Moomintrollet skrev 2012-02-03 23:39:13 följande:
Igår va jag hos läkaren o inget var förändrat med sköldkörteln så jag måste äta dubbel dos....*blip* OM jag nånsin blir gravid igen måste jag äta dem under hela den perioden annars går det åt pipsvängen med mig o baby.
Pga detta vill inte kroppen inte ens släppa ägg....*blip*
Blir vi inte gravida detta år eller nånsin så dör jag. Adoption är ej ett altv pga värdländerna inte skulle godkänna våran ekonomi för de har FÖR höga krav på summan. Vi klarar oss fint men inte enligt dem samt ett sånt lån på banken hade inte varit kul o dras med o det skulle isfl bli EN enda unge inte 3 som jag vill ha. Jag vet barn är en gåva inte en rättighet men jag vill inte leva utan barn.
VARFÖR kan inte Sverige ändra lagen om surogat....folk kan ju få göra det gratis istl för att regeringen skall tjafsa om att folk skulle kräva ersättning....de kan ju få ersättning för om de måste ha gravidpenning o får då brist i ekonomin men inte mer än så ELLR I DONT KNOW.....fjantigt är det ialf när folk har systrar, mammor, bästa vänninor som vill ställa upp för sina nära o kära.
/ Hälsningar från en som sa ända tills 25års ålder att hon inte ens skulle ha några....blev lite andra tankar sen.
NÄR du blir gravid så kommer du få äta Levaxin och troligtvis kommer du även få öka styrkan. Men det är inga problem med det då det följs upp noggrant! Jag har problem med ämnesomsättningen sedan många år tillbaka och när jag väntade dottern så hade man stenkoll på mina blodvärden. Aldrig har jag mått så bra med min sjukdom som då! Jag var livrädd för att gå upp en massa på grund av den hormonobalans som det blir med graviditet och störd ämnesomsättning, men det oroade jag mig för helt i onödan. Att ha fel på ämnesomsättningen krävs det mycket för att det ska gå "åt pipsvängen" för mamman som du skriver, annat än att hon kan få typiska symptom som hör ihop med problemen. Vad det gäller barnet så finns det större risker, men som sagt var, detta hålls det koll på under graviditeten, så det ska du inte behöva oroa dig för! Du kan läsa mer om hypotyreos och hypertyreos på följande länkar
hypotyreos.se/
thyroid.se/
Du skriver att adoption inte är ett alternativ då ni inte vill ha ett sådant lån att dras med. En idé är att ni tar ett huslån och köper ett hus, om än tillfälligt, bara för att det ska bli OK från adoptionslandet och att ni får ert barn, sedan kan ni sälja huset/lägenheten igen och med ganska stor sannolikhet få tillbaka pengarna? Eller så kan ni kanske fundera på att vara stödfamilj eller fosterfamilj? Men det är kanske inte heller någon lösning för er? Men nu tror jag ju inte att det ska vara några problem för er att få er lilla bebis så snart medicindosen blivit den rätta, så ni behöver ju egentligen inte tänka i dom banorna. Det kan ta ett tag, men så snart den är rätt så finns det inget som hindrar er från att få bebis! Dessutom, när dosen är den rätta så är det inte heller helt osannolikt att du kommer att känna dig mer optimistisk och förhoppningsfull igen, nedstämdhet och förmåga att se alla problem och inga lösningar är rätt typiska för oss med fel på ämnesomsättningen!