• Svampp

Bättre en snabb förslossning?? 2h el en lång??

Jag har bara fött ett barn, det tog ca 32 timmar från första värk och hade intensiva värkar med 2-3 min mellanrum kanske 20 av dem timmarna. Tycker ändå det var mest postivt att det tog tid, jag hann med och det var en kanonhäftig upplevelse. Innan har jag trott att jag skulle tycka 8-10 timmar var idealt, nu tror jag mer på 15-20 timmar ;) Men jag tror egentligen att det viktigaste är att försöka hänga med i vad som sker och slappna av, oavsett hur lång tid det tar, för det kan man ju ändå inte påverka särskilt mycket. Men själva upplevelsen av förlossningen blir nog bättre om man kan försöka hålla sig lugn och avslappnad oavsett om det går fort eller väldigt långsamt.

• Svampp
    Ejin skrev 2012-02-19 11:33:21 följande:
    jag hade en relativt snabb förlossning, dock tog krystningen ganska långt tid så därför blev de lite långdraget i slutet men från första känning tills jag var helt öppen tog det väll en ca 3 timmar.
    Jag känner igen detta med paniken. Jag har såhär i efterhand stora minnesluckor för jag var helt borta av skräck och smärta. Visste inte vad jag skulle ta vägen så illa var de.

Nu väntar jag nr 2 i början av maj och börjar känna mej orolig att behöva genomgå och känna den paniken igen. Jag tror alla gånger att det var orsaken till att det gjorde så ont. Det gick så fort och jag var så spänd och rädd så det gick inte att hantera det hela.
    Att andas genom värkarna fanns inte på kartan....
    Skulle vilja vara lite mer med denna gången och inte vara så spänd, kanske kunna andas genom smärtan så den blir lättare att hantera men vet inte hur....

Ska ta upp det med bm nu snart när det börja närma sej så man kanske kan få lite tips och förberedelse hur man hantera det hela lite bättre...
    Här finns många som har bra tips! www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html
Svar på tråden Bättre en snabb förslossning?? 2h el en lång??