• Jonte76

Varning för extremt högljudda leksaker! De kan skada ditt barn för livet

Ställde en fråga på Fisher-Price FB sida om hur de kan skapa en leksak som ger ifrån sig ett ljud på hela 124DB enligt http://www.emaxhealth.com/8782/top-20-hearing-loss-causing-toys-christmas . Mitt inlägg vara raderat inom 2 minuter. Tydligen kan de tillverka skiten och sälja den men de vill inte stå till svars för de skadliga leksaker de faktiskt tillverkar.

Känner mig grymt irriterad över att tillverkarna fortfarande inte har fattat att barn INTE har roligare med leksaken om den låter i 80DB istället för 124DB

För er som inte är så väl insatt i DB skalan så är den logaritmisk vilket i detta fall innebär att 3DB ökning är detsamma som en dubblering av ljudnivån. Så för att ha nått att jämföra med så ger en motorsåg på en meters avstånd ifrån sig 110DB.

Så vad är det vi utsätter våra barn för? Det är ju helt vidrigt

• Svar på tråden Varning för extremt högljudda leksaker! De kan skada ditt barn för livet
  • thegoddess

Vi har satt tejp bitar på högtalaren på det som är för högt. Men helt sjukt att det är så onödig volym

• Jonte76
    thegoddess skrev 2012-01-10 12:33:31 följande:
    Vi har satt tejp bitar på högtalaren på det som är för högt. Men helt sjukt att det är så onödig volym
    Det har vi också gjort, men varför skall det behövas? De allra allra flesta barn hör bättre en våra föräldrar. Och tvärtemot vad alla tror så hörselskadas personerna mest i åldern 6-19 och inte i de äldre målgrupperna. Och huvudanledningen är hög musik och leksaker! Det är helt sjukt..
  • thegoddess

Ja skrämmande! Och ignorerad verkar du blivit när du skrev med. Usch!

• Jonte76

Ja, lite konstigt att de faktiskt inte vill svara på frågan. Den var inte aggressiv eller kränkande.. Mer ett ifrågasättande.. men det ligger väll för mycket pengar i det och inga företag vill ha dålig publicitet..

• Mandel

Sonen fick en helikopter av farmor och farfar i julklapp som jag sa aldrig kommer med hem till oss. Jag satte farfar på att skruva isär den och ta bort högtalaren som satt gömd inuti.
    Vi vuxna kunde inte ens vara i samma rum när helikoptern var på medans sonen glatt lekte...
    Den var inte bara hög utan det var verkligen ett skärande ljud. FY!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jonte76
    Mandel skrev 2012-01-10 13:22:31 följande:
    Sonen fick en helikopter av farmor och farfar i julklapp som jag sa aldrig kommer med hem till oss. Jag satte farfar på att skruva isär den och ta bort högtalaren som satt gömd inuti.
    Vi vuxna kunde inte ens vara i samma rum när helikoptern var på medans sonen glatt lekte...
    Den var inte bara hög utan det var verkligen ett skärande ljud. FY!
    Jag förstår verkligen mig inte på varför det måste vara så högt. Så högt att det tom är skadliga ljudnivåer. Innan jag fick bar trodde jag mest att det var pistoler och annat som normalt låter högt i verkliga världen som hade sådana ljudnivåer men nu verkar var och varannan leksak ha samma fenomen. På listan finns faktiskt bara ett leksaksskjutvapen resten verkar vara relativt "harmlösa" leksaker..
  • linas fina

Vi hade nån grej som jag preparerade med bomull och tejp. Men nu har jag ingen lust att ha såna där skräniga miljöfarliga skitsaker längre. Hur kan de sätts så hög volym? Barn går ju dessutom med sakerna upp i ansiktet eller håller mot örat. 

• Mandel

Barnen har även en fisher-price leksak som visserligen inte låter alldeles för högt om man ställt ned volymen, men den går inte att stänga av!
    Det är en klocka och den spelar små truddelutter titt som tätt och på morgonen är det en tupp som gal och ibland är det en ko som råmar.
    Jag har vaknat massor i natt och förstod inte varför förens jag hittade denna klocka inne på sonens rum. Den brukar annars vara förpassad till lekrummet på nedervåningen för att jag inte ska höra den...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anghammarad

I princip alla leksaker som låter har alldeles för starkt ljud. Det är helt obegripligt. De som dessutom har någon form av volymknapp där man själv kan ställa in volymen är ofelbart byggda så att de alltid startar med maxvolym som default. Har bla köpt ett antal leksakskeyboards till barnen som samtliga har haft just denna egenskapen.

Ren och skär idioti

• Jonte76
    linas fina skrev 2012-01-11 10:33:41 följande:
    Vi hade nån grej som jag preparerade med bomull och tejp. Men nu har jag ingen lust att ha såna där skräniga miljöfarliga skitsaker längre. Hur kan de sätts så hög volym? Barn går ju dessutom med sakerna upp i ansiktet eller håller mot örat. 
    Precis artikeln påpekar även det.. Dvs att barnen ofta har det nära örat och att det därför ger hörselskador. Det tillverkarna hävdar är att de följer alla lagar som finns och det kanske stämmer men det är iallafall för högt.

I Sverige har vi en leksakslag som säger att ingen leksak får skada barnen men tyvärr är de alldeles för trubbig då det inte finns några vettiga sanktioner för detta...

Igår satt jag med lekte med Briotåget med min son och insåg att de iallafall har fattat att leksakerna inte behöver låta + 100 db för att det skall vara kul. Blir nog mer Brio och leksaker från andra tillverkare som faktiskt tar sitt ansvar..
  • Jonte76

Just ja efter ett tag så fick jag faktiskt ett svar från FP... Det såg ut så här:

"Hi Johan, we can assure you that at Fisher-Price, we're extremely careful to establish appropriate volume levels in our toys. We use the toy industry's sound standard to ensure compliance with regulations worldwide. We also work closely with established audiologists to confirm that our standards are safe and appropriate for children, and that they're based on sound science. We appreciate your post. While we know the toys identified in the article went through rigorous testing, we are making our product integrity staff aware of your comments and concerns."

Jasså, vilka är de audionomer som tycker att 124 DB rakt i örat är okey...?? De skulle jag vilja träffa.. i övrigt ett riktigt politikersvar. Dock är det bara vi som kan få dem att ändra sig, dvs genom att ställa krav och inte köpa deras skräp. Money talks!

• Hjärtans längtan

Jag har också funderat på varför det ska vara så förbannat höga ljud på allt som låter. Min dotter får inte leka med sånt förrän vi tejpat för, men på vissa ställen är det nästan omöjligt att tejpa. Tycker att det är sjukt att det inte är lag på att volymen inte får vara så hög. Våra barns stackars små öron är ju jättekänsliga.

• YokohamaNr2

Håller helt med, det var en MacDonalds leksak för kanske ett år sedan som blev indragen i Sverige för att den hade för högt ljud. En leksaks IPod, men det var nog bara i Skandinavien för här i England där jag bor fanns den kvar.

Vi har aldeles för många ljudleksaker och speciellt några är vidriga då de inte ens har en volymknapp. Plåtis bilen från Rorri Racerbil tex

• Ravenna

När mina framtida barn kommer (förhoppningsvis snart) så ska det inte bli en enda leksak med ljudeffekter. De får göra ljudeffekter själva. Det är mer givande, tycker jag.

Därtill så har jag en hörselskada och leksaker som plingar och klingar och låter är f-n det värsta jag vet. Förutom människor som slamrar med kastruller.

• Jonte76
    YokohamaNr2 skrev 2012-01-11 16:44:38 följande:
    Håller helt med, det var en MacDonalds leksak för kanske ett år sedan som blev indragen i Sverige för att den hade för högt ljud. En leksaks IPod, men det var nog bara i Skandinavien för här i England där jag bor fanns den kvar.

Vi har aldeles för många ljudleksaker och speciellt några är vidriga då de inte ens har en volymknapp. Plåtis bilen från Rorri Racerbil tex
    Ja, jag kom ihåg det där med McDonalds.. Sedan skickade Kalle Anka med en visselpipa som hade toppar på 140db.. Helt horribelt, en person som jag känner mailade dem och fick till svar att de följde riktilinjerna.. Men hallå, vem vill ha dessa volymer rakt i skallen. När skall någon våga och faktiskt säga att vi inte gör leksaker med skadliga nivåer...
Svar på tråden Varning för extremt högljudda leksaker! De kan skada ditt barn för livet