• MHM

När behöver ett sår sys/tejpas?

Min son ha alltid varit klantig och slagit sig men aldrig blivit sydd för ett sår.

Nyss ramlade han ute och slog upp ett jack i pannan, bara kanske 3 mm bredd och det slutade blöda ganska fort. Ingenting jag känner att det behövs göras något åt. Men hur vet man när det behövs? Hur djupt/långt ska såret vara då? Känns som att jag behöver ha en aning eftersom att han trillar en del. När behöver man åka och få det fixat?

• Svar på tråden När behöver ett sår sys/tejpas?
  • virre80

Vi har tejp hemma som vi får klistra ihop sårskarvarna med.  De brukar inte sy på små barn vad jag vet.

• eulalian

Det läker finare med tejp oxå. Om det är ett sår med fina sårkanter som man kan dra ihop med tejp (eller plåster) så behöver man inte sy.

• Lantani

Vi brukar faktiskt åka in när det är sånt, så får de avgöra. Sonen trillade med ögonbrynet rakt på en legobit, var lätt att tycka ihop, men vi åkte in. Där diskuterades det både mellan lim, sy eller bara tejp, slutade med en tejpning och idag har han ett ärr, som står hos hans försäkringsbolag. Främst av den anledningen att jag vill in till sjukhus!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • läckerbit

Du bör alltid göra rent såret, dra ihop sårkanterna och åtminstone tejpa med suturtejp så att ärret blir minsta möjliga.

• MHM

Ska man tejpa hur litet såret än är? Vart kan man köpa egen tejp att ha hemma? 

Blir det större sår skulle vi givetvis söka vård men det kanske är bra att tejpa dom små också.. 

• Mumin80

Dottern har varit relativt förskonad från sår, även om det har blivit en hel del bulor och skråmår  

Jag tänker som så att desto "synligare" såret är, desto viktigare är det att det läker fint och att ärret minimeras.

När dottern slog upp ett jack i öronsnibben så var det ingen tvekan om att det skulle sys (tre stygn). Då var det alltså ett några mm långt jack rakt in i "kanten" på örat, så vi såg själva att det inte fanns en chans att det skulle läka snyggt utan stygn.

Sår i ansiktet skulle jag nog åka in för, även ganska "lindriga". Har själv några ärr vid hårfästet i pannan från att ha slagit mig som barn och blivit tejpad. Jag är glad att dom ärren inte syns mer än dom gör. Eftersom jag kan titta på mig själv och se att ärren finns kvar resten av livet, så tycker jag att det är väldigt viktigt att sådana sår läker snyggt och helst kollas av en läkare/sjuksköterska. Ärr på knäna t.ex. (jag har sådana också ) spelar ju däremot ingen större roll, om dom inte är så stora/allvarliga att dom verkligen inte kan läkas av sig själva. 

• Sunblast

Man får inte vänta för länge innan man åker upp om man misstänker att man behöver sy, jag tror man bara har några timmar på sig innan såret blir för "gammalt" att sys.  

• MHM

Tog bort plåstret som jag satte för och gjorde rent såret igen. Det är som ett litet hål.(han ramlade och föll med pannan på ett gruskorn när vi var ute. 2mm åt ena hållet och 1 mm åt andra, dvs väldigt litet. 

• fiaa80

När min son ramlade och slog ett jack i pannan (5 år) så fick han limma ihop det. Det var på UAS och där sa dom att man gärna inte syr mindre barn eftersom det gör mycket ondare än att limma. Nu blev sonens ärr inte särskilt snyggt för det började blöda igen under och både skorpan och det stelnade limmet lossnade, och det var för sent för att sy det, vilket de nog skulle ha valt i alla fall. men men .

När lillebror var 1 år så fick han en glas skärva från en taklampa över ryggen (pappan slog huvudet i lampan så den gick sönder när han skulle skruva upp en gardinstång och lillen satt precis under) Resultatet blev ett 10 cm långt och ganska djupt jack på den lilla ryggen. Fy va otäckt det var och innan vi kom till sjukhuset, gick inte att spänna fast honom i bilbarnstolen. En pärs! 
    Men inne på UAS så tejpade de bara, de ville inte sy han eftersom han i så fall hade behövt sövas pga att det gör ont och hans låga ålder. Nu har han ett 12 cm långt och 0,5 cm brett upphöjt  ärr. Antar att det bli större och mer utdraget ju mer han växer, mindre kul. 

• läckerbit
    MHM skrev 2012-01-10 15:08:46 följande:
    Ska man tejpa hur litet såret än är? Vart kan man köpa egen tejp att ha hemma? 

Blir det större sår skulle vi givetvis söka vård men det kanske är bra att tejpa dom små också.. 
    Fråga efter suturtejp på apoteket.
Svar på tråden När behöver ett sår sys/tejpas?