• Anonym

Plötsligt finnar i vuxen ålder! Vad är detta?

Sedan ett par månader har jag fått finnar på kinder och i tinningar. Jag är 29 år och har aldrig haft såhär förut. Jag har inte börjat med nån medicin, äter inga p-piller, har ej genomgått graviditet, inte bytt miljö, inte bytt kost, inte bytt livsstil. Känner mig inte stressad. Har inte bytt hygienprodukter. Har regelbunden mens som vanligt.

Symtomen stämmer inte in på rosacea eller annan vanlig vuxenakne då det endast är på kinder och tinningar och inga pormaskar.

Vad kan det vara???

• Svar på tråden Plötsligt finnar i vuxen ålder! Vad är detta?
  • Anonym
    Babyystar skrev 2012-01-10 10:06:02 följande:
    Du kanske är gravid?
    Har inte haft samlag på ett år så nej
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Min storasyster fick med finnar i vuxen ålder, helt plötsligt utan att hon haft problem innan och efter några månader gick hon till VC där de konstaterade att hon, hör och häpna, är allergisk mot tre olika saker.

Hon fick finnar på tre olika sätt och på tre olika ställen på kroppen (panna/kinder, hårbotten o ena axeln) och efter att de testat på olika hudsjukdomar så testade de då allergi. Minns inte riktigt vad hon är allergisk mot men pälsdjur var det ena iaf (hon är, liksom jag, uppvuxen bland mängder av djur och hon har två hundar själv så det är lite konstigt att hon blir allergisk nu efter alla år) men med tre olika mediciner som hon tar dagligen så håller finnarna sig borta!

Kan ju eventuellt vara samma för dig?

• Anonym
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-10 10:14:30 följande:
    Min storasyster fick med finnar i vuxen ålder, helt plötsligt utan att hon haft problem innan och efter några månader gick hon till VC där de konstaterade att hon, hör och häpna, är allergisk mot tre olika saker.

Hon fick finnar på tre olika sätt och på tre olika ställen på kroppen (panna/kinder, hårbotten o ena axeln) och efter att de testat på olika hudsjukdomar så testade de då allergi. Minns inte riktigt vad hon är allergisk mot men pälsdjur var det ena iaf (hon är, liksom jag, uppvuxen bland mängder av djur och hon har två hundar själv så det är lite konstigt att hon blir allergisk nu efter alla år) men med tre olika mediciner som hon tar dagligen så håller finnarna sig borta!

Kan ju eventuellt vara samma för dig?
    Oj! Ja tänk om det är någon sådan grej? Hmm undra vad det skulle vara. Tack för ditt svar.
  • Fia 28

Nu har jag alltid haft finnar och inget som kommit i vuxen ålder. Men jag kan iaf ha bättre perioder utan en endaste finne och helt plötsligt bryter det ut hur många som helst samtidigt, beror troligen på hormoner (och choklad). Finnar i tinningen får jag iaf om jag slarvar med att skydda när jag sprayar håret.

• Anonym
    Fia 28 skrev 2012-01-10 10:48:32 följande:
    Nu har jag alltid haft finnar och inget som kommit i vuxen ålder. Men jag kan iaf ha bättre perioder utan en endaste finne och helt plötsligt bryter det ut hur många som helst samtidigt, beror troligen på hormoner (och choklad). Finnar i tinningen får jag iaf om jag slarvar med att skydda när jag sprayar håret.
    Jag vet att finnar kan ha med hormoner att göra men vilka hormoner då? Jag har väl inget annat än de gamla hormoerna i mig :D
  • Fia 28
    Anonym skrev 2012-01-10 11:11:05 följande:
    Jag vet att finnar kan ha med hormoner att göra men vilka hormoner då? Jag har väl inget annat än de gamla hormoerna i mig :D
    Jo men hormonnivåerna varierar ju. Exempelvis strax innan mens brukar det bryta ut för mej.
  • jeje01

Du kanske inte bytt kost, men äter lite mer av något. Typ ost, choklad, nötter mm. Sånt kan göra att jag får mer finnar.
    Nu vet jag inte vart du bor, men om snön plötsligt lagt sig blir det torrare i luften. Sånt kan också påverka.

• Fia 28
    jeje01 skrev 2012-01-10 11:22:10 följande:
    Du kanske inte bytt kost, men äter lite mer av något. Typ ost, choklad, nötter mm. Sånt kan göra att jag får mer finnar.
    Nu vet jag inte vart du bor, men om snön plötsligt lagt sig blir det torrare i luften. Sånt kan också påverka.
    Jo precis, torr luft kan oxå ge finnar. Och lakrits, och fet mat, och feta krämer, tvättar ansiktet för dåligt, dricker öfr lite vatten etc etc.
  • ximena

Jag fick plötsligt problem i vuxen ålder av finnar.. Mina satt vid käklinjen och på ryggen... Var jätteledsen och till slut tog jag mig till läkare. Hon sätter in en hård behandling av roaccutan( en farlig medicin som man måste ära p- piller av för man får inte under några omständigheter bli gravid osv.... Jag började med pillrenA efter alla undersökningar men dröjde lite med medicinen för den var så mycket bieffekter med och kunde ge lite bestående sådana med.... Så jag liksom vägde fram och tillbaka några veckor och plötsligt inser jag att jag inte var finnig.. Får en ny tid och läkaren tar genast tillbaka sitt recept... Jag var bara i hormonell obalans och yasminell hade fixat den.... Snacka om tur! Jag äter nu pillret och har superfin hy! Har inte haft en finne på 1 1/2 år....

Svar på tråden Plötsligt finnar i vuxen ålder! Vad är detta?