• Fia 28

Plötsligt finnar i vuxen ålder! Vad är detta?

Nu har jag alltid haft finnar och inget som kommit i vuxen ålder. Men jag kan iaf ha bättre perioder utan en endaste finne och helt plötsligt bryter det ut hur många som helst samtidigt, beror troligen på hormoner (och choklad). Finnar i tinningen får jag iaf om jag slarvar med att skydda när jag sprayar håret.

• Fia 28
    Anonym skrev 2012-01-10 11:11:05 följande:
    Jag vet att finnar kan ha med hormoner att göra men vilka hormoner då? Jag har väl inget annat än de gamla hormoerna i mig :D
    Jo men hormonnivåerna varierar ju. Exempelvis strax innan mens brukar det bryta ut för mej.
  • Fia 28
    jeje01 skrev 2012-01-10 11:22:10 följande:
    Du kanske inte bytt kost, men äter lite mer av något. Typ ost, choklad, nötter mm. Sånt kan göra att jag får mer finnar.
    Nu vet jag inte vart du bor, men om snön plötsligt lagt sig blir det torrare i luften. Sånt kan också påverka.
    Jo precis, torr luft kan oxå ge finnar. Och lakrits, och fet mat, och feta krämer, tvättar ansiktet för dåligt, dricker öfr lite vatten etc etc.
  • Fia 28
    ximena skrev 2012-01-10 20:26:38 följande:
    Jag fick plötsligt problem i vuxen ålder av finnar.. Mina satt vid käklinjen och på ryggen... Var jätteledsen och till slut tog jag mig till läkare. Hon sätter in en hård behandling av roaccutan( en farlig medicin som man måste ära p- piller av för man får inte under några omständigheter bli gravid osv.... Jag började med pillrenA efter alla undersökningar men dröjde lite med medicinen för den var så mycket bieffekter med och kunde ge lite bestående sådana med.... Så jag liksom vägde fram och tillbaka några veckor och plötsligt inser jag att jag inte var finnig.. Får en ny tid och läkaren tar genast tillbaka sitt recept... Jag var bara i hormonell obalans och yasminell hade fixat den.... Snacka om tur! Jag äter nu pillret och har superfin hy! Har inte haft en finne på 1 1/2 år....
    Vill bara påpeka att man inte måste äta p-piller med roaccutan, men det rekommenderas troligen för att man inte ska bli gravid då det ger fosterskador. Du ska dock vara glad du slapp äta hela kuren!
  • Fia 28
    Anonym skrev 2012-02-12 19:36:07 följande:

Har fått samma problem efter en resa till Thailand.. Har börjat med lite olika naturläkemedel för att få ordning på hormonerna (Efamol tror jag att de heter) och så B5 för att hjälpa huden på  traven lite. Har varit igång med "kuren" knappt en vecka så det syns inga resultat ännu precis. Hur går det för er andra? Någon som har hittat botemedel?

Jag klarar mej ganska bra med hög dos B5 och Dermosils MediBac produkter. Men visst får jag utbrott ibland vid mens eller om jag äter choklad.
Svar på tråden Plötsligt finnar i vuxen ålder! Vad är detta?