Anonym skrev 2012-01-10 21:34:13 följande:
Jag blir oxå en riktig satmara av p-piller, men har inte vågat prova p-stav just pga att det oxå är samma typ av hormoner (har jag fått för mig). Är det inte så? Eller avger staven mindre hormon, eller av annan sort? Jag ska sätta in spiral på fredag.
Vanliga kombinerade p-piller innehåller både gulkroppshormon (gestagen av olika sorter) och östrogen.
Minipiller innehåller endast gestagen och finns i tre olika sorter.
P-stav innehåller också endast gestagen, men av en annan sort och i högre dos än minipiller.
BM säger att Cerazette och P-stav oftast upplevs och fungerar ganska lika på en och samma kvinna - så funderar man på P-stav så är det en god idé att först prova Cerazette under minst tre mån och se hur man reagerar och mår med dem....
För har du väl betalat för och satt in P-staven så kan du visserligen plocka ut den när du så vill, men du får inga pengar tillbaks...... Den kostar drygt 1000 kr.
Hormonspiralen kostar lika men om du väljer att ta ut den inom ett halvår efter du satt in den så får du iaf halva kostnaden för den tillbaka!
Och hormonspiralen innehåller också endast gestagen men av en annan sort än P-stav och har allra lägst dos av alla hormonella p-medel.