dag 16 idag och känner ingenting. Jag använder inte tester, börjar nästan ångra det lite nu...men att tempa har funkat förut så..

• Matilda03
    Vattenliljan skrev 2012-02-21 09:37:58 följande:
    Hej. Vill bara säga att det inte stämmer att man haft ÄL bara för att man får en blödning. Jag körde Pergotime i tre cykler i rad, fick mens med ca 5 veckors mellanrum varje gång (utan Pergo får jag mens 1-2 gånger om året). Jag tog blodprov alla gångerna och hade aldrig ÄL. Så visst kan man få en blödning utan att man haft ÄL. Tyvärr! :(
    Hej! Det är alltså så att jag vet att jag hade äl förra kuren (som var första kuren) tack vare blodprov. Och eftersom jag fick äl på enkeldos tyckte inte läkarn att det behövdes blodprov den här gången. Men nu är jag på dag 18(förra månaden äl på dag 17) och är rätt säker på att jag inte haft äl och det var därför jag skrev frågan om nån vet om det kan bli så att man inte får äl på samma dos fast man fick det kuren innan.

Det känns ju i såna fall rätt surt eftersom läkarn så kallt räknade med att jag får det igen om jag fick det första kuren...
  • Matilda03
    Vattenliljan skrev 2012-02-22 08:30:24 följande:

Jaadu, vad klurigt! Själv vet jag ju inte alls hur det där funkar, eftersom jag aldrig fick ÄL. Men nog tycker jag att det kan vara värt det att ta ett blodprov bara så att man är säker. Men det är ju upp till läkaren förstås. Jag tycker i alla fall att du ska be om blodprov efter nästa kur. Det är jobbigt att inte veta om man lossat eller inte!

Ja jag ska absolut begära att lämna blodprov nästa kur. När jag nu ska börja ta den..nu måste man väl invänta egen äl som jag inte alls vet när den kan komma eller så kanske jag kan börja ta en ny kur när som helst..jag vet inte, ska vänta ett tag till o se om det kanske kommer nån mens ändå.. 

Men just nu känns det rätt hopplöst med allt. Hur ska jag liksom nånsin bli gravid om jag inte ens vet när/om jag får äl! Känns sååå avlägset..Hade jag bara fått äl igen så hade det ju kännts annorlunda iaf! Så trött på detta nu! :( 
  • Matilda03
    Vattenliljan skrev 2012-02-22 13:50:55 följande:
    Jodu, vet ju precis hur du känner! Jag har kanske aldrig haft ÄL! Hittills har jag i alla fall aldrig haft det de gånger då jag ÄL-testat och/eller tagit blodprov. Då har man ju liksom inte en chans att bli gravid! Men kan du inte be att få göra ett ultraljud? Då kan de ju kolla om äggen lossat eller inte. Så kan ni komma fram till om du ska börja med en ny kur eller hur ni ska fortsätta.
    Jo kanske jag får höra med läkarn hur vi ska göra härnäst..

kram!
  • Matilda03

Orkar inte med att andra blir gravida i min närhet!! Jag vet att andra skrivit om det här också och att jag inte är ensam om att känna så men jag måste bara skriva av mig. Det är roligt för dom och jag är på sätt o vis glad för deras skull men just att följa en graviditet när man själv vill uppleva det NU NU NU är så jobbigt! Vad ska man göra? Träffas o försöka stå ut, säga att man tycker det är jobbigt när man ses eller undvika att träffa personerna?

Jag vet inte, ena stunden vill man ju inte ens gå utanför dörren för att man ser folk man inte ens känner med gravidmagar på stan och nästa stund kan man vara glad för den man känner o tänka att det blir säkert min tur snart också. O så alla känslor däremellan! Ibland undrar jag hur man ska stå ut med allt, att ha svårt att bli gravid, PCO, väntan, ovisshet, rädslan för att aldrig kunna bli gravid, andras graviditeter mm. Vad blir kvar av ens liv när det här är upptar så mycket av ens tankar!?

Sorry, babbligt inlägg!

Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3