• Pimpinellan

    47 år?

    Det är väl klart att det finns! Så länge man inte passerat klimakterium finns en chans att bli gravid och få barn. Extremt liten och skyhög missfallsrisk,men visst kan det gå. Har själv en bekant som fick barn vid 47,5 efter många års försök. Glad  Ja,egentligen försökte de väl inte åren innan ,de hade bara sex och hon fattade inte ens att hon var gravid förrän hon testade plus i 5:e månaden. I bygden där jag bor fanns en kvinna som fick tvillingar runt 47,inte heller hon hade barn sen förr. Glad En läkare jag träffade en gång kände en som fick barn vid 52.

  • Pimpinellan
    Solsidan skrev 2012-01-25 21:01:47 följande:
    Japp, det går! Läste en studie för inte så länge sedan där 10 kvinnor i åldrarna 52-60 år fött helt friska barn och detta var utan någon som helst fertilitetshjälp.
    I djurvärlden är för övrigt det vanligaste att honorna kan föda ungar tills de dör. Människans klimakterium måste anses som lite ovanligt. 
    Varför just 47? 48 då?
    Kan du länka studien? Vore kul att läsa! Glad F.ö borde du få veta att du får räkna med påhopp om dina påståenden ifall en viss person här råkar läsa. Flört Hon påstår att i princip ingen kvinna efter 45 kan bli spontant gravid och få barn! Förvånad Hon säger att de allra flesta som påstår det egentligen gjort ÄD. Himla skumt då att jag känner flera stycken,varav en fick tvillingar vid 47 för dryga 50 år sen-långt,långt före allt vad IVF och ÄD heter! Skrattande
  • Pimpinellan
    Peachpie skrev 2012-02-22 14:19:54 följande:
    Min farmor fick 3 barn efter 40...ett vid 41, ett vid 42 och ett vid 44 och det här var åren 1947-1950, alltså långt innan IVf och annan hjälp
    Ungefär som min farmor då! Glad Hon fick pappa några veckor innan hon fyllde 40,sen en pojk till vid 42 och en tjej vid 44-samma år som min äldsta faster fick första barnet f.ö! Det var inte nämnvärt längre mellan de barnen heller än mellan de övriga.

    I släkten bakåt har jag inte hittat nån kvinnasom fått barn efter 46,men efter 40 dräller det ju av dem och männen var ju i regel äldre. Pappas morfar klämde i med 6 barn efter 46!
  • Pimpinellan
    Aubree skrev 2012-02-22 15:36:42 följande:
    Jag har flera släktingar som fått samtliga barn, 3-4 stycken, efter 40 och sista vid 47-48. Undrar om sånt ärvs?!
    Hoppsan! FörvånadGlad  I min släkt har de allra flesta börjat sitt barnafödande vid 20-25 även om farmor faktiskt var hela 25 när hon fick första och ändå fick hon 12 barn. I nutid har ingen utom en manlig kusin fått barn efter 40-han var 46. Jag önskar så att jag hade släktat farmor,men tyvärr är jag precis tvärtom... I bekantskapen vimlar det av barnafödande kvinnor efter 40 däremot så jag är riktigt,riktigt udda. Men jag hörde om en som fick barn vid 48 efter 15 års försök så man vet ju aldrig! Drömmer Finns ju en teori om att precis innan klimakteriet klämmer kroppen i med det sista riktigt bra ägget. Myt eller inte,men jag lever på hoppet! Glad
  • Pimpinellan

    Mamma opererade bort hela paketet vid 42 så när hon hade kommit naturligt i klimakteriet vet ju ingen. Mormor dog långt innan vid bara 36 så jag har ingen att jämföra med. Men försöker tills det är slutgiltigt kört!

  • Pimpinellan

    Läste nyss på annat forum om en 47-årig kvinna som väntar sitt 5:e barn och nu gjort VUL och barnet levde och allt såg bra ut. Glad Hittade också en släkting långt tillbaks som fick 4 barn efter 40. Dock överlevde bara en första levnadsåret,men det var den sista hon fick vid 46 å andra sidan.

  • Pimpinellan
    Jagvetmest skrev 2012-03-14 17:01:14 följande:
    Visst förekommer det, men är väl knappast att rekommendera. Mycket hög risk för komplikationer hos både mor och barn vid den åldern. Har för mig att risken för DS tex är 1 på 20 vid 45 års ålder. Sen hur kul är det för en 20 åring att ha en 67 årig mamma- egentligen?
    Antingen har man en 67-årig mamma vid 20 eller också lever man inte alls. Vad tror du personen föredrar ärligt sagt? Har du hört nån med äldre föräldrar säga att de hellre aldrig levt än haft de föräldrar de har? Och jag personligen tar då miljoner gånger hellre ett ds-barn än inget alls! De är lika mycket värda.
  • Pimpinellan
    Chocolate Eclaire skrev 2012-03-19 15:42:13 följande:
    Man är inte äldre än man gör sig! Själv fick jag barn vid 44 och 48 år (har en 5 månaders nu) och visst har jag fått kommentarer om min ålder, att jag blir en gammal mamma, att jag inte kommer att få uppleva barnbarn etc! Men man vet inte vad livet har att ge! Man kan dö vid 30 och göra sina ev. barn moderslösa eller få barn som i sin tur aldrig får/skaffar barn och då blir man inte mormor/farmor ändå hur gärna man än vill. Det viktigaste för barnen som man sätter till världen är kärleken man kan ge just nu. Imorgon kan man vara död - oavsett hur gammal man är!
    Grattis till barnen! Glad Får man fråga om du hade barn sen förr och hur lång tid det tog att bli gravid? Hur blev du behandlad inom mödravården då?
    Det där med barnbarn är ju nåt många kommer dragandes med som orsak till att inte få barn som gammal,men man har ju inga garantier att hinna få barnbarn även om man själv fick barn som ung! Mormor dog vid 36 och hade 6 barn,men inte en chans att hinna få barnbarn förstås. Svärfar däremot fick sista barnet vid 46 och hann uppleva 2 små barnbarn efter 80 ändå.
  • Pimpinellan

