Ischias?
De senaste dagarna har jag haft smärtor i högra skinkan som strålar ner på baksidan av låret. Jag undrar om det kan vara ischias? Är det vanligare att man får det när man är gravid? Jag är bara i v.16. Känns lite tidigt för såna besvär...
De senaste dagarna har jag haft smärtor i högra skinkan som strålar ner på baksidan av låret. Jag undrar om det kan vara ischias? Är det vanligare att man får det när man är gravid? Jag är bara i v.16. Känns lite tidigt för såna besvär...
kan vara foglossning!! har samma sak själv, ska till BM imorgon o kolla...
Det är förmodligen inte ischias utan foglossning. Troddde också att jag hade ischias när jag hade samma symtom som du men det visade sig att det var foglossning som man kan få när som helst i graviditeten. Mitt kom tidigt men försvann eftet ett par månader. Nu är jag i v. 38 och mår hur bra som helst.
Det kan vara foglossning. Ring din BM. Det finns jättebra hjälp att få hos sjukgymnast.
Tack för svar! ojdå, får hoppas det går över då, som det gjorde för dig Thelonius. Finns det nåt man kan göra själv för att det ska blir bättre? Jag får väl ringa BM i veckan ifall det inte går över...
DrSnuggles07: Du kan väl berätta sen hur det gick hos BM?
Det är nog ichias jag har haft det med båda barnen,väntar nu mitt tredje och det har redan börjat i vecka elva!Tyvärr blir det inte bättre födde mina barn på sidan pga värken.Men så fort dom kom ut försvann det.Lycka till!
jag fick problemet jätte tidigt! och vet inte hur tidigt men hade de innan jag fick beskedet att jag var gravid i v13, hade problem med de mycke sec till v20 sen ha jag de inte så ofta längre hoppas de går över för dig!
Pralin M det ska jag göra!!
de låter som ischas, har också haft det till och från under graviditeten. de va allra värsta tidigt, ungefär runt v 16-20, ja trodde att ja skulle bli knäpp som skulle gå med de där super onda i höften/rumpan/låret i 20 v till. kunde inte ta mig upp ur sängen, soffan etc utan hjälp. men de gick över å nu (i v 31) känner jag bara av det någon gång ibland. :)
Å stackarn! Jag hade/har också det och tycker det låter som ischias. Fast min värk satt i vänster skinka. Jag började känna av det kanske runt ca v. 18 och har fortfarande problem, men nu då jag är ledig sedan jul så är det bättre. Men om jag går/står för mycket så blir det riktigt ont igen. Och det krävs inte mycket ska jag säga...
Har antagligen även foglossning nu eftersom det känns mera i svanken/korsryggen och båda sidorna. Foglossningen har jag känt av de senaste veckorna och är nu i v. 38.
Värken har varit otroligt jobbig och jag har gråtit mååånga gånger och varit riktigt ledsen Ibland har det liksom låst sig så jag har inte alls kunnat röra mig.
Mitt råd är att skaffa bälte från din sjukgymnast plus en TENS apparat. Ha bältet hela tiden, även om det i början kan kännas jobbigt att sitta med det osv. men du vänjer dig. TENS apparaten är också bra, i alla fall lindrar det för stunden. Jag började med två elektroder och ganska svag styrka (vågade inte ha så mycket) men ökade sedan till fyra elektroder och mycket mera i styrka - och det var (är) skööööönt
Eftersom du inte är så långt hunnen än kan du försöka träna bort din ischias. Jag började lite för sent, för jag visste inte vad jag skulle göra. När jagäntligen tog kontakt med en sjukgymnast tipsade hon mig om olika övningar där man svankade i ryggen, men jag hann inte göra dessa övningar så länge före jag var tvungen att sluta. Dessa övningar kan du göra dels stående och dels liggande på mage (ja, du KAN ligga på mage än!!!). Och ja, du FÅR svanka i ryggen i detta skede för att bota ischiasen men svank är inte bra senare under graviditeten. Poängen är att flytta smärtan (som förövrigt kommer från ländryggen och strålar till skinkan) till korsryggen. Ganska snart efter att du börjar träna så får du hiskeligt on i korsryggen men mindre ont i skinkan och det är bra. Fortsätt fast det tar sjukt i ryggen men var uppmärksam på att smärtan inte blir värre i skinkan. Värken i korsryggen försvinner sedan när den mjuka massan inne i kotan är på plats igen. Så sa min sjukgymnast i alla fall...
Svårt att förklara ingående exakt HUR du ska träna, men fråga av din sjukgymnast!!! Och gör något åt det redan NU, för nu GÅR det att göra något!
Lycka till, Skogis
Hmm, verkar rörigt. Ischias eller foglossning? Spelar kanske ingen roll, pest eller kolera liksom Nu har jag ont i ryggslutet oxå, det kom under eftermiddagen. Alltså precis ovanför svanskotan där det är platt typ... är det bäckenet?
Tack för alla tips Skogis! Trist att du mått så dåligt, skönt att det snart är dags ialla fall... Ska ta och ringa BM redan imorgon.
min foglossning började så jag trode det var en träningsvärk men hade den inte gått över på tre veckor tog jag kontakt med mvc läkaren och hon sa att det kan både vara ischias och foglossning för foglossning kan börja så några veckor sedan körde min foglossningsvärk in på allvar detta var i vecka 15
Pralin-- Man kan lätt blanda ihop Ischias och foglossning faktisk men om du pratar med din bm så kan hon säkert skicka dig till en sjukgymnast. Där undersöker de och kollar och så kan du få träningsprogram. Ischias kan man tex träna bort, men foglossning kan förvärras rejält av en del träning som hjälper Ischias... Är du med?
Hej hej.
Vill bara informera om Ischias när man är gravid... Det är nästan oftasre falsk Ischias än permanent Ischias. Falsk Ischias känns likadant, MEN det är oftast Ischias nerven som är i kläm, och då kan man "trycka tillbaka" den. Är nämligen massör och har stött på det tidigare.
Men som sagt, det kan ju vara foglossning också och då ska man ju ta det väldigt lugnt.
Hoppas du mår bättre.
Pralin: Den smärta du har ovan svanskotan kan vara att dina diskar är lite "ledsna" *S*.
De kan skjuta ut lite, och det ger en mindre trevlig värk.
Hej!!
Skall bara tala om att jag har hört att det är vanligt med värk från ischias. JAg är i v 12, har exakt samma syptom. Min svägerska har haft liknade under sina graviditeter och det var ischias.
Lycka till och krya på dig.
Kram
Ringde min BM idag, hon verkade inte ha nån koll, men ska på infoträff för gravida hos sjukgymnasten på onsdag. Får hoppas de vet bättre. Lycka till alla ni andra!
Det kan mkt väl vara ischias! Jag fick problem precis som du (med ischias), tror det var runt v 17-18. Tyvärr varade det hela graviditeten, så jag kunde inte promenera så mkt som jag hade önskat - motionscykel gick okej. Problemet försvann direkt efter min pojke fötts!
Jag hade ont i ena höften och var hos sjukgymnast för att kontrollera. Det var varken ischias eller foglossning utan "bara" något skrufs i en muskel. Skulle röra på mig mera. Värken fortsätter att komma och gå, och sålänge den försvinner emellanåt så är det överkomligt.