Hur göra med soc om man är inneboende hos kompis???
Jag är ensamstående mamma, och har blivit arbetslös för ett tag sen.Jag hyr nedervåningen på min kompis radhus till mig och min treåriga son, och min kompis bor på övervåningen. Jag har badrum, dusch, sovrum, tvättstuga och min sons rum där, men köket är på övervåningen och dit får jag såklart gå och laga mat osv, vi brukar också umgås tillsammans i vardagsrummet en hel del på kvällar.. allså helt normalt!
jag bor i nynäshamn, och jag undrar om man kan få socialbidrag för att betala hyra och mat och sånt även om man är inneboende? Har betalningsanmärkningar så jag kan inte få en egen lägenhet så lätt, och dessutom funkar det så bra att bo med min kompis då vi kan hjälpas åt mycket t.ex jag med min kompis hund och om jag inte hinner hämta på dagis om jag har ett jobb så kan ju min kompis göra det osv.. Det passar oss helt enkelt men nu kan jag inte betala hyra eller mat så min kompis har fått göra det några månader, det blir han trött på såklart och har sagt åt mig att söka soc, men kan jag få därifrån? Jag ska på arbetsintervju nästa vecka men jag tänkte söka soc ändå ifall att jag inte får detta jobbet!
har aldrig gått på soc förut!
Vad kan hända, kommer de hem till mig och tittar hur jag bor? Ska de utreda hur det är hemma hos oss, eller hur det är med sonen? Vad gör soc???
tacksam för svar!!!!