    Det är himla märkligt att ingen av alla jag känner som fått barn efter 40 haft några nämnvärda grav.komplikationer eller många missfall eller vanskapta barn om riskerna nu vore extremt höga som vissa tycks vilja pracka på oss! Ett missfall,nåt akutsnitt,men i övrigt normala graviditeter och förlossningar och barn. De riktigt vanskapta barnen blir alltid missfall oavsett kvinnans ålder, de flesta över 40 går på specialmödravård och kanske specialförlossning så de har ju ögonen mer på sig. DS-barn är betydligt vanligare bland yngre. Akutsnitt förekommer i alla åldrar. Känner bara till en som fick tvillingar och det vid 47 och det gick bra och dessutom håller man alltid extra koll på flerbarnsbörd oavsett kvinnans ålder.
    Så visst,riskerna ökar och missfallsrisken,men inte så att det ska avskräcka från att försöka få barn! Tror mest det handlar om inställning-vissa är helt enkelt emot att man får barn efter 40 eller t.o.m 35,men i längden angår det ju bara kvinnan-och ev. mannen ifråga.

  • Pimpinellan

    Jag har också sett i min släkt att många kvinnor började få barn ganska "sent". Absolut inte redan före 20! En var 32 när hon fick första och fick ändå 8 barn,varav 4 efter 40. Farmor var 25 vid första och fick 12 barn-11 föddes levande.

  • Pimpinellan

    Jag är så himla less på argumentet att ens barn kommer vara nästan barn eller i vart fall unga när man själv dör ifall man får barn efter 40! Snittet när kvinnor dör i Sverige är 83 år! Många är betydligt äldre. Får man då barn vid 45 är det barnet gott och väl fullvuxen när man dör. Risken att man ska dö redan vid 58 är ju inte så stor. Dessutom har vi redan konstaterat att även om man får barn som ung  kan man ju dö ung så man har inga garantier. F.ö är det en stor sorg att ens föräldrer dör oavsett hur gammal den personen och en själv än är! Svärfar dog nyss 87 år gammal och det är jättetungt för min man.

  • Pimpinellan

    Cookie killer: då får vi bara konstatera att du hellre aldrig fått leva då än haft gamla föräldrar. Och att du utifrån bara dina erfarenheter dömer ut alla som får barn efter 40. Du anser att vi ska tvångssteriliseras m.a.o. Välkommen in i samma klubb som Hitler...

  • Pimpinellan

    Min man kommer vara 49 om allt går vägen med vår första ED så din makes resonemang håller inte. Många blir pappa runt 50 och mig veterligt har alla överlevt. Fråga vad det är som han gruvar sig för? Är hans liv så fantastiskt att inget utrymme finns för barn? Ditt liv är det ju uppenbarligen inte så det borde väga minst lika starkt som hans argument. Och är det bara tramsargument borde du gå före helt klart.

  • Pimpinellan
    Baraettbarn skrev 2013-11-16 21:22:12 följande:
    Hej Pimpinellan! Har du gjort ED än? Vad spännande! Jag håller tummarna för er.
    Inte än,men snart framöver! Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Pimpinellan

    Igår berättade en kompis om en som enligt vad folk sa var 54 när hon fick barn spontant. Eftersom jag tycks minnas att 53 är äldsta i Sverige kanske de menade att det var samma år hon skulle fylla 54,men ändå! Glad

  • Pimpinellan

    Jag tror det är annat än åldern som får barn till äldre föräldrar att skylla på just åldern. För alla oavsett åldern på vår mamma och pappa har nånting vi hakar upp oss på vad gäller dem! Flört Mina föräldrar var "gamla" när jag föddes jämfört med resten av klassen-och då var de ändå bara 33! Andra har en tjock mamma,en väldigt ung mamma,en sjuk mamma  eller vad som helst man "skäms" för. Att man är just en gammal mamma tror jag aldrig i sig är skälet till varför man skäms,det ligger mer bakom. Dessutom är alternativet att man inte funnits alls-är det bättre kanske?

    Och det där med att man dör ifrån sina"barn" är ju bara trams. Kvinnor lever ju till runt 83-många blir ännu äldre. Då är "barnen" runt 35-40 själva om man får barn efter 40. Man har ju ingen garanti heller att man får se sina barnbarn växa upp eller ens sina egna barn fast man får barn som ung.

Svar på tråden 47 år?