• Evelina94

Spelar det någon roll om man har mens eller inte när man ska sätta in en p-stav?

Nu är det så att jag imorgon ska jag sätta in en p-stav men problemet är att jag inte fått min mens än!
    Vissa säger att man ska ha mens medans andra säger att det inte spelar någon roll.
    Om det nu är så att man måste ha mens, varför måste man det?

Vägrar äta p-piller då jag blev en jävla satmara. Varken min pappa eller pojkvän kände igen mig. Och jag är en sån som inte kan hålla tider precis, så jag slutade ganska snabbt.
    Så inga piller här inte! 

• Svar på tråden Spelar det någon roll om man har mens eller inte när man ska sätta in en p-stav?
  • Anonym

Har du inte mens när du sätter in den så måste du använda kondom om du har sex den första tiden, den skyddar då inte från dag 1.

Hoppas att du inte kommer att reagera lika kraftigt på staven.

• Veritas18

Min barnmorska sa att de har det som rutin att sätta in under mens då de kan vara helt säkra på att man inte är gravid. Plus att den skyddar då från dens stunden den sätts in. Annars måste ni skyddar er på annat sätt under minst 10 dagar.

• Anonym (morska)

Man ska sätta in p-staven inom 8 dagar efter påbörjad mens för att kunna utesluta att du är gravid. Det är helt enkelt en säkerhetsrutin som man använder som barnmorska/läkare. Ring till din barnmorska imorgon och fråga hur hon tycker att du ska göra. Ev. kan hon ge dig en ny tid. 

• Anonym

Jag blir oxå en riktig satmara av p-piller, men har inte vågat prova p-stav just pga att det oxå är samma typ av hormoner (har jag fått för mig). Är det inte så? Eller avger staven mindre hormon, eller av annan sort? Jag ska sätta in spiral på fredag.

• Veritas18
    Anonym skrev 2012-01-10 21:34:13 följande:
    Jag blir oxå en riktig satmara av p-piller, men har inte vågat prova p-stav just pga att det oxå är samma typ av hormoner (har jag fått för mig). Är det inte så? Eller avger staven mindre hormon, eller av annan sort? Jag ska sätta in spiral på fredag.
    Skillnaden med p-piller och p-stav är att staven avger hormoner lite hela tiden. Inte som piller då du får en dos / dag.

Hmm ett litet råd, och ta inte illa upp. Vore klokt att kolla upp rätt info innan du sätter in den då den är ändå rätt dyr. Och kom ihåg att ha tålamod med den. Kan vara så att du får mellanblödningar. Tar upp till 6 mån för kroppen att vänja sig. För vissa går det på en gång.
  • Anonym

Jag tar inte illa upp veritas18 jag har läst på en del å pratat en del med BM mm. Det får ta den tid det tar. Jag har tidigare haft kopparspiral, men blödde så förskräckligt när jag hade mens, så jag är villig att testa med hormonspiralen nu. Jag har 2 barn, gift sen 5 år tillbaka, och vi har aldrig haft nåt "bättre" skydd än kondom, vilket inte är så sexigt tycker jag. Nu ska vi inte ha fler på ett tag så jag vill testa något "långvarigare". Priset är ovesäntligt, kostar ungefär som en veckas storhandling med mat å blöjor, så det är ju överkomligt. Funkar det så ska den ju hålla i 5 år. Jag har köpt skor som kostar mer

• Två döttrar och en son
    Anonym skrev 2012-01-10 21:34:13 följande:

Vanliga kombinerade p-piller innehåller både gulkroppshormon (gestagen av olika sorter) och östrogen.

Minipiller innehåller endast gestagen och finns i tre olika sorter.

P-stav innehåller också endast gestagen, men av en annan sort och i högre dos än minipiller.
    BM säger att Cerazette och P-stav oftast upplevs och fungerar ganska lika på en och samma kvinna - så funderar man på P-stav så är det en god idé att först prova Cerazette under minst tre mån och se hur man reagerar och mår med dem....
    För har du väl betalat för och satt in P-staven så kan du visserligen plocka ut den när du så vill, men du får inga pengar tillbaks......  Den kostar drygt 1000 kr.

Hormonspiralen kostar lika men om du väljer att ta ut den inom ett halvår efter du satt in den så får du iaf halva kostnaden för den tillbaka!
    Och hormonspiralen innehåller också endast gestagen men av en annan sort än P-stav och har allra lägst dos av alla hormonella p-medel.  
Svar på tråden Spelar det någon roll om man har mens eller inte när man ska sätta in en p-stav?