• LoTmamma

Stort huvud + korta ben på RUL ?

Hej,

Är det fler än jag som fått så här på ultraljud?

Huvudet var så stort som i vecka 19+6 men benen var så korta som i vecka 17+6,  jag fick alltså en vecka som var i mitten, fick veta att jag var i vecka 18+6, men efteråt har jag funderat på detta, är det vanligt att det skiljer så mycket på huvud och ben i storlek, borde de inte följt varandra?
    Kommer vårt lilla barn få akondroplasi( Bli dvärg) ?

• Svar på tråden Stort huvud + korta ben på RUL ?
  • beccagranen
    LoTmamma skrev 2012-01-10 08:47:01 följande:
    Hej,

Är det fler än jag som fått så här på ultraljud?

Huvudet var så stort som i vecka 19+6 men benen var så korta som i vecka 17+6,  jag fick alltså en vecka som var i mitten, fick veta att jag var i vecka 18+6, men efteråt har jag funderat på detta, är det vanligt att det skiljer så mycket på huvud och ben i storlek, borde de inte följt varandra?
    Kommer vårt lilla barn få akondroplasi( Bli dvärg) ?

Har inget bra svar till dig. När vi gjort UL har dom aldrig sagt något om storleken på kroppsdelarna. Dom har mätt och bara sagt det nya BF datumet, samt en översyn om barnet i helhet ser bra ut. Där av skulle jag ha förhoppningar om att din barnmorska gjort det samma, velat ta fler prover och undersökningar om hon misstänkt något "onormalt". Ta upp dte med din barnmorska, och hör med dom ifall man ska göra fler undersökningar.
  • iza84

Mitt 3:e barn hade litet huvud stor mage korta ben på ul i v 18........o han e 2 år o perfekt nu......och det va han oxå när han föddes...såg helt normal ut......

• LoTmamma
    iza84 skrev 2012-01-10 09:00:37 följande:
    Mitt 3:e barn hade litet huvud stor mage korta ben på ul i v 18........o han e 2 år o perfekt nu......och det va han oxå när han föddes...såg helt normal ut......
    Så skönt att höra Vår lillkille i magen hade ju ett stort huvud också iof.  Hade han så korta ben att de reagerade när ni gjorde ultraljudet? Hon som gjorde vårat konstaterade bara att han hade korta ben och stort huvud men att det kunde vara vanligare hos killar, hoppas det bara är det, det är efteråt som tankarna har börjat snurra....
Svar på tråden Stort huvud + korta ben på RUL ?