• Anonym

Svennes kaviar?

Vi kommer väl alla ihåg debatten kring glassen "nogger"..
    Varför väcker inte denna kaviar reaktioner? Skulle det finnas något som hette "Blattes mjukost" skulle det säkerligen vara på förstasidan av AB dagligen i en vecka.. eller?

• Svar på tråden Svennes kaviar?
  • Anonym
    FruLiNi skrev 2012-01-10 18:15:16 följande:
    Varför skulle Svennes kaviar väcka reaktioner? Skulle Lasses kaviar också väcka reaktioner hos dig?
    Nej, det skulle det inte. "Svenne" anses ju vara ett skällsord gentemot svenskar i vissa sammanhang.
    Svennes kaviar med Blattes mjukost var nog en dålig jämförelse i TS, men varför till exempel reagera på "Nogger Black" och inte på detta?
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:10:21 följande:
    Det har jag också läst, men vad tycker du om saken?
    Ja själv tycker jag att det var lite långsökt kanske. Jag associerade inte glassen med rasism, neger etc.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Anonym
    Hallonröd skrev 2012-01-10 18:18:28 följande:
    Nej eftersom Svenne som sagt är ett namn. Namnet och kaviaren har funnits långt innan ordet svenne blev ett slangord/skällsord för svensk.

Hade det - som sagt - hetat "Svennens kaviar" eller "Svennekaviar" hade det varit skillnad.
    Okej, men i dagens samhälle anses ju ordet vara stötande för vissa. Men ja, jag håller med dig om att det är skillnad på svennes och svennens. Men varför såna rabalder över Nogger black då, som inte innehåller något rasistiskt egentligen heller?
    Du gav mig en förklaring från wikipedia, men om jag inte minns fel var det väl fler än "centrum för rasism" som reagerade? Dvs, vanliga människor.
  • Anonym
    Hallonröd skrev 2012-01-10 18:20:44 följande:
    Ja själv tycker jag att det var lite långsökt kanske. Jag associerade inte glassen med rasism, neger etc.
    Okej, tack för svaret!
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:21:57 följande:
    Okej, men i dagens samhälle anses ju ordet vara stötande för vissa. Men ja, jag håller med dig om att det är skillnad på svennes och svennens. Men varför såna rabalder över Nogger black då, som inte innehåller något rasistiskt egentligen heller?
    Du gav mig en förklaring från wikipedia, men om jag inte minns fel var det väl fler än "centrum för rasism" som reagerade? Dvs, vanliga människor.
    Nej det var snarare tvärtom...folk tyckte det var löjligt faktiskt...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Frontline

Om vi ändå pratar glassar så är det ju konstigt att glassen 88:an finns kvar.
    Barnen får ju inte ens ha kläder på sig i skolan med trycket 88 på men glassen lever vidare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • FruLiNi
    Frontline skrev 2012-01-10 19:17:20 följande:
    Om vi ändå pratar glassar så är det ju konstigt att glassen 88:an finns kvar.
    Barnen får ju inte ens ha kläder på sig i skolan med trycket 88 på men glassen lever vidare...
    För att det skulle dra paralleller (hur tusan stavar man till det nu igen?) till Heil Hitler menar du? Det kanske är lite mer långsökt men jag håller med dig.

I vilken skola får man inte ha numret 88 på sig?
  • Frontline
    FruLiNi skrev 2012-01-10 19:46:42 följande:
    För att det skulle dra paralleller (hur tusan stavar man till det nu igen?) till Heil Hitler menar du? Det kanske är lite mer långsökt men jag håller med dig.

I vilken skola får man inte ha numret 88 på sig?
    Jag vet om en grabb som varken fick ha "svettarmband" och tröja på sig som det stod 88
    och vilken skola det var har ingen betydelse...
    Och det var just för att siffran 8 representerar bokstav H i alfabetet med andra ord HH
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-01-10 22:06:44 följande:
    Jag vet om en grabb som varken fick ha "svettarmband" och tröja på sig som det stod 88
    och vilken skola det var har ingen betydelse...
    Och det var just för att siffran 8 representerar bokstav H i alfabetet med andra ord HH
    har de aldrig hört talas om helly hansen? trist att hitler ska få fortsätta att förstöra , precis som svenska flaggan har blivit...
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-01-10 22:06:44 följande:
    captain obvious strikes again? :P
Svar på tråden Svennes kaviar?