• Anonym (ja vet inte!)

Hur göra med soc om man är inneboende hos kompis???

Jag är ensamstående mamma, och har blivit arbetslös för ett tag sen.Jag hyr nedervåningen på min kompis radhus till mig och min treåriga son, och min kompis bor på övervåningen. Jag har badrum, dusch, sovrum, tvättstuga och min sons rum där, men köket är på övervåningen och dit får jag såklart gå och laga mat osv, vi brukar också umgås tillsammans i vardagsrummet en hel del på kvällar.. allså helt normalt!

jag bor i nynäshamn, och jag undrar om man kan få socialbidrag för att betala hyra och mat och sånt även om man är inneboende? Har betalningsanmärkningar så jag kan inte få en egen lägenhet så lätt, och dessutom funkar det så bra att bo med min kompis då vi kan hjälpas åt mycket t.ex jag med min kompis hund och om jag inte hinner hämta på dagis om jag har ett jobb så kan ju min kompis göra det osv.. Det passar oss helt enkelt men nu kan jag inte betala hyra eller mat så min kompis har fått göra det några månader, det blir han trött på såklart och har sagt åt mig att söka soc, men kan jag få därifrån? Jag ska på arbetsintervju nästa vecka men jag tänkte söka soc ändå ifall att jag inte får detta jobbet!  

har aldrig gått på soc förut!

Vad kan hända, kommer de hem till mig och tittar hur jag bor? Ska de utreda hur det är hemma hos oss, eller hur det är med sonen? Vad gör soc???

tacksam för svar!!!!            

• Svar på tråden Hur göra med soc om man är inneboende hos kompis???
  • Philippa

Ja, du kan söka för det hos soc.. ring dom och boka en tid så ger de dig info om krav etc....

• Anonym (ja vet inte!)

ok men brukar de komma hem till en och sådär eller? för isf så känns det ju lite konstigt, som att man gjort nåt fel för att man söker soc! men klart är det deras krav så måst dom ju få göra det men jag bara undrar om nån som vet hur det brukar gå till och isf kan berätta det för mig!

• Anonym (ja vet inte!)

ingen???

• Sweetj20

Där jag bor kommer dom inte hem till en om man söker försörjnings stöd, då vill dom bara ha utdrag från bank-kontot på några månader tillbaka och det är massa andra papper som man ska ha med sig och fylla i. Sen har dom ju utredningstid för beslutet. 

Att du bor hos en kompis och så får du vara noga med att säga att du MÅSTE betala hyra, så ni kanske ska sätta er ihop och skriva ett "kontrakt", det finns att ta ut från nätet.

Nu när jag bodde hos min pappa sist, jag är 20 så han kan ju inte försörja mig men då tyckte dom iaf inte jag skulle betala hyra för min pappa hade redan släppt in mig, eller vad man ska säga. Så det blev lite struligt så jag fick bara försörjning till hygienartiklar m.m, dvs inte till hyra åt min pappa.
    Nu vet jag ju inte hur det är iom att det är din kompis med du ska vara bestämd på den punkten iaf att du inte FÅR bo där gratis.

Jag bor i Västra götaland kanske jag ska tillägga, så det är kanske annorlunda. Men där har du min bild iaf.

Lycka till och ta hand om dig. 

• Anonym

du kan få socialbidrag som inneboende.
    dom kommer inte hem till dig.

• Anonym

Jag gick på soc för något år sedan, när jag sökte var jag inneboeende hos en vän, fick pengar till halva hyran , mat m.m Sedan hittade jag en lägenhet så det fortsatte där, men att dom betalade hela hyran, sen hittade jag ett jobb! :)

• Anonym

Och för den delen har dom aldrig kommit hem till mig heller

• Philippa

Ibland kan hembesök göras....

• Anonym (ja vet inte!)

ok men då förstår jag typ hur det ufnkar! om de vill komma hem till mig så är det kalrt de får det det bara kändes typ som onödigt? men visst om min kommun gör så så är de välkomna ska googla fram deras nr nu då och ringa och prata med dom då

man vill ju liksom bara vara lite förberedd på vad man ska säga och vad man har för rättigheter osv 

• Anonym
    Anonym (ja vet inte!) skrev 2012-01-10 10:39:27 följande:
    ok men då förstår jag typ hur det ufnkar! om de vill komma hem till mig så är det kalrt de får det det bara kändes typ som onödigt? men visst om min kommun gör så så är de välkomna ska googla fram deras nr nu då och ringa och prata med dom då

man vill ju liksom bara vara lite förberedd på vad man ska säga och vad man har för rättigheter osv 
    Dom är där för att hjälpa dig  tänk på det! :)
    Dom är inte elaka så länge man gör rätt för sig :)
Svar på tråden Hur göra med soc om man är inneboende hos kompis